Bra övningar?

Moaberg

Trådstartare
Hej! Min kompis som är JÄTTErädd för hästar ska få jobba lite från marken med min ponny och jag skulle gärna vela ha tips på olika "lekövningar" som dom kan göra, skriv gärna vad den kallas/ni kallar övningen, lite vad det går ut på och hur man gör
 
Hur rädd är kompisen? För en som är JÄTTErädd kan det vara ett stort steg att klappa hästen på halsen medan du håller i grimman...
 
Min häst är väldigt lyhörd och enkel för kroppsspråk (en förutsättning inför sånt här, han är klok och snäll och förlåtande utan att vara menlös eller ta för stora egna initiativ)

Min kompis barn var väldigt rädda och ängsliga och alldeles för försiktiga kring hästar. De hoppade undan bara dom viftade på örat.

Så jag lugnt enkelt och väldigt okomplicerat visade dom hur man kunde få hästen att följa en genom sitt kroppsspråk.
Först genom att själv visa, sen genom att hjälpa dom praktisera det (jag styrde genom röstkomnando medan de lärde sig styra med kroppen) och efter en tid när de var mogna provade de själva.

Så vi höll till på ridbanan.
Jag visade att de kunde flytta hästen bara genom att med ett rakt kroppsspråk begära space och 'ta plats'.
Att man med samma tänk kunde göra en hel volt.
Hur man fick den att stanna och gå och till sist även att komma på kommando.
Jag tror det viktiga egentligen var att de själva kunde känna kontroll. En grund liksom.

Tillsammans tog vi oss iaf från att de bara gick brevid till att jag kunde stå brevid ridbanan och titta på. De var omåttligt stolta och kände sig väldigt modiga när de visade upp detta för sina föräldrar sen. Men det tog sin tid, förstås.

Andra rädda (med noll hästerfarenhet) verkar tycka att det otäcka är att de inte kan/hinner läsa hästen och skulle behöva lära sig kring det först innan de vågar sig i närheten. Som ovan skriver.
Alt börja med att vara i närheten en sån som min, som 'bara är' och 'bara väntar' bara för att få vara nära utan att behöva känna att de måste parera på nåt sätt.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
816
Senast: Lager
·
Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 035
Senast: EquusCaty
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 474
Senast: Ramona
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp