Bukefalos 28 år!

Bra, fotriktiga sommarstallskor

MissFideli

Trådstartare
Efter att ha fått diagnosen plantar fasciit har jag fattat hur viktigt det är med fotriktiga skor. Men det verkar vara väldigt dåligt med sådana för stalljobb.
Nån som har tips på märken? Jag jobbar mest i stallet, men vill gärna ha några som håller vatten och lera ute för när jag hämtar in hästarna samt inte är för varma. De ska helst gå att rida i också, så jag slipper hålla på och byta. Måste förvisso inte vara stallskor när jag tänker efter, så länge de uppfyller kraven. Jag har fotbäddar som måste få plats i och priset får gärna ligga under 1000 eftersom det verkar som det slits ut ganska fort.
 
Jag kör med vanliga blundestone året om.
Stabil och bra sula, klack, relativt fast och stabil över hälen och tillräckligt stora för att mina fotbäddar ska få plats.
 
Jag använder MHs med stålhätta i stallet, hade samma när jag jobbade i stall. Väldigt sköna, då får jag ändå ont i fötterna av det mesta. Däremot vill jag inte rida i dem, men jag har väldigt olika krav när det gäller ridning/stallarbete så mina ridstövlar åker av direkt när jag sitter av.
 
Förr använde jag jordphurs med stålhätta, men de höll hemskt dåligt och fick köpa ny hela tiden (ville ha blundstone men de passar inte min fot, blir klumpigt), så sista åren har jag nästan uteslutande haft gympaskor i stallet. Kände lite "akta mina tår!" i början när man var van vid stålhättan men nu tänker jag inte på det. Ska jag jobba med unghästar eller liknande så har jag mina stålhätteskor kvar i garderoben.
Byter till ridskor/stövlar när jag ska rida, men det gjorde jag oftast innan också, då jordphursen var alldeles för hårda för att rida längre pass i.
 
Jag vill gärna använda gympaskor, men att mocka torvbädd, springa runt i hö och lera känns inte som det kommer hålla i längden.
 
Det var också mitt argument till att jag inte ville ha gympaskor innan (förutom torvbädden), men jag har insett att enda gången de inte passar in, är när det är riktigt lerigt i hagen, och då har jag ett par gummistövlar i sadelkammaren, byter skor och tar in hästen, byter tillbaka. I övrigt är jag alltid torr om fötterna :)
Om du provar så välj ett par bra skor med rätt dämpning o gärna med nåt skyddande yttermaterial, nu finns det ju bra gympadojjor med gore- tex tex..
 
jag har gympaskor i stallet sommartid, det eller foppa tofflor :p får jäkligt ont i både fot, vrist och knä om jag har platta skor. så mina gamka slitna innomhus idrotts skor med ventilations hål undertill är väldigt bra för leden, uppbyggda ordentligt. men inte så bra när det är lerigt ute, då har jag gummistövlar med stålhätta :love: istället, har en sula med extra mycket stöd för hålfoten i så går det bra.
rider i ariat skor.
 
Jag älskar mina mh freerider men de tillverkas inte längre. :( Så jag går omkring med hål överallt, lossnad sula och flikar som sticker ut lite här och var.. Men får ha dem tills jag hittar något likvärdigt. De har ingen snörning så man slipper det omaket, elastisk vrist så det inte kommer in en massa skit, de är superbekväma att gå i med memory foam, lagom varma så de har faktiskt gått att ha året runt... De är oersättliga helt enkelt.. Jag ska följa tråden och hoppas något bra tips kommer upp.
 
Jag vill gärna använda gympaskor, men att mocka torvbädd, springa runt i hö och lera känns inte som det kommer hålla i längden.
Jag brukar köpa "walkingskor" i gore-tex-material (nån gång har det varit joggingskor också), de brukar hålla typ två hela sommarsäsonger med misshandel i stallet, inkluderat gödsel, vandring i leriga hagar etc. Jag har haft tur de flesta gångerna och hittat skor på rea, men faktum är att jag anser att mina skor måste få kosta lite för att fötterna ska ha en chans att må bra.
Sen använder jag andra skor/stövlar när jag rider och om jag anser mig behöva stålhätteskor (vilket å andra sidan är oerhört svårt att hitta som passar mina fötter, men det är en annan fråga...).
 
Kl
Vargen kör med tennisskor, vid mockning. Måste jag hämta hästen är det ett evigt hoppande på stenarna för att undvika leran. Annars har jag ett par slit och slängskor av billig modell som jag rider i till vardag, de kostade kanske 500 kr för sex-sju år sedan, och de klarar leran skapligt. Men så får de en omgång med fett lite då och då.
Min tå är fortfarande öm av att hästen stod en stund på den, men gräset var mjukt så min fot sjönk ned bra. Det hade nog varit värre om vi stått på betonggolvet. Inget jag oroar mig för. Jag har så kalla tassar att jag undviker metall i närheten av dem
 
Jag köper jobbskor av gympa-typ med stålhätta på Rusta eller Harald Nyborg. Kostar typ 2-300 kr och håller 1-2 säsonger. Lägger i mina hålfotsinlägg (varför känner jag mig plötsligt som 100 år?) och får då det stöd för hålfoten jag behöver.
 
Jag har köpt stallskor på Jula. De har ofta stålhätta och är riktigt bekväma. Har ett par vinterstövlar som jag använt i säkert 5-6 år och som fortfarande håller ute både väta och kyla. De har ju också joggingskor. Så det är mitt tips, kolla arbetsskor. Är inte överdrivet dyra heller
 
Efter att ha fått diagnosen plantar fasciit har jag fattat hur viktigt det är med fotriktiga skor. Men det verkar vara väldigt dåligt med sådana för stalljobb.
Nån som har tips på märken? Jag jobbar mest i stallet, men vill gärna ha några som håller vatten och lera ute för när jag hämtar in hästarna samt inte är för varma. De ska helst gå att rida i också, så jag slipper hålla på och byta. Måste förvisso inte vara stallskor när jag tänker efter, så länge de uppfyller kraven. Jag har fotbäddar som måste få plats i och priset får gärna ligga under 1000 eftersom det verkar som det slits ut ganska fort.


Söker du jumpaskor typ hållbarare, kan jag rekommendera Merrell. Tror även att de finns med goretex i vissa modeller, och de håller otroligt länge!
(jag slet ut ett par "civilt" och tog dem sen till stallet där de hållit två säsonger hittills - har dem kvar- Har inga hästar som dansar på tårna så stålhätta använder jag inte..)

Stabila skor även om dämpningen är mindre än löparskor..
 
Mina fötter orkade inte med tunga blundstones och liknande hela dagarna. Jag orkade inte byta mellan gympadojjor och stövlar/blundstones.

Så jag köpte Lacrosse för 4 år sen. Har aldrig haft några andra skor sen dess. De är som gympaskor, mina fötter älskar dem och de första paret höll i nästan 3 år. 799.- men går att finna på rea. Funkr i värme och kyla.
 
Träningsnörd som jag är måste jag bara skriva att tänk på så att det inte är joggingskor ni går i! Om man går i skor man egentligen ska springa till försvinner musklerna i foten och vristen.

Tex nike free Run är skor man kan gå i, en tunn sula utan någon direkt dämpning. Man ska inte gå i gympaskor med för tjock sula och dämpning :)
Det finns ju sånna skor som är runda undertill. Dom är jätte sköna att gå i! Många utav mina arbetskollegor har sådana. (Jobbar i hemtjänsten inne i byn så går runt väldigt mycket!

Själv går jag i trasiga jodphurs från hööks.. Funderar på att skaffa ariats vattentäta med eller utan stålhätta. Har inte sett några andra skor med skvätta vara så smidiga! Alla känns så stora ochnklumpiga.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 420
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 073
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
14 713
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp