Tips på bra torrfoder

Det var ju synd på joden.
Jag ger Alggutten till Harry och är väldigt nöjd. Han är fin i pälsen och hullet, pigg och glad och jättebra mage.
För mig är det viktigt med svenska råvaror.
 
Hon rekommenderade inget särskilt foder utöver torrfoder och gärna att vi kunde ha ett för aktiv hund och ett för seniorhund och ge hälften var. Just nu testar vi ett foder från buddy. Inte tänkt att kolla om det innehåller jod men ska direkt göra det.

Sorry, jag missade det du skrev om sköldkörteln!

Jag har bett AlgGutten om analysen på mängden jod i deras foder, men jag får det först på måndag :)
Men det är helt sant som @Malibu_Stacy skriver, att alger innehåller en del jod.
 
Hoppar in här utan ha lusläst tråden så kan ha missat, ber om ursäkt i så fall.
Jag undrar lite om billigare torrfoder. Är för seg i huvudet för att klara att läsa mig till en massa så kanske någon kan sammanfatta lite.

Vad är det som gör att vissa foder är billigare och är de alltid automatiskt sämre då?

Ta Doggy tex som nästan är halva priset mot de dyrare. Behöver man istället ge mer mängd så det egentligen inte blir billigare?
Mår hunden sämre av det?
På vilket sätt?
Uppenbarligen finns det ju många hundar som får sådan mat, annars hade den ju inte fortsatt tillverkas? Springer det runt många hundar som kanske inte mår så bra egentligen?

Jag undrar alltså för att jag vill lära mig, inget annat.
 
Jag ser det fortfarande ingenstans. Det jag ser är hur många procent av proteinet som är animaliskt, men inget om hur många procent kött det är i.

Det är helt enkelt lite dålig svenska :) med ”En köttbaserad blandning med hela 74% animaliskt protein” menar de att köttinnehållet är 74%. Du ser ju t ex på innehållsförteckningen att de tre första ingredienserna är animaliska.
 
Senast ändrad:
Det är helt enkelt lite dålig svenska :) med ”En köttbaserad blandning med hela 74% animaliskt protein” menar de att köttinnehållet är 74%. Du ser ju t ex på innehållsförteckningen att de tre första ingredienserna är animaliska.
Nej, det är inte lite dålig svenska ;) Jag kunde inte låta bli att skriva och fråga.
Screenshot_20230721_201957_Messenger Lite.jpg
 
Okej, vad märkligt - för jag har fått ett annat svar när jag frågade dem när jag började sälja deras foder för några år sedan 🤔
De redovisar ju ”köttprotein från xxx” i sin innehållsförteckning dessutom. Jag får kolla det med min kontakt där också helt enkelt.
Du får jättegärna återkomma med svaret :)

Grejen är ju att även vegetabilierna innehåller protein, och vissa tillsätter medvetet protein från vegetabilier (för att det är billigare...). Totala proteinhalten i fodret blir högre, även om man "fuskat" till sig det med vegetabilier. Tillverkarna skriver gärna "x % animaliskt protein" just för att få det att låta som att de har så väldigt mycket kött i maten. Vissa tolkar det som att det är x % protein i maten, andra som att det är x % animalier i maten... och i själva verket är det just vad som står: x % av proteinerna är från animalier, resten kommer från vegetabilier.

Jag har pratat med flera (torr)foderrepresentanter om det här. Ingen av dem har velat svara exakt på hur många procent vegetabilier deras foder innehåller.
 
Hoppar in här utan ha lusläst tråden så kan ha missat, ber om ursäkt i så fall.
Jag undrar lite om billigare torrfoder. Är för seg i huvudet för att klara att läsa mig till en massa så kanske någon kan sammanfatta lite.

Vad är det som gör att vissa foder är billigare och är de alltid automatiskt sämre då?

Ta Doggy tex som nästan är halva priset mot de dyrare. Behöver man istället ge mer mängd så det egentligen inte blir billigare?
Mår hunden sämre av det?
På vilket sätt?
Uppenbarligen finns det ju många hundar som får sådan mat, annars hade den ju inte fortsatt tillverkas? Springer det runt många hundar som kanske inte mår så bra egentligen?

Jag undrar alltså för att jag vill lära mig, inget annat.


Det finns många hundar som mår utmärkt på billigare foder. Det som avgör hur mycket ett foder kostar är flera faktorer - hur dyra råvaror som används och om tillverkaren har stor produktion, t ex. Doggy är väletablerad sedan lång tid, producerar mycket foder och använder relativt billiga råvaror(olika beroende på märke och sort).

Det som avgör hur mycket foder man behöver ge är hur mycket smältbar energi det innehåller. Dyrare märken brukar innehålla mer energi i form av protein och fett, men även billiga märken har högenergifoder. Dessutom är det ju inte alla hundar som behöver ett energitätt foder.

Det är många som drar alla billiga foder över en kam och kallar dem skräpfoder. Själv tycker jag att det viktigaste är att titta på hur hunden mår. Det spelar ingen roll om man köper det allra finaste, dyraste premiumfodret med hög kötthalt och den bästa innehållsförteckningen man kan tänka sig om hunden ändå är risig i magen och pälsen. Och vice versa finns det ingen anledning att byta foder om hunden mår strålande av att äta ett billigt "skräpfoder".
 
Jag har pratat med flera (torr)foderrepresentanter om det här. Ingen av dem har velat svara exakt på hur många procent vegetabilier deras foder innehåller.

För några år sedan roade jag mig med att räkna ut den ungefärliga kötthalten i ett torrfoder som anges innehålla väldigt mycket kött.
Naturligtvis gick det inte att få det helt exakt, men efter att ha räknat ut procentandelen i torrvikt såg det rätt annorlunda ut. Fortfarande mycket kött, men inte mycket mer än i ett billigt högenergifoder.
 
För några år sedan roade jag mig med att räkna ut den ungefärliga kötthalten i ett torrfoder som anges innehålla väldigt mycket kött.
Naturligtvis gick det inte att få det helt exakt, men efter att ha räknat ut procentandelen i torrvikt såg det rätt annorlunda ut. Fortfarande mycket kött, men inte mycket mer än i ett billigt högenergifoder.
Själv kollar jag sällan jättemycket på själva kötthalten i torrfodren. Istället kollar jag på allt som inte är kött. Ofta delar de ju upp det i flera olika varianter för att få det att låta bättre än vad det är. Som när det står (fritt påhittat nu): "Fågel, majs, ris, majsmjöl, risprotein, lamm, majsgluten, potatis...." och sedan skriver de "Lamm och potatis!" på påsen :cautious: Egentligen borde det stå "Majs och ris med lite fågel", men det låter ju inte lika bra.
 
Det finns många hundar som mår utmärkt på billigare foder. Det som avgör hur mycket ett foder kostar är flera faktorer - hur dyra råvaror som används och om tillverkaren har stor produktion, t ex. Doggy är väletablerad sedan lång tid, producerar mycket foder och använder relativt billiga råvaror(olika beroende på märke och sort).

Det som avgör hur mycket foder man behöver ge är hur mycket smältbar energi det innehåller. Dyrare märken brukar innehålla mer energi i form av protein och fett, men även billiga märken har högenergifoder. Dessutom är det ju inte alla hundar som behöver ett energitätt foder.

Det är många som drar alla billiga foder över en kam och kallar dem skräpfoder. Själv tycker jag att det viktigaste är att titta på hur hunden mår. Det spelar ingen roll om man köper det allra finaste, dyraste premiumfodret med hög kötthalt och den bästa innehållsförteckningen man kan tänka sig om hunden ändå är risig i magen och pälsen. Och vice versa finns det ingen anledning att byta foder om hunden mår strålande av att äta ett billigt "skräpfoder".

Tusen tack för bra och lättförståeligt svar :bow:
 
Du får jättegärna återkomma med svaret :)

Grejen är ju att även vegetabilierna innehåller protein, och vissa tillsätter medvetet protein från vegetabilier (för att det är billigare...). Totala proteinhalten i fodret blir högre, även om man "fuskat" till sig det med vegetabilier. Tillverkarna skriver gärna "x % animaliskt protein" just för att få det att låta som att de har så väldigt mycket kött i maten. Vissa tolkar det som att det är x % protein i maten, andra som att det är x % animalier i maten... och i själva verket är det just vad som står: x % av proteinerna är från animalier, resten kommer från vegetabilier.

Jag har pratat med flera (torr)foderrepresentanter om det här. Ingen av dem har velat svara exakt på hur många procent vegetabilier deras foder innehåller.

Jag fick svar att de återkommer med precisa siffror på måndag ihop med jod-svaret, så vi får hålla oss till dess :) de svarade också att just Maximum är köttbaserad, dvs mer än hälften av fodret består av köttmjölet och att 3 kilo kött blir ca 1 kg köttmjöl när de torkar det.

Ja, det vet jag. Proteinhalten i Maximum är ju inte extremt hög, det finns ju flera foder med över 30% i proteinhalt t ex.

Tack gode gud för färskfoder, det är enklare 😅
 
Själv kollar jag sällan jättemycket på själva kötthalten i torrfodren. Istället kollar jag på allt som inte är kött. Ofta delar de ju upp det i flera olika varianter för att få det att låta bättre än vad det är. Som när det står (fritt påhittat nu): "Fågel, majs, ris, majsmjöl, risprotein, lamm, majsgluten, potatis...." och sedan skriver de "Lamm och potatis!" på påsen :cautious: Egentligen borde det stå "Majs och ris med lite fågel", men det låter ju inte lika bra.
Same!

Eftersom jag ger färskfoder främst så är jag inte riktig lika petig som om jag bara hade gett torrfoder.

Halv kl

Är det någon som sitter på hur man räknar just på hur man kan räkna på "färskt kött" och hur mycket det minskar i % när det är torrt?
 
Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny.

Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till torrfoder, och jag önskar då tips på ett riktigt bra torrfoder. Har gett färskfoder i över 10 år så har dålig koll på torrfoder. Veterinären rekommenderar att vi ger hälften av ett aktivt foder och hälften av ett senior foder. Det första då han är en aktiv hund och behöver gå upp i vikt och det senare då han är medelålders på 8 år. Så behöver rekommendationer på bägge.

Vad jag skulle önska i ett torrfoder:
  • Hög kötthalt och helst inte "mjöl" (tex lammköttsmjöl), men det senare kanske inte har någon betydelse. Kötthalten tycker jag ska stå först i innehållsförteckningen.
  • kort innehållsförteckning, alltså en innehållsförteckning där man kan förstå vad fodret faktiskt innehåller.
  • Gärna nordiskt men det är inte prio ett.
Ascot har när vi varit på resandes fot ibland ätit torrfoder och då har vi bland annat testat Standard milt. Han bajsade dock mängder på det fodret så det är jag inte intresserad i. Så ja, helst ett foder som han bajsar lite på :D .

Sen har han även fått ziwipeak. Det var dock länge sen men jag har ett minne av att jag gillade det fodret, frånsett då att det transporteras över halva värden. Finns något liknande som tillverkas i Sverige eller EU?

Tar gärna emot övriga tips på vad man borde kolla på i torrfoder för att bedöma dom. Tex vad betyder det egentligen att köttet står i "mjölform" i innehållsförteckningen, tex står det "lammköttsmjöl" i Standardt Orginal Mild.
Vi är väldigt nöjda med Magnussons! Bra, svenska råvaror och inget annat.
 
Måste säga att Alggutten har väldigt bra service. Öppnade en ny påse idag och det såg inte alls ut som det brukar 😅
Harry tyckte dock det var gott så ingen fara på så vis.
Skrev till dem på messenger och skickade några bilder. Fick svar direkt trots att det är söndag. De skrev att det kan vara skillnad på färgen men denna avvikelse är för stor. De skickar en ny påse direkt och Harry fick välja en påse godis som kompensation 😁
IMG_20230723_133140.jpg
 
Same!

Eftersom jag ger färskfoder främst så är jag inte riktig lika petig som om jag bara hade gett torrfoder.

Halv kl

Är det någon som sitter på hur man räknar just på hur man kan räkna på "färskt kött" och hur mycket det minskar i % när det är torrt?

Det blir lite klurigt om man vill räkna ut procentandelen kött i ett foder(eller åtminstone den ungefärliga) eftersom man då måste räkna bort vattnet i alla ingredienser - då får man värdet för s k torrsubstans.

Generellt sett ligger halten vatten i kött på 65-75%. Ju magrare och "renare" kött(dvs utan ben, skinn och brosk), desto högre vattenhalt.

Köttmjöl har en vattenhalt på ca 10%.

Spannmål, ris, majs, ärtor och bönor i olika former innehåller ungefär 10-15% vatten (lite mindre om det är fullkorn/kli).

Fett innehåller inget vatten alls.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en valp hemma på 15 veckor. Har någon tips på bra Valpfoder? Ska vara hög kötthalt (minst 60%) och helst svenskt/nordiskt. Valpen...
Svar
1
· Visningar
724
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 793
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 820
Senast: calm
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 042
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp