Bukefalos 28 år!

Boxvila vid ormbett?

Ketrawzc

Trådstartare
Min häst har förmodligen fått ett ormbett. Bettet sitter vid armbågen, och man ser relativt tydligt de 2 tänderna.
Det är rejält svullet runt ikring de drabbade stället, och svullnaden letar sig även neråt, så igår var benet svulet ner till framknät, idag en bit ner över skenbenet.
Hon har ingen feber och mår allmänt bra. Haltar inte. Svullnaden runt bettet ömmar lite, men inte överdrivet mycket.
Veterinären var ut igår och skrev ut Fenylbutazon som hon ska äta tills på måndag.

Sen så var vi lite oense om vad det var för bett. Jag kollade bettet på morgonen, då såg man tydligt 2 tänder, detta sa vet. att han inte gjorde senare på kvällen när han var ut. Så han verkade mycket säker på att det var ett insektsbett, men ska benet svälla upp så mycket utav det? :confused: Hon har aldrig tidigare reagerat speciellt på insekter.
Så han tyckte iallafall att hon skulle stå inne i boxen dygnet runt tills på lördag, för att vila från andra insekter. Sedan gå ut lite dagtid under uppsikt.

Min häst blir väldigt missnöjd när hon inte får gå ut på morgonen. Hon står och slår, och besväras redan nu av en rejäl piphas + ojämnhet i bakbenen pga. detta. Eftersom det regnar ganska rejält här, och ska göra i några dagar, så borde det inte vara några problem att ha henne ute för insekternas skull. Men om det är ett ormbett? Är det en för- eller nackdel att hon går i hagen dagtid då? Hon rör sig inte speciellt mycket, utan står mest och äter gräs.
Hennes andra 3 ben mår iallafall betydligt bättre utav detta ..:crazy:
 
Sv: Boxvila vid ormbett?

Min häst har förmodligen fått ett ormbett. Bettet sitter vid armbågen, och man ser relativt tydligt de 2 tänderna.
Det är rejält svullet runt ikring de drabbade stället, och svullnaden letar sig även neråt, så igår var benet svulet ner till framknät, idag en bit ner över skenbenet.
Hon har ingen feber och mår allmänt bra. Haltar inte. Svullnaden runt bettet ömmar lite, men inte överdrivet mycket.
Veterinären var ut igår och skrev ut Fenylbutazon som hon ska äta tills på måndag.

Sen så var vi lite oense om vad det var för bett. Jag kollade bettet på morgonen, då såg man tydligt 2 tänder, detta sa vet. att han inte gjorde senare på kvällen när han var ut. Så han verkade mycket säker på att det var ett insektsbett, men ska benet svälla upp så mycket utav det? :confused: Hon har aldrig tidigare reagerat speciellt på insekter.
Så han tyckte iallafall att hon skulle stå inne i boxen dygnet runt tills på lördag, för att vila från andra insekter. Sedan gå ut lite dagtid under uppsikt.

Min häst blir väldigt missnöjd när hon inte får gå ut på morgonen. Hon står och slår, och besväras redan nu av en rejäl piphas + ojämnhet i bakbenen pga. detta. Eftersom det regnar ganska rejält här, och ska göra i några dagar, så borde det inte vara några problem att ha henne ute för insekternas skull. Men om det är ett ormbett? Är det en för- eller nackdel att hon går i hagen dagtid då? Hon rör sig inte speciellt mycket, utan står mest och äter gräs.
Hennes andra 3 ben mår iallafall betydligt bättre utav detta ..:crazy:

Dottern sägen att det är viktigt att hon står stilla om det är ett ormbett och ett bett i benet gör att giftet sprider sig snabbt i kroppen. Vår blev biten i mulen förra sommaren och fick bla ojämn hjärtrytm vilket i och för sig gick tillbaka. Han blev behandlad, fick stå en v och sen långsam igångsättning.
 
Sv: Boxvila vid ormbett?

*Puttar upp en äldre tråd*
Ormbett så här års...:confused:
Vi har efter lite snö och kallt, fått rena vårvädret. Och i går hittade jag min ena häst med ett hel tjockt ben vid morgonfodringen..:cry:
Trodde först att hon legat fast under natten i boxen, eller halkat och sträckt sig i hagen, men inget syntes på fredagskvällen vid visiteringen när de togs in.

Tvättade rent och letade sår, hittade inget i den tjocka pälsen, men svullnaden sträckte sig från låret ner till hoven, med svullen och tydlig ådra, baksida lår. La på arnika, och lät henne vila. Ngt bättre, tog en promenad på eftermiddagen, väldigt kort och benet svullnade upp ännu mer. Ingen hälta, bara stel pga svullnanden, och ingen feber men väldigt öm. På kvällen däremot hittade jag en intorkad sträng av vätska, och frågade min man vad han lagt på? ingenting blev svaret, så det måste vara vätska som runnit ur ett sticksår jag inte hittar på låret..... tvättar nu med sårrengöring och lagt på arnika igen och boxvila.
Så kommer grannen och säger att flera har sett huggorm som vaknat till liv och är sömniga? Och då fick jag en funderare.... (han visste inget om hästen)

Om hon inte är bättre imorgon ringer vi givetsvis vår vet. då hon även är dräktig och jag inte vill att hon ska gå med smärta som kan stressa upp henne, eller en infektion som kan förvärras
Någon som råkat ut för samma sak så här års ? :(
Om hon hade stukat sig eller fastnat borde hon ju vara halt, eller?
 
Sv: Boxvila vid ormbett?

Min ormbitna häst hade samma symptom, men hon var inte öm, och vet gjorde hål på "bölden" där hon blivit biten, men det fanns knappt någon vätska, bara en genomskinlig, luktfri. Typ vatten.

Och jag har också sett orm nu, inte alls länge sedan. Men vi har inte fått någon snö ännu.
 
Sv: Boxvila vid ormbett?

Ja, det lutar åt ormbett eller ngt minimalt sticksår. Vi har kunnat utesluta allt annat i princip, och hon har nu fått behandling med finadyne och börjar bli bättre tack och lov. Usch vilken pärs!
Men hur det har gått till är en annan sak... troligast är väl att både hon och ormen tog sig en tupplur i halmen i lösdriften. Varmt och gott i solen...:grin:
Brukar inte säga detta: Men nu vill jag ha snö istället!;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 869
Senast: Sol
·
Hästvård Hej!! En granne till mig stötte på ett problem i helgen. På förmiddagen skulle hon hämta in sin ena häst och såg direkt att den var...
Svar
3
· Visningar
851
Hästvård Mitt nyss tre år fyllda varmblodssto var halt och varm och svullen i senan vänster fram igår morse när jag tog ut henne från boxen...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: sandrafors
·
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp