Boxdörrsfunderingar.

P

pannkakssmet

Jag kommer alldeles snart börja bygga murade boxar i min gamla lagård, men har fortfarande ingen aning om hur jag ska göra med boxdörrarna.

Luften är bra i stallet, trots att det inte är väldigt högt i tak, och boxväggarna kommer inte vara väldigt höga och utan galler. Borde jag ändå vilja ha galler-boxdörrar, eller kan jag satsa på dörrar i stadigt trä (som jag vill ha) istället?

Det jag egentligen funderar på är - kommer luften i stallet bli sämre om boxdörrarna är täta?
 
Sv: Boxdörrsfunderingar.

Hur höga menar du med "inte så höga"? Självklart kommer luftflödet bli lägre vid golvet om det är tätare, men det som egentligen spelar störst roll är var luftintag och -uttag sker.

Kanske du kan borra hål för luften i nederkant på trädörrarna? Det är ju inga enorma flöden det handlar om.
 
Sv: Boxdörrsfunderingar.

Hål i boxväggarna är en bra idé! Det finns ju snygga lösningar med avlånga "hål" vilket ju inte borde vara allt för svårt att fixa.

Jag kommer ströa med halm och inte ha några permanentbäddar, hittils har jag inte upplevt att det blir någon större lukt då. Jag kanske överspelar?
 
Sv: Boxdörrsfunderingar.

Jag har inget bra svar till dig :D men jag har lite samma funderingar som du har.

Jag har oxå varit inne på gallerdörrar...men jag är så rädd för att hästarna ska fastna med hovarna på något sätt...har ju varit många diskussiner om mellenrummet på galler och det ändras ju ibland. Inte lätt att veta vilket avstånd som är det rätta då.
 
Sv: Boxdörrsfunderingar.

Jag kommer alldeles snart börja bygga murade boxar i min gamla lagård, men har fortfarande ingen aning om hur jag ska göra med boxdörrarna.

Luften är bra i stallet, trots att det inte är väldigt högt i tak, och boxväggarna kommer inte vara väldigt höga och utan galler. Borde jag ändå vilja ha galler-boxdörrar, eller kan jag satsa på dörrar i stadigt trä (som jag vill ha) istället?

Det jag egentligen funderar på är - kommer luften i stallet bli sämre om boxdörrarna är täta?
Eftersom den friska luften ska nå varje häst så krävs tilluftsdom i varje box. Det enklaste sättet att få tillgång till friskluft för varje häst är då från yttervägg till varje box. Friskluften kommer således inte från stallgången och därför blir det inte sämre luft för att boxdörren är tät. Friskluften kommer ju då från ytterväggen. En fullstor häst ska kunna ha tillgång till ett flöde av minst 300 kubikmeter friskluft per timme, så det kan vara värt att tänka på i samband med att man bygger.
 
Sv: Boxdörrsfunderingar.

I ett stall jag stod i var boxdörrarna i trä, stående plankor på reglar. Mellan varje stående planka var det ca 1-2 cm mellanrum. Hemmabygge men det funkade jättebra, dörrarna var stadiga, risken att fastna var minimal. Även boxfronterna var stående plank med 1-2 cm mellanrum. Riktigt snyggt faktiskt
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 573
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp