Bukefalos 28 år!

Bra och billigt torrfoder?

Sasse

Trådstartare
Jag har en vän som inte riktigt hittar i foderdjungeln och inte vet vad hon bör ge. Hon bad mig hjälpa henne, men jag är ingen expert heller och vänder mig hellre hit. Hon vill helst ha ett så billigt torrfoder som möjligt. Katten har tidigare fått Royal Canin, men vännen tyckte att den åt för mycket då. Nu får den istället Whiskas torrfoder.

Finns det någon bra sida på nätet som tar upp bra torrfoder? Min vän har hittills gått efter en studie (eller liknande) från Råd & Rön som tar upp olika torrfoder och deras näringsinnehåll. Där hamnade Orijen, RC och Whiskas på de tre bästa platserna. Sedan följde en rad andra foder jag aldrig hört talas om. Applaws fanns med, men var långt bak i listan. Annars är det ju ett billigt foder.

Katten sägs ha lätt för att gå upp i vikt, men för egen del tycker jag att den är på gränsen till underviktig som det är nu. Revben och höftben känns av lätt och däremellan finns inget att ta av. Jag fick en del bra råd i min förra tråd om hur man kan räkna ut lämplig fodermängd, men i övrigt, vad finns det för bra och relativt billiga torrfoder?
 
Ja dessa test i diverse tidningar, beklagligt att de sätter både RC och Whiskas i topp 3 när de borde hamna långt ner i stället -.-'

Nu gillar jag inte torrfoder över huvudtaget men Applaws är bra, betydligt bättre än båda ovannämnda så om din kompis tycker att det är ett helt okej pris på det så kan hon absolut ge det. Har även hört gott om Acana, Taste of the Wild, Porta 21 bland annat men jag har ingen koll på innehållet hos dessa eller priset.
 
Jag skulle ju 100 gånger hellre ge Applaws än Whiskas. Grunden är bra i Applaws, men det innehåller potatis som stor proteinkälla vilket många protesterat mot. Jag har dock varit nöjd närjag gett Applaws. Taste of the wild vill jag minnas inte är fullt så dyrt som exempelvis Orijen heller, och dessutom ett bra foder.
 
Jag tipsade henne om Applaws som jag själv tycker är bra, och billigt. Men min vän är skeptisk, för hon har ju "svart på vitt" i studien att Applaws inte är något att hänga i julgranen.

Ska tipsa henne om de andra fodren och se om hon kan tänkas tycka bättre om någon av dom. Tack!
 
Jag har en vän som inte riktigt hittar i foderdjungeln och inte vet vad hon bör ge. Hon bad mig hjälpa henne, men jag är ingen expert heller och vänder mig hellre hit. Hon vill helst ha ett så billigt torrfoder som möjligt. Katten har tidigare fått Royal Canin, men vännen tyckte att den åt för mycket då. Nu får den istället Whiskas torrfoder.

Finns det någon bra sida på nätet som tar upp bra torrfoder? Min vän har hittills gått efter en studie (eller liknande) från Råd & Rön som tar upp olika torrfoder och deras näringsinnehåll. Där hamnade Orijen, RC och Whiskas på de tre bästa platserna. Sedan följde en rad andra foder jag aldrig hört talas om. Applaws fanns med, men var långt bak i listan. Annars är det ju ett billigt foder.

Katten sägs ha lätt för att gå upp i vikt, men för egen del tycker jag att den är på gränsen till underviktig som det är nu. Revben och höftben känns av lätt och däremellan finns inget att ta av. Jag fick en del bra råd i min förra tråd om hur man kan räkna ut lämplig fodermängd, men i övrigt, vad finns det för bra och relativt billiga torrfoder?

Kan du länka till "studien"? Applaws är ett jättebra foder så kör på de om hon måste ha torrfoder. Rc, whiskys är inte bra. Läs på innehållsförteckningen. :)
 
Jag tipsade henne om Applaws som jag själv tycker är bra, och billigt. Men min vän är skeptisk, för hon har ju "svart på vitt" i studien att Applaws inte är något att hänga i julgranen.

Ska tipsa henne om de andra fodren och se om hon kan tänkas tycka bättre om någon av dom. Tack!
Varför skulle de inte vara bra? Högt köttinnehåll, inget spannmål.
 
Kan du länka till "studien"? Applaws är ett jättebra foder så kör på de om hon måste ha torrfoder. Rc, whiskys är inte bra. Läs på innehållsförteckningen. :)
Jag har inte tillgång till studien, men skulle tro att det är den här. Man måste betala för att få se den.

Varför skulle de inte vara bra? Högt köttinnehåll, inget spannmål.
Jag tycker som sagt det är bra, men min vän är skeptisk eftersom Applaws kom så långt bak i den studien/testet hon tittat i.
 
Ursäkta för att jag snor tråden lite men det har med ämnet att göra. Jag använde Applaw men då jag föredrar att kunna köpa i butik så gick jag över till Canagan. Ser dock att ingen av er rekommenderade den, finns det någon särskild anledning? :crazy:
Jag letar alltid efter bra och billiga kattfoder :p
 
Ursäkta för att jag snor tråden lite men det har med ämnet att göra. Jag använde Applaw men då jag föredrar att kunna köpa i butik så gick jag över till Canagan. Ser dock att ingen av er rekommenderade den, finns det någon särskild anledning? :crazy:
Jag letar alltid efter bra och billiga kattfoder :p
Canagan är också bra vad jag hört. Jag valde mellan Canagan och Acana när jag bytte foder senast. :)
 
Vet du vilket som är billigast? :o :cautious:
Googlade lite snabbt. Jag tror att Canagan är snäppet billigare. Jag betalar 499 kr för en säck på 6,8kg (kg-pris 73 kr ca), och Canagan såg jag hade en 12-kilossäck för 819 kr (kg-pris 68 kr ca). Även om man jämför deras små säckar är canagan några kronor billigare. :)
 
Googlade lite snabbt. Jag tror att Canagan är snäppet billigare. Jag betalar 499 kr för en säck på 6,8kg (kg-pris 73 kr ca), och Canagan såg jag hade en 12-kilossäck för 819 kr (kg-pris 68 kr ca). Även om man jämför deras små säckar är canagan några kronor billigare. :)
Tack för snabbt svar! :up:
Acana är ju lite lättare att få tag på i butik men så länge det finns en butik i närheten som säljer Canagan så håller jag väl mig till den då :)
Men detta är verkligen som en dyr djungel :cautious:
 
Tack för snabbt svar! :up:
Acana är ju lite lättare att få tag på i butik men så länge det finns en butik i närheten som säljer Canagan så håller jag väl mig till den då :)
Men detta är verkligen som en dyr djungel :cautious:
Ja, acana är lite lättare att få tag på. Jag föredrar ju att köpa på internet och då finns Acana på fler ställen också.
 
Ja, acana är lite lättare att få tag på. Jag föredrar ju att köpa på internet och då finns Acana på fler ställen också.
Om jag handlade på nätet så skulle jag ha hållit mig till Applaws. Men slutade när det var lite för nära ögat ett par gånger då maten tagit slut innan den nya kommit fram :o :cautious: :angel:
 
Kan du länka till "studien"? Applaws är ett jättebra foder så kör på de om hon måste ha torrfoder. Rc, whiskys är inte bra. Läs på innehållsförteckningen. :)
Råd och Rön har testat vad fodret innehåller ,inte bara läst på förpackningen (en del anmärkningsvärda skillnader finns). Lite från texten:
FÖRST OCH FRÄMST har vi undersökt om maten innehåller tillräckligt med protein. Det var inget problem för något av fodren i testet. Testvinnaren Orijen six fish får högst betyg för sin proteinmängd och -kvalitet. Four Friends och Coops katt innehåller förvisso tillräckligt mycket protein för att katten ska må bra, men inte alls så mycket som de påstår på förpackningarna.
– Skulle det här ha varit en kontroll skulle de ha fått en anmärkning för att vara felmärkta, säger Anna Edberg, Råd & Röns projektledare för testet.
Förutom att halten av protein ska vara hög ska proteinet också vara av god kvalitet – det ska helst komma från muskler och inte från bindväv. Perfect Fit och Lidls Coshida får låga betyg för sin proteinkvalitet, men eftersom de innehåller så pass mycket protein att katten ändå får i sig tillräckligt får de inte underkänt.
Katter gillar fett och behöver en viss mängd i maten. Men om fetthalten är alltför hög riskerar de både att äta för mycket och få i sig för mycket energi. Därför är Eukanubas kattmat, med en fetthalt på nära 25 procent, kanske inte något för den lite trinda katten.
Däremot kan Whiskas, med en fetthalt på cirka tio procent, passa kissen som bär på några extra trivselhekton. En fetthalt på under nio procent räknas som bantningsmat för katter. Katter mår bra av lite fibrer för att hålla magen i gång. Men de behöver inte mer än några procent, och därmed är Royal Canins fiberhalt på sex procent lite hög.

Sedan följer resonemang om flera andra viktiga (och oviktiga, t ex gifter som flera innehöll) ämnen för katter. Men man verkar inte ha lagt så stor vikt vid salt, eller så klarar samtliga kraven och blir därför inte särskilt omnämnt.
Man har haft en veterinär som varit med och bedömt värdena.

Sammanfattning:
Råd & Rön har testat 20 torrfoder till katt. Vi har testat att de innehåller alla näringsämnen som katten behöver, men inte några oönskade gifter. Bäst i test får Orijen six fish, med 79 i samlat betyg. Whiskas adult med oxkött, som får 73 i samlat betyg och bara kostar 35 kronor kilot, utnämns till bra köp. Alla produkter innehöll tillräckligt med protein. I Best Friend Bilanxs foder hittade vi höga halter av mögelgifterna HT2 + T2, något som drar ned hela det samlade betyget. De höga halterna av fumosiner i Trainers mat drar ner det samlade betyget rejält.

Topp sex (fabrikat, namn, pris, betyg):
Orijen, Six fish,150, 79
Hill’s Science Plan, Adult Optimal Care Chicken,135, 77
Royal Canin, Hair & skin care, 165, 76
Purina Pro Plan, Adult Rich in chicken 145, 74
Schesir, Adult chicken, 100, 73
Whiskas, Adult med oxkött, 35, 73

Lägsta utdelade betyg är 24 (Best Friend Bilanx) även Trainer fick i samma nivå, övriga fick över 57.
(Hoppas att jag inte blir av med min prenumeration nu ;))
 
Senast ändrad:
Jag tipsade henne om Applaws som jag själv tycker är bra, och billigt. Men min vän är skeptisk, för hon har ju "svart på vitt" i studien att Applaws inte är något att hänga i julgranen.

Ska tipsa henne om de andra fodren och se om hon kan tänkas tycka bättre om någon av dom. Tack!
Applaws kom på plats 10 (av 22) med 69 i betyg. Inga kommentarer till betyget vad jag kan se. Men det fick 7 av 10 för protein (andel och kvalitet). Inga av de gifter som de sökte efter. Samma betyg som kitekat och 1 p efter mjau (som båda kostar 1/3 av applaws). Det som drar ner betyget för applaws är kvaliteten på protein, aska och mineraler (förhållandet kalcium/fosfor)

Jag tycker att det var lite dumt att de blandade foder med nötkött, kyckling, fisk och räkor. Hade varit intressantare om alla varit med samma innehåll. Men antar att tanken var att mer generellt kontrollera vad maten innehåller och prisvärdheten. De som fick lägst betyg innehöll höga gifthalter. Tydligen bör man se upp med foder som innehåller majs.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 709
Senast: tanten
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: Jamienoble
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 647
Senast: Myrten
·
Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
1 009
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp