SiZo

Trådstartare
Kan hundar äta bönor? Hur pass nyttigt är det för dem?

Jag har nämligen frysen full med bönor och ska flytta 6 timmar bort om 2 veckor. Det är ju synd att kasta dem. Det skulle kännas lite bättre om hundarna kunde äta upp dem!
 
Kan hundar äta bönor? Hur pass nyttigt är det för dem?

Jag har nämligen frysen full med bönor och ska flytta 6 timmar bort om 2 veckor. Det är ju synd att kasta dem. Det skulle kännas lite bättre om hundarna kunde äta upp dem!

Om det är egen frys: Isolera extra med tidningspapper och låt de ligga kvar, koppla inte ur sladden innan det är dags att flytta frysen samt koppla in direkt på nya stället, likgiltigt var. Annars hyr/lånar du ett antal frigolitlådor från någon affär. Och nej, hundar tar ingen skada av att äta bönor, men precis som människan blir de gasiga och kommer lukta illa under tiden de äter dem.
 
Om det är egen frys: Isolera extra med tidningspapper och låt de ligga kvar. Annars hyr/lånar du ett antal frigolitlådor från någon affär. Och nej, hundar tar ingen skada av att äta bönor, men precis som människan blir de gasiga och kommer lukta illa under tiden de äter dem.

Jag har ingen större lust att skicka tillbaks lådor och sådant så tyvärr är det ingen lösning.

Gasig av bönor? Det har jag nog aldrig blivit... Däremot de få ggr jag äter kött :wtf:
 
Jag har ingen större lust att skicka tillbaks lådor och sådant så tyvärr är det ingen lösning.

Gasig av bönor? Det har jag nog aldrig blivit... Däremot de få ggr jag äter kött :wtf:

Grönsaker hör inte till rovdjurens naturliga kost, och en omställning kräver sina tributer... En människa som övergår från blandat till enbart vegetarisk kost brukar gärna ha problem med gaser i någon månad, finns även en orsak till att ärtsoppan på torsdagar samt bönor och fläsk på tisdagar är beryktade...
 
Min släkt tar alltid med sig x kilo fruset kött från sverige när de reser hit och det tar lätt runt sex timmar totalt. Bara att slå in alltsammans i folie och tidningspapper så håller det sig finfint! Det behöver inte resa i frysbox eller liknande.

Men ja, det är klart att man kan bulka hundmaten med lite bönor.
 
Baljväxter är bland det svåraste för en hund att bryta ner, så ger du hunden så finns risk för stor gasexplosion ;)
Hm, konstigt, de fick kikärtor häromdagen, typ 1 dl var (hundarna väger 6 kilo st) och det blev ingen gas av det.

Vi får se hur jag gör.
Det är relevant att vi hyr ett släp "hämta här, lämna där" och måste prioritera att lasta ur släpet först när vi kommer fram.

Vi hämtar släpet på kvällen innan, sedan åker vi hemifrån 07:30, båten går 11:20 och tar 3 timmar och sen 15 min till nya hemmet.

Så jag har nog ingen större lust att packa massor på morgonen, mer än hästarna och hundarna då ;)
 
Hm, konstigt, de fick kikärtor häromdagen, typ 1 dl var (hundarna väger 6 kilo st) och det blev ingen gas av det.

Vi får se hur jag gör.
Det är relevant att vi hyr ett släp "hämta här, lämna där" och måste prioritera att lasta ur släpet först när vi kommer fram.

Vi hämtar släpet på kvällen innan, sedan åker vi hemifrån 07:30, båten går 11:20 och tar 3 timmar och sen 15 min till nya hemmet.

Så jag har nog ingen större lust att packa massor på morgonen, mer än hästarna och hundarna då ;)
Kikärtor har ganska lite med bönor att göra, förutom att de tillagas på liknande sätt.
 
Hade nog hellre gett bort dom till en människa :) frälsningsarmen eller något ställe som lagar soppor och grytluncher vill säkert ha torrvaror :)

Torrvaror? Dessa är inte torra utan kokade.
Och dessutom blev de inte så bra. Mitt första försök....
 
En hund vi har ute på foder hade kommit över bönor i hemmet. Hon blev rejält uppsvullen om buken och fes mördarfisar.

Kan tillägga att hon inte tillhör de matkänsligas skara då hon även åt ett helt pepparkakshus i vintras och släppte inte ens en liten fis :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
  • Artikel
Dagbok Eller Deppmaten. Ja ni hör, jag har förmodligen förläst mig på flåshurtig populärvetenskap men jag har heller inget att förlora. Jag...
Svar
11
· Visningar
1 265
Senast: Brassneck
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 738
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 447
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp