Bukefalos 28 år!

Boxvila i 2 månader (en 8 månaders hingstunge)

N

Nobbeled

Vad har ni för tips för att göra livet drägligare för unghingsten och mig! :confused:

Han ska stå på boxvila i minst 2 månader till (har redan stått ca 1 månad) :cry:

Han studsar i boxen för minsta lilla grej. Han har alltid kompis inne hos sig.

Det värsta är att han vill leka när jag kommer in till honom och jag mår inte riktigt bra av att bli sparkad och gnagd på. Han vill ju inget illa och jag får dåligt samvete varenda gång jag säger ifrån.

Jag har provat att lägga in bollar och trädgrenar som sysselsättning men det har inte funkat speciellt bra.

Jag känner det som ganska tröstlöst att inte veta om han blir helt OK igen och inte är äldre.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Hmmm...inte så kul, och inte så mycket att göra heller mer än det du gjort
Jag hade ett sto på 7 månader med en bäckenbensfraktur som stod på box i 4 månader, hon var ju oxå ganska så laddad kan man ju lugnt säga :crazy:..svårigheten med dom är ju också att dom inte är "väluppfostrade" som äldre hästar när man skall ha ut dom och skritta första gångerna...det vill gärna dra iväg okontrollerad av lyckan av att få komma ut....men du har ju ett tag kvar till det :D :D

Som sagt så är det svårt att "aktivera" dom...skickar du till honom en typ pellets boll så är ju risken att han blir stressad av det istället..det är bara att bita ihop och se till så att dom har en ren bädd och mycket grovfoder, och kompis har du ju redan inne åt honom....
 
Har du möjlighet att ordna en hage i "boxstorlek" så hästen kan få vara ute och se sig om dagtid? Kanske flytta honom till en utebox? Har provat båda varianterna med konvalescenter i vårt stall, och det har fungerat mycket bra!

Ofta kan det ju vara ganska tråkigt i ett stall så tillvida att det inte händer något - att stå ute och i alla fall kunna SE vad som händer måste vara roligare!
 
Att ha en utebox eller en hage i box storlek är väl ganska bra, Men klarar verkligen den lilla av att stå där och bara titta!?

Min erfaranheter av att ha yngre hästar på boxvila är inte roliga. :p stallet jag har ridit mycket för har en hage för hästar på boxvila i ett mindre format, Och när det 10 månaders gamla stoet skulle få stå det så slutade det i en mindre katastrof!

När hon fick se alla kompisar ha så kul i hagen ville hon också dit! Och hon lyckades ta sig ur hagen. Tur var väl att hon inte trasslade in sig i eltråden..

Det kanske funkar för vissa unghästar, men inte våran. :smirk:
 
Jag har ingen utebox, tyvärr. Däremot har jag provat med en pyttehage 3x3 m men han lyckades att trassla sig ut genom eltråd och plankor :o ....... ut till sina polare! :cool:

Jag trodde oxå att han skulle hålla sig lugnare ute men tyvärr inte.

Lill
 
Pyssla med honom. Borsta, lyfta hovar, sätta på grimma, massera. Du ska inte ha dåligt samvete för att du säger ifrån, någon gång måste du ändå göra det han är snart 1.60-1.70 hög. Två månader går ändå ganska fort!
 
Det finns mobila boxar som man kan sätta upp ute som utebox. Fixa två sånna så kan han och en kompis bo ute i stället. Vet dock inte om dessa boxar är väldigt dyra-men de borde kanske gå att hitta begagnade?
 
Skulle det inte gå att göra en liten 'sjukruta' ute i närheten av en LUGN äldre häst? Dvs så hon inte ser de som gärna hattar runt och busar?

Kanske kan man göra två sjukrutor bredvid varandra och ställa barnvakten (den som står inne som sällskap nu?) i den andra?

Jag har sluppit ha knatte på boxvila annat än när hon stod med mamma, MEN jag har ju bara två hästar nu. En 9-årig valack och ett snart 11 månaders litet yrväder.

Valacken står ju på boxvila nu, och får stå i sjukruta ute. Iofs var fölis ganska lugn även själv ute (när valacken står i box), men nu när han står i sjukrutan har ett intressant fenomen uppenbarat sig. FÖlis har raskt letat upp den plats där hon är närmast hans sjukruta och kan se honom (i mitt fall är det cirka 25 meter mellan deras resp stängsel). Där står hon och äter sin mat, gör lite avstickare i närområdet och kollar läget men håller sig helt tiden så att hon kan se honom, och när hon vilar etc står hon alltid vid staketet.

När han är i stallet och hon går själv så tufflar hon lugnt runt hela hagen dock. Hon gör inga utbrytningsförsök ens av att se valacken och jag promenera iväg genom byn. Och jag har INTE el på (och båda hästarna vet om att det inte är el).

Så om den lille inte ser några 'roliga' kompisar, utan den kompis han ser är en mycket lugn individ bara, eller bara ser barnvakten i boxhagen intill, tror du det skulle gå då? Om han helt enkelt inte ser några kompisar som leker och busar, utan bara kompis/ar som står och sover/äter i sina hagar?

Annars är det nog bara att ha honom inne tyvärr, och erbjuda mat och kel och härda ut =/

Finns det fönster i boxen? Kan du isf haka av fönstret så han kan sticka ut huvudet och titta? Då kan han ju inte smita, men det blir lite roligare och han kan stå med huvudet ute i friska luften och se sig omkring?

Leksaker till unga individer är jag inte så pigg på, det blir lätt 'stresslekande' och gör allt än värre, men du vet ju bäst själv vilken kategori din lilla tillhör?

Får han promenera någonting? Kan du låta honom knata lös i stallgången några stunder/dag (under övervakning)? Under förutsättning att det inte finns en massa att skada sig på så tycker iaf lillsnuttan här att det är jääättekul att gå runt på stallgången och undersöka (läs: Riva ner) allt man hittar ;)

(Min lilla är förresten van att vara inne själv, och innan detta så när jag tog in valacken för att rida tog jag in henne med, men mer än en gång fick jag gå och hämta henne, då jag gick iväg med valacken och hon tyckte 'hejdå' och helt obekymrat vandrade runt och knaprade lite träd etc, helt ointresserad av att följa med in. Detta kan ju vara av väldigt stor betydelse för att det fungerar så bra nu).
 
Man tränar hästen med enbart possetiv förstärkning. först så klikar man in hästen, (en klikker är en liten låda som låter "klick") alltså mna ger hästen en godisbit samtidigt som man klickar med klickern efter ett tag så förknippar hästen klicket med godiset. (Som paltrovs (stavas det så?) hundar)
Och när hästen förknippar klickern med något possetivt (godis) så kan man börja träna hästen med hjälp av klickern. Man hittar helt enkelt en grej som hästen gör som man vill förstärka och sätta komando på till slut, tex så kanske hästen tar ett steg bakåt och då klickar man (beröm för steget bakåt) och sen ger man godis, hästen undrar varför den får godis och börjar försöka på olika sätt att få mera godis, tex muddra dig, (då är det viktigt att man ALDRIG ger sin häst godis) och för att få hästen att gå bakåt så börjar man med att berömma varje steg i rätt riktning, tex när hästen muddrat dig massor och helt plötsligt slutar för att kanske titta på något annat el för att han tröttnat berömmer man det med klick och sen godis, och sen så fortsätter man så steg för steg.

MAN kan lära djuren det mäste genom kliker träning tex apportera, skaka på huvudet, gallop komando, osv osv

Jag klickertränar min medryttarhäst (har inte kommigt så långt) och han anstränger sig värkligen nu och försöker inte muddra mig längre, när han vill ha godis vänder han bort huvudet.. :)

Det här vart lite flummigt,, men du kanske förståt iden, annars så finns det massor av sidor man kan läsa på, kommer inte ihåg någon nu bara
 
Klickerträning. Delfinträning i grunden, ett sätt att dels kunna berömma i EXAKT rätt ögonblick och på avstånd ge beröm och motivation.

Man har en liten grej som 'klickar' (man kan ha ett ord man säger med, men i ursprungsformen har man en klicker). Och så lär man djuret att göra en positiv association till klicket. Ie att klicket betyder godis. Lite förenklat så be hästen om en sak, t ex att backa ett steg. Precis när hästen backar så klickar du och ger godis samtidigt.

Sen med tiden så utökar man tiden mellan klick och godis. OIm vi fortsätter ta backningen som exempel så exakt i backningsögonblicket klickar du, men det tar tio sekunder mellan klick och godis.

Sen utökar man den där tiden, och tillslut så kan du berömma hästen i exakt rätt ögonblick genom att klicka, och du ger inte godis i samband med klicket hela tiden, utan bara ibland. Du kan då i exakt rätt ögonblick och på avstånd berömma hästen genom att klicka.
Och motivationen behålls eftersom klick betyder beröm och GODIS. Och hästen lär sig att den måste utföra tillräckligt många 'rätta' saker för att få godis. Så hästen är angelägen om att göra rätt så du ska klicka, och den vet att när du klickat tillräckligt många gånger får den godis. Och den är motiverad långa stunder i taget eftersom den vet att godiset kommer.

Man kan eg bara använda röstberöm, att man har ett klick är för det är snabbt, enkelt, det finns iNGEN risk att det klickar i fel läge etc. Man kan ha ett 'klickerord' istället, och då ska man välja ett ord som det inte är MINSTA risk att man säger bara ändå. FISK är ett bra klickerord, för risken att du under det dagliga småpratandet under rykten säger fisk åt hästen är minimal. Om du däremot har RÄTT som klickerord så är risken att du säger det i ett läge där du inte skulle stor. Räcker med att du säger till en stallkompis att "Den var rätt kul den där filmen igår" så har du klantat dig.

Det finns massor med böcker i ämnet, kolal om biblioteket har? Det här var bara ett luddigt försök till förklaring.

Hittar du inga om hästar och klickerträning så finns det MASSOR om hundträning, och principen är densamma oavsett om det gäller delfiner, hundar eller hästar
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 683
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 723
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 654
Senast: Caoimhe
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp