Bukefalos 28 år!

"Börjes specialare"

fiaskurken

Trådstartare
Ni vet, i katalogen kan man köpa ett sadelpaket för 1000 kr :eek:

Är det hälsovådligt att sätta på sin häst en sådan sadel? Eller tror ni man kan ha den att rida in i? Det är ju faktiskt mindre kul att lägga ner en massa pengar på en sadel som inte kommer passa särskilt länge :angel: Småsnål som man blir med allt annat som kostar.

Är det någon som har en sådan, är den skaplig (förstår ju att den inte är sååå suverän :p ) och prisvärd? Berätta! :banana:
 
Sv: "Börjes specialare"

Har haft en sådan på min häst.Men det var när han skulle ridas in för att han skulle vänja sig vid sadel.Sadeln funkade väldigt bra och gick inte sönder på något sätt när jag hade den.
Däremot var de väldigt små i bommen och inte direkt vänliga för hästens rygg, enligt mig.
Däremot kan det vara en bra första sadel till en travare utan några muskler, men man får nästan byta direkt sen eftersom de bygger andra muskler osv.

Men jag tycker nog att det funkar som en liten lätt sadel i början vid inridningen.Annars skulle jag inte rekomendera den..fick dock 400:- för min utan saker till och då var den ett par år gammal, så de håller sig om man sköter dem..
 
Sv: "Börjes specialare"

Jag har ridit i en sån, jag säger bara ALDRIG mer! Fy så obekväm. Står att den är ullstoppad, kan ju tala om att det är den INTE. En kompis öppnade sadlen och det var världens vinrödgrå knölmassa som fanns därinne :mad: Pratade med en som kan en den om sadlar som sa att det skulle kunna vara träULL, det funkade tydligen ungefär som bomull, jättemjukt en gång typ sen knölar det ihop sig. Bommen är dessutom riktigt kass, en annan som haft en sån och kollat in innuti kunde konstatera att bommen såg ut vara gjord av en typ vägskylt! Jag hade ju definitivt inte lagt sån sk*t rent ut sagt på min unghästs rygg! Den ska ju tycka att det är kul och bekvämt att bli sutten på, inte värsta skräckupplevelsen!

Min åsikt bara!!!!
 
Sv: "Börjes specialare"

Fick med en sån sadel med hästen när han kom, på den var bommen av :eek: och den var inte speciellt skön att rida i.. Kvaliteten är väl sompåde flesta indiska läderartiklar :crazy:
 
Sv: "Börjes specialare"

Passar säkert vissa hästar,har haft sån sadel som funkat ganska länge innan,men nu går det INTE!Min häst är för musklad för att ha en sån.Blir hårda ganska fort...Men visst,vissa hästar kan nog ha en sån sadel,kanske inte i evighet dock...
 
Sv: "Börjes specialare"

Men det finns ju andra "problem" med en bomlös.
 
Sv: "Börjes specialare"

Hvorfor ikke dra til EKO;- og kjøpe en Kallquist allroundsadel til 920,-? Det er den fineste billigsalen jeg har sett noengang! Kjøpte en i sommer, da jeg var i Sverige ;)
 
Sv: "Börjes specialare"

Glemte å skrive at jeg var innom Börjes også, og så gjennom ALLE de engelske salene deres... Alle var snede, utenom én brukt stübben! :eek:
 
Sv: "Börjes specialare"

Jag har en bomlös, men den är för smal i "framvalvet" till min häst.
 
Sv: "Börjes specialare"

Vi har en sån till ponnyn (shettis). Flickan tycker den är hur bra som helst :-) Kvaliteten är självklart inte den bästa, men jag måste ändå säga att man får mer än vad man betalar för...

Och självklart är det bättre med en känd, dyr sadel, men måste man prioritera med pengarna (och det måste de flesta av oss!) så måste man. Och visst, begagnade märkessadlar är prisvärda, men då gäller det att hitta en sådan också.

Och passar den billiga sadeln hästen så är den ju trots allt skönare och trevligare för hästen än en dyr sadel som inte passar...

Jag skulle inte tveka att använda en sån, förutsatt att den passar till hästen, under inridningen/fram tills den inte passar hästen längre!

Ponnyns sadel ser ännu ny och fin ut och obekväm var den, liksom min dyra märkessadel var, när den var ny och oanvänd. Nu tycker ponnyungarna att den är "världens bästa".
 
Sv: "Börjes specialare"

Jag har en StarTrekk så det går nog inte att ta bort "framvalvet" på den för då ligger den direkt på manken.
M vH Mannis
 
Sv: "Börjes specialare"

Tyvärr så får man oftast det man betalar för....
Jag skulle köpa en begagnad märkes-sadel i stället. Även om du köper en äldre sådan, så är det betydligt lättare att sälja den vidare och kanske till och med få tillbaka det du gav för den!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 144
Senast: cassiopeja
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 490
Relationer Jag och min sambo har varit ihop i lite över två år, vi är strax innan 40, inga barn. I början hade vi jättemycket sex, både han och jag...
2
Svar
23
· Visningar
10 935
Senast: Stollan
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 526
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Hiss och diss del 5
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp