Fraggel_Tess

Trådstartare
Jag tycker det är bra när media skriver om sådant här!

http://www.expressen.se/index.jsp?a=269634

Tycker det är skrämmande det här med smuggelhundarna. Oftast så lider ju valparna under resan hit :( Sen kan det ju även ha med sig läskiga smittor hit.

Förhoppningsvis ger det alltid någon en tankeställare när de läser den artikeln!
 
Sv: Bra!

Självklart, men löpsedeln "små hundar sprider leversjukdomar till människor" är ju så korkad... det kunde iaf stått att det var importerade (hrmm, insmugglade) hundar det handlar om.

Men självklart ska folk tänka efter...

//E
 
Sv: Bra!

Ja rubriken är inte den bästa. Men den kan ju få någon att tänka om innan de köper en hund utan papper eller på gatan...
 
Sv: Bra!

Ja det är på tiden att det här tas upp i media så att folk får upp ögonen.
I min brukshundsklubb hade vi redan för många år sedan en föreläsning om vad som kan komma in i vårt land genom importerade och smugglade hundar och katter.
Ingenting fungerar så bra som bilder på sjuka djur och bilder på öppnade djur med inälvor fulla av mask.
Kan lova att alla närvarande på det föredraget satt och skruvade och kliade sig.
 
Sv: Bra!

lady_vip skrev:
Självklart, men löpsedeln "små hundar sprider leversjukdomar till människor" är ju så korkad... det kunde iaf stått att det var importerade (hrmm, insmugglade) hundar det handlar om.
Precis! Gick förbi löpsedeln vid tågcentralen idag och trodde det gällde svenskfödda småhundar och avfärdade artikeln som vanlig Expressenblaj (särskilt efter den s.k larmrapporten typ dagen innan). Men handlar det om insmugglade hundar är ju situationen en annan!
 
Sv: Bra!

pippi27 skrev:
Ja det är på tiden att det här tas upp i media så att folk får upp ögonen.
I min brukshundsklubb hade vi redan för många år sedan en föreläsning om vad som kan komma in i vårt land genom importerade och smugglade hundar och katter.
Ingenting fungerar så bra som bilder på sjuka djur och bilder på öppnade djur med inälvor fulla av mask.
Kan lova att alla närvarande på det föredraget satt och skruvade och kliade sig.

Samma på vår brukshundklubb. Fast då handlade det om ett mycket mindre antal insmugglade hundar per år. Idag är läget alarmerande. Jag tror inte folk har fattat hur allvarligt läget egentligen är.

Det är så tragiskt. Har haft just Chihuahua i många år och sett rasens utveckling. Den stora populariteten har ett stort pris på många sätt. Konsekvenserna kan komma att bli förödande.
 
Sv: Bra!

På något sätt så måste man ut mer i media för att få folk att sluta köpa dessa massimporterade och smugglade hundarna.
Det gäller även de populära sk? gatuhundar från olika länder som importeras och omplaceras.
Har en bekant som köpte en spansk gatuhund, jättetrevlig, söt och glad men blev efter ett tag väldigt dålig. Visade sig att hon hade nån sjukdom som inte finns i sverige. Kommer nu inte ihåg vad men har för mig att det var nått virus. Hunden fick avlivas.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
247
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 049
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 730
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp