Bukefalos 28 år!

botemedel mot lös mage

P

puckis

Efter att vi gått över helt på ensilage har han blivit jättedålig i magen. jag började därför att ge vetekli tillsammans med Kraffts MagTarm. Men det har inte hjälpt? Fler tips??

Kan tillägga att han är väldigt känslig då det gäller byte av foder. Har nu haft en hel månad på att byta hö mot ensilage (halvkilo per dag). Det är ett bra ensilage och de övriga hästarna i stallet är bra i magarna, några var dåliga under övergångsperioden men de flesta klarade det bra.
 
Tyvärr finns det vissa hästar som inte alls klarar av Hösilage, har själv en som varit dålig i magen, men efter att ha vant över honom till hö på nätterna har problemet försvunnit, han knaprar i sig runt 4 kg/natt och det räcker för att hans mage ska må bra, på dagarna har han fortfarande fri tillgång till Hösilage. Mina andra två hästar har aldrig reagerat negativt på Hösilage så det är olika från häst till häst.
 
Jag hade samma problem med min ena häst. (Av alla hästarna i stallet så var det 20% som inte tålde att äta enbart silage.) Jag kan numera ge hösilage bara han får en del av grovfodergivan i hö. Jag minskade även lite på betforn. Nu i år får han 11 kg hösilage o 4 kg hö o det fixar magen (tidigare var det ca 8 kg hö o 3 kg silage men magen har blivit bättre o tål den stora silagegivan).
Kan du inte ge hö så prova att blanda upp silaget med halm sör att göra det "lite torrare".

Jag provade även div olika "bra-för-magen-produkter" men det enda som hjälpte var att en del av grovfodergivan var hö.
 
Mina hästar var lös i magen förra året vid fodring av hösilage och även i år till att börja med. Fick rådet (här på buke) att ge lite halm(för fibrernas skull) och jag vet inte om det var det som var undret men de fick lite halm tillsammans med hösilaget i några dagar och nu är ingen av dem lösa längre.
Detta funkade för mina jag har nu slutat med halmen och de är fortfarande ok. Tål att testa kanske...Lycka till!!
 
Första året var min kille konstant lös i magen av hösilaget.
Trots hö inne till natten.
Men i år så har jag gett foderjäst innan jag började med hösilaget, och ger fortfarande. Han är fin i magen nu!
Men vågar inte sluta med foderjästen, utan ger en underhållsdos av det.
Kanske värt ett försök......
 
jag ger också foderjäst,kanonbra min pålle tål ensilaget bättre då.
 
Tack alla för svar. Jag ska snabbt springa iväg och köpa både halm och bryggjäst så får man bara hoppas att det hjälper. :bow:
 
Jag vet inte om det stämmer men jag har hört att man inte ska ge hästar bara ensilage. :confused:

M.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 335
Senast: nexxa
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 578
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Söker tips för att hjälpa mitt ena sto som är lös i magen. Hon är känslig i sin mage vinterhalvåret. I år gick hon i flock med sitt föl...
Svar
5
· Visningar
1 756
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 370
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp