Bukefalos 28 år!

Bomlös/Torsion

M

maximilia

Jag funderar på att skaffa en sån. Har läst på deras hemsida, och här på forumet och alla verkar vara jättenöjda med de sadlarna.
Nu vill jag veta om ni har upplevt någon nackdel, vad som helst.
Sen undrar jag hur de är att hoppa i.. :crazy: inga jättehöjder, men ändå mer än ett litet skutt. Nån som har testat?
Undrar oxå vilken modell ni har? Själv funderar jag på En Torsion Trekking.
 
Man säger ju att man ska undvika att hoppa i en bomlös eftersom de inte avlastar ryggraden på samma vis som en bomsadel gör. Över ett dike i skogen nån gång eller liknande ska gå, men inte "hoppträning". :)

Funderar också på att skaffa en sån.
 
Jag är jättenöjd med min Torsion Endurance. Jag ville ha en sadel utan en massa stöd som låser sitsen. Fick precis det jag önskade. Efter en tids inridning är jag nu jättenöjd med sadeln (för mitt del hade jag lite invänjningstid innan jag suttit in den ordenligt).

Har inte hoppat i den och planerar inte att göra det (dressyrryttare)
 
Jag ska åka till Rudorna (de som säljer Torsion) och titta på sadlar på fredag, även provrida. Får se om jag får med mig en sadel hem. (Vet inte vilken modell jag vill ha än! :crazy: :))

Jag har hört övervägande goda saker om Torsion sadlarna men vad jag hört så tycker vissa att den är för bred att sitta i och så är sadeln + pad ganska lång (ca 60 cm) och det har tydligen gett skav på vissa hästar med kort rygg. Sen bör man inte hoppa några jättehinder med deras sadlar (knappt ingen annan bomlös heller för den delen.) men små skutt går bra.

Det är nog det enda negativa jag har hört om dessa sadlar. Det är nog bra att pröva en innan man bestämmer sig för att köpa. :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 293
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 954
Senast: cassiopeja
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 106
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp