Bokföring - Svårt?

rostad

Trådstartare
Ni som sköter er egen bokföring, hur går ni till väga?
Gör ni det via ett program (isf vilket?) eller "manuellt"?
Gör ni årsredovisningen också själv eller överlämnar ni det till en revisor?

/Rostad
 
Sv: Bokföring - Svårt?

Har du ekonomiutbildning är inte den dagliga hanteringen särskilt avancerad.

Dock har vi - trots att jag arbetar med just detta också på annat håll - lämnat bort hela redovisningsbiten (från kontering till årsredovisning) till en redovisningsbyrå, för att det blir billigare vid just bokslutet om allt har gjorts av samma person hela vägen.

När bokslutet är klart lämnar redovisningsbyrån allt vidare till revisorn.
 
Sv: Bokföring - Svårt?

Jag använder mig av programmet Visma Enskild Firma där jag ca. en gång per månad matar in alla månadens kvitton och fakturor. Det tar inte särskilt lång tid.

Jag har ingen ekonomiutbildning, men tycker inte det är så svårt.

Programmet har bra stöd för deklaration och årsbokslut så även det sköter jag själv.

Man får ju läsa på lite i början hur man ska göra, men så himla svårt är det inte. Är det något man inte fattar är det ju bara att söka på nätet så brukar man hitta det. Sen får man ju lite bättre koll om man gör det själv och inte bara lämnar bort alla kvitton till någon annan plus att man sparar några tusenlappar om året som man kan ha roligare för.
 
Sv: Bokföring - Svårt?

Beror på antal verifikationer. Men för redovisningsbyråns tjänster betalar vi 450 kr/timme (brukar ta 4 timmar per månad) och 2008 hade vi en revisionskostnad på 13550 kr (att jämföra med 8580 kr för 2007).

Jag har på tok för dålig koll på periodiseringsfonder och liknande för att dra i bokslutet, dessutom har vi ju olika skattesatser för utdelning och sedan vill jag gärna få K10´orna utan att behöva göra dem själv...
 
Sv: Bokföring - Svårt?

Hur länge har du använt Visma? Har precis skaffat Visma administration 2000 (kan inte använda Enskild då jag behöver för Handelsbolag).
Är du nöjd med programmet? Har du några tips för mig som inte har börjat använda det? Det verkar lite krongligt tycker jag :crazy:
 
Sv: Bokföring - Svårt?

Hur länge har du använt Visma? Har precis skaffat Visma administration 2000 (kan inte använda Enskild då jag behöver för Handelsbolag).
Är du nöjd med programmet? Har du några tips för mig som inte har börjat använda det? Det verkar lite krongligt tycker jag :crazy:


Vism Enskild Firma har jag använt sedan det kom ut. Jag tror att det är 2,5 år sedan. Innan dess använde jag Visma (SPCS) Bokföring (Tror jag det hette, deras enklaste var det i alla fall) några år. Det var lite krångligare, men däremot var det nog mer likt ett 'riktigt' bokföringsprogram. Visma Enskild Firma är mer gjort för lite okunnigare användare och hade vad jag fattar inte något direkt släktskap med deras andra program.

Jag tycker som sagt att Enskild Firma är enkelt och bra, men det hjälper nog inte dig som ska köra Visma Administration 2000 då de nog inte har så mycket gemensamt.

Jag hoppas någon annan med erfarenhet av det programmet kan ge lite info.
 
Sv: Bokföring - Svårt?

Om du har ett handelsbolag avslutas året med ett årsbokslut och inte med en årsredovisning, (om det nu inte är en juridisk person som är delägare i handelsbolaget).
Revision gör man normalt inte i handelsbolag, alltså behövs heller ingen revisor.

Är ditt företag nystartat, eller har du bokfört i dagboksblad tidigare? Det är ju mycket enklare att bokföra i ett program, för att du kan få ut rapporter på ett väldigt enkelt sätt.
Jag arbetar i Visma dagligen, det är ett lätt program som visserligen är lite "stelbent". Och de har en mycket bra hjälpfunktion om man jämför med andra program.
 
Sv: Bokföring - Svårt?

Jag gör bokföringen själv, manuellt. Men jag har inte så hemskt många poster på ett år. Tycker att det varit ett bra sätt att lära sig men funderar på att skaffa ett bokföringsprogram eftersom det är lite jobbigt med allt räknande... :grin:
Jag har en enskild firma.

Har en person som hjälper mig med deklarationen varje år.
 
Sv: Bokföring - Svårt?

Vi håller på att starta, men allt är inte färdigt än. Tycker att det är viktigt att ha en bra bas att stå på innan man börjar
 
Sv: Bokföring - Svårt?

Det kan jag förstå att det är mkt räknande om du gör det manuellt. Varför har du valt att göra det manuellt ist för att använda dig av program?
 
Sv: Bokföring - Svårt?

Har du kollat Björn 'Lundens . Enskild Firma . Har haft Visma enskild firma men tyckte det var svårt och kom aldrig igång med det och köpte Björn Lundens och tycker det är mycket lättare .

Går ju att ta hem på prov båda 2 och kolla deras program under en månad ;)

Mia
 
Sv: Bokföring - Svårt?

Jag läser företagsekonomi på distans, och har då använt Visma (200?). Tyckte det var lite knepigt först, men sen hittade jag den fantastiska funktionen "Kommando" "Stryk över alla" så jag kunde ta bort de verifikationer som blev fel (och det var några stycken!). Man kan också gå in i "Utskrift" och klicka sig vidare så man kan se Balans- och Resultaträkning samt saldolista på skärmen.
Jag var helt okunnig på bokföring, så har lärt mig massor på kursen (50% distans, inga träffar, så passar mig perfekt) Nu har jag inga planer på att starta eget. Men även om jag haft eget företag och valt att lämna bort bokföringen tror jag nog ändå det är bra att kunna lite grundläggande bokföring, så man är litegrann med på vad som sker ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har under den senaste tiden suttit och broderat mycket. Jag har haft ett precis påbörjat broderi liggande i bokhyllan i flera år och...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
731
Senast: Krummi
·
  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
928
Senast: Wille
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
535
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp