Bukefalos 28 år!

BPH - beteende-och personlighetsbeskrivning för hund. Snart här!

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har tidigare nämnt att jag under mina kurser på SLU fått höra att man jobbat på att ta fram ett verktyg i still med mentalbeskrivningen men som skulle vara lite mer allmänt, dvs enklare att utföra och därför finnas tillgängligt för att mäta grundläggande egenskaper på alla raser (och inte främst fokuserat på brukshundar och deras egenskaper). Och nu när jag går in på SKK så ser jag att projektet presenteras, snart är det här!

BPH
Beteende- och personlighetsbeskrivning för hund.

"Syftet med projektet, Avel för mentalt sunda hundar, är att ta fram en beskrivningsmodell som enkelt och med bra tillförlitlighet ska kunna användas för att beskriva hundars mentalitet. Arbetet med hundars mentalitet är ett prioriterat område inom organisationens arbete för hundars hälsa och välbefinnande. " - från SKK.se

Det här tror jag blir ett stort och välbehövligt kliv framåt för den svenska hundaveln och jag hoppas och ber att våra uppfödare ska se vikten och fördelarna med att testa även sina små söta sällskapshundar med detta verktyg.
:bump:

(Och nu ser jag att Per-Erik Sundgren har gått bort, vilket jag har missat helt... Vilka bidrag han har gjort för hundsverige.)
 
Sv: BPH - beteende-och personlighetsbeskrivning för hund. Snart här!

Well, då hoppas jag att utbudet blir mer tillgängligt också. Jag känner chihuahuauppfödare som verkligen uppskattar om deras valpköpare gör MH o jag skulle själv mer än gärna göra det med mina men försöka få plats är inte särskilt lätt. Så visst finns det de med "små söta sällskapshundar" som förstår att mentalitet är viktigt men som än så länge haft svårt att genomföra tester.

Förslaget i sig låter som en strålande idé!
 
Sv: BPH - beteende-och personlighetsbeskrivning för hund. Snart här!

Men det är precis det som är poängen.

Det här testet ska vara enklare att utföra = större tillgång = fler som kan testa sina hundar. :) Att det är svårt att testa sina sällskapshundar på MH idag beror ju främst på att det inte finns möjlighet att testa så många hundar som man vill för att ett MH tar tid och kräver flera frivilla som håller i det, vilket det finns brist på.
 
Sv: BPH - beteende-och personlighetsbeskrivning för hund. Snart här!

Ah! Den hade jag inte sett och jag sökte på BPH utan träff. Men då så. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 419
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp