Bränt fingrarna

Araminta

Trådstartare
Klantade mig och skållade ena handens fingrar precis innan min ridlektion :crazy: Har nu, två timmar senare, en rejäl blåsa på ena fingret, nära leden, och enl. 1177.se bör man uppsöka vård vid brännskador på händer och leder :confused: Det handlar om en blåsa, någon cm lång, med tillhörande svullnad och rodnad på övriga fingrar. Det känns lite overkill att söka vård för det - eller? Vad kan vården göra? Kan jag göra något själv istället? Har nu handen i svalt vatten då kylar lindrar smärtan (vet att det är för sent för att lindra själva skadan).
 
Klantade mig och skållade ena handens fingrar precis innan min ridlektion :crazy: Har nu, två timmar senare, en rejäl blåsa på ena fingret, nära leden, och enl. 1177.se bör man uppsöka vård vid brännskador på händer och leder :confused: Det handlar om en blåsa, någon cm lång, med tillhörande svullnad och rodnad på övriga fingrar. Det känns lite overkill att söka vård för det - eller? Vad kan vården göra? Kan jag göra något själv istället? Har nu handen i svalt vatten då kylar lindrar smärtan (vet att det är för sent för att lindra själva skadan).

Tycker också att det låter överdrivet att söka vård för det, att de ens skriver något sånt? :confused:
Jag har en gång lyckats välta en vattenkokare med hett vatten över ena handen och halva underarmen, med efterföljande brännskador. Inte tusan sökte jag vård för det!
Jag gjorde inte heller något särskilt, utan satt bara med handen i kallvatten resten av kvällen..
 
Är det bara en blåsa tror jag inte det behövs någon vård? (Om det senare blir infekterat är det väl känsligare nära en led, dock.)
 
Klantade mig och skållade ena handens fingrar precis innan min ridlektion :crazy: Har nu, två timmar senare, en rejäl blåsa på ena fingret, nära leden, och enl. 1177.se bör man uppsöka vård vid brännskador på händer och leder :confused: Det handlar om en blåsa, någon cm lång, med tillhörande svullnad och rodnad på övriga fingrar. Det känns lite overkill att söka vård för det - eller? Vad kan vården göra? Kan jag göra något själv istället? Har nu handen i svalt vatten då kylar lindrar smärtan (vet att det är för sent för att lindra själva skadan).
Låter inte som så allvarlig brännskada? Lägg fet salva på. Jag har tagit smärtstillande när jag bränt mig också. Finns särskilda plåster/förband på Apoteket, har tyvärr glömt namnet.
 
@Frokennordberg Smörjde precis in händerna som jag alltid gör efter dusch men har inte gjort något extra pga skadan. Misstänker att det är mest avdunstningen av aloe vera sparyen som hjälper så ska kanske fortsätta med vatten istället?
 
Som kock så har jag bränt mig rejält på fingrarna och armarna väldigt många gånger och aldrig uppsökt vård om det inte blivit öppet kött av det hela så att säga. Småblåsor får vara, grunda, större blåsor (upp till handflatestorlek) har jag stuckit ett litet hål på i nederkant, bandagerat och sedan låtit vara. Givet har man koll på att det inte blir infekterat, men det brukar läka finfint helt av sig själv.
Anledningen att jag sticker hål är för att huden har en tendens att skavas av ändå och då blir den exponerade råa huden under avsevärt mer naken och oskyddad än om man tömmer sårvätskan via ett litet hål.
 
@Gnist - så gör jag också!! Även om rekommendationen är att inte ta hål på blåsor (oavsett om det är pga brännskada eller friktio), tycker jag det är mer "behagligt" med en punkterad blåsa :up:

@Araminta - det är ju ganska meckigt med vatten (hej från hon som brände handen på strykjärnet inte bara en gång som liten, utan rätt ofta satt med handen i en plastpåse med vatten :D) så kör på sprayen om den funkar och det känns bra. Kolla så den inte innehåller fett också bara, men är den hyfsat ren så är det bara att spraya på!
 
För en blåsa hade jag inte sökt vård. Jag tror att 1177 menar allvarligare brännskador, där det blivit ett köttsår.
 
Det 'stänger väl in' värmen i huden så att brännskadan eventuellt förvärras? Att det bildas ännu mer värme under fettlagret av kräm/salva.

Det är ju inte från huden brännskadan kommer? Den har man ju fått från en utomstående och betydligt varmare källa. Lovar att huden inte kommer att kunna producera så mycket värme att det blir skador!

Efter att skadan är kyld (i ljummet, inte iskallt) vatten kan man nog ha på vadsom egentligen. På akuten brukar vi bandagera med salvkompresser (dvs fet salva och sen kompress) för att skydda blåsorna med något som går att byta utan att få med den skadade huden.
 
@Emtherlia - ja, alltså egentligen händer inte så mycket, det blir inte en värre skada av att lägga på en fet salva, men det kan kännas värre, symptomen ökas.

Därför hade jag inte använt mig av det i det akuta skedet. Men jag inser att jag nog fick det att låta mycket allvarligare än så, sorry alla :p
 
När jag var liten så lade jag hela handen på en riktigt varm platta. Min mamma, som jobbat på sjukhus, hade papayakräm hemma från Madame Chic. Det lade vi på under hela natten. Jag minns inte att jag ens fick en blåsa. Dagen efter var handen riktigt bra igen. Jag använder papayakräm till lera saker, inkl. eksem. Funkar helt sjukt bra. :)
 
Gnällvarning!
Den lyckan var kortvarig. I förrgår sprack blåsan och igår petade jag bort den lösa huden (rädd för att det ska komma in bakterier i fickan som bildades) - bad chocie. Fingret är svullet , kan ej böja den yttre leden och gör såpass ont att jag vaknade av det i natt :crazy: Själva "sårytan" ser ok ut, lite röd-gul i färgen men har slutat vätska sig och ser inte varig ut.

Jag vet att det inte är farligt och att huvudsaken är att ge det tid men min smärttröskel är löjligt låg när det gäller just fingrar :wtf:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp