Bukefalos 28 år!

E

-emmaa

Min häst hade kolik i går kväll och natt som gick över med promenader och han verkade bättre och mycket piggare imorse. Dock vid lunch när jag skulle ta in honom för en promenad (han stog i en hage utan ngt gräs) var han jättehängig så jag tempade honom. Då hade han fått feber också, 38.9. Ringde vet igen som kom ut ca 2h senare. Han var fortfarande väldigt loj och seg när vet kom men ändå piggare än vid lunchtiden. Tempen hade sjunkit till 38.6 . Vet kollade igenom hästen för att försöka få reda på varför han fått kolik och varför han hade feber. Vet kom fram till att det troligtsvis hade varit gaskolik som höll på att ge sig, dock kunde han inte förstå varför han hade feber. Vi skulle avvakta och se ifall tempen sjunker, vilket den nu har gjort till 37.9 .

Men jag undrar, kan detta kanske vara Borrelia? Han har haft en hel del fästingar redan och när jag kollar på symptomerna till Borrelia tycker jag att endel saker stämmer in på hästen. Han är ganska ovillig att röra sig och stannar ganska ofta när man promenerar med honom, han är stelare än vanligt, och väldigt dålig aptit (han är annars jättematglad).
Vore jättetacksam för svar!
 
Sv: Borrelia!

Jag tycker du ska ta blodprov för både borrelia och erlichias om du misstänker detta. Nu har han ju också symptom som skulle kunna bero på en fästingsjukdom.

Mvh
 
Sv: Borrelia!

Tack för ditt svar!
Nu idag var han jättepigg , piggare än vad han är när han är frisk. Och så hade han ingen feber 37.6 och så var han väldigt hungrig och åt lite blött hö och betfor med mkt god aptit.
När jag promenade med honom ville han knappt skritta :angel: han ville bara trava och ropa på kompisarna :D Känns skönt att han har kvicknat till iaf.
 
Sv: Borrelia!

Halloj!
Usch vad läskigt. kan det vara annan förgiftning då kanske? hoppas det går bra för hästen!
 
Sv: Borrelia!

Ja usch ja tkr också de var läskigt, spec med febern. Nu mår han mycket bättre som tur är. Jag åker upp ca varannan timme nu till honom och kollar så han mår bra och ger han en tuss blött hö och så får han lite betfor. Hittills har allt gått bra med att han har börjat äta lite, och nu är han nere i sin normaltemperatur igen 37.4 , vilket känns skönt! Ska ut på en liten promenad ikväll så han inte stelnar till helt i boxen.

Men om det kan vara Borrelia, hade tempen gått ner till normaltemp då?
 
Sv: Borrelia!

kan det vara annan förgiftning då kanske?

Ingen aning, men samma dag som han fick kolik hade hästarna gått ute i sommarhagen med mkt bete hela dagen för första gången, alltså ca 4 h mer än dom brukat. Så han trodde han hade fått i sig för mkt gräs och fått gaskolik av de.
Annars vet jag inte vad han kan ha ätit för olämpligt, jag och syrran var ute på en skrittur ca 2 h innan han fick koliken och då var han som vanligt och han åt ingenting under ridturen. Men såklart vet jag ju inte vad han åt mer för ngt än gräs under dagen, men finns de mkt gräs i hagen så brukar han ha fullt upp med att äta de :D
 
Sv: Borrelia!

Om det är borrelia är det väldigt troligt att feber tempen går ner efter ett tag.
Det luriga med både borrelia och erlichias är att symptomen kan vara så difusa och att en häst kan gå med det ett tag utan att det egentligen märks och så kanske den helt plötsligt är jättedålig några timmar med hög feber men som sedan sjunker och hästen kvicknar till.

Ta ett prov för säkerhetens skull.

Mvh
 
Sv: Borrelia!

Okej, va skumt. Jag har ju aldrig haft en borrelia häst så ja har ingen aning om hur dom beter sig när dom har de. Men ska prata med veterinären om blodprov för borrelia och erlichias och höra vad han tkr. Tack så mkt för era svar!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
899
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 371
Hästvård Köpte en häst i oktober och allt var frid och fröjd tills jag kom tillbaka efter en veckas jullov. Hon hade vilat då och blivit ganska...
Svar
1
· Visningar
649
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Sulöm häst - tips
  • Skola om galoppör

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp