Bukefalos 28 år!

breda selunderlägg

Nominous

Trådstartare
Finns de att köpa nu för tiden? Letat på flera sidor på nätet och i butikerna runt min ort men alla har bara de smala klassiska. Jag är less på å gnugga rent selen efter varje start. Har en sådan där däckellös syntetsele och skulle vilja ha ett brett selunderlägg som passar dem.

För en 6 år sedan fanns det ju jättemycket breda underlägg. Har de försvunnit helt?
 
Sv: breda selunderlägg

Menar du tjocka med teddy eller breda, platta underlägg? Tycker mest om de breda platta med slätt bomullstyg - de är lätta att skrubba rent. Har även använt de man får med när man köper ny syntetsele (Walsh?) men tycker de är för smala, särskillt när selen är utan däckel.

Börjes har flera varianter, om jag inte minns fel.
 
Sv: breda selunderlägg

LL Trott har mina favorit underlägg. Kolla deras hemsida, det kallas "selunderlägg LL".
 
Senast ändrad:
Sv: breda selunderlägg

De här använder jag! Zilco

memorypad.png


Stoppning inuti suger inte åt sig vatten så de torkar fort också!
 
Sv: breda selunderlägg

LL Trott har mina favorit underlägg. Kolla deras hemsida, det kallas "selunderlägg LL".

Ska kolla in dem! Ja men precis, det är ett platt brett som jag letar efter, inte teddy. Och spännena måste vara väldigt breda så man får runt hela selen.

De här använder jag! Zilco

memorypad.png


Stoppning inuti suger inte åt sig vatten så de torkar fort också!

Det där är för smalt. Når inte runt själva ''underlägget'' som selen är sydd på.
 
Sv: breda selunderlägg

LL Trott har mina favorit underlägg. Kolla deras hemsida, det kallas "selunderlägg LL".

Nej de är för smala de med. Fan att jag inte hittar nån bild. :( Men de jag tänker på var platta tunna i blankt tyg, typ bävernylon med brett kantband och passpoal. och just kardborren är säkert 2dm bred och passar perfekt på dessa selar.

men de kanske funkar de där med? vad är det för sele du har dem på?

Det är en sånhär sele.
 
Senast ändrad:
Sv: breda selunderlägg

Driva%20Gel%20Pad.png


Kardborrbanden ser ut att vara långa i alla fall!

Ett alternativ är annars att köra med ihopvikt badlakan under!
 
Sv: breda selunderlägg

Ja de ser långa ut, men räcker underlägget så det sticker ut på sidorna? Känns stabilare så än att de är lika breda. Badlakan har jag också tänkt på, hade man ju mycket förr..

Ska fota stallkompisens underlägg som sitter perfekt på selen så kanske ni vet vad det är jag är ute efter :)
 
Sv: breda selunderlägg

Jag hade precis samma sele som du har!

Min skötar-kollega hade en mjuk däckel i typ vävd nylon, om du fattar, jättemjuk och sladdrig tyckte jag :P så hon fick ta den selen så tog jag den med däckel. Vi hade likadana selunderlägg till båda selarna, de från LL.

De underläggen är lite bredare och lite tjockare än det svarta som din sele har på nu, gissar att det var det som kom med när du köpte selen?

Kardborreremmarna räckte precis lagom runt där selen är som tjockast men typ 1½ varv vid gjordstropparna (där kan man ju klippa av om man vill, kom jag på nu, fan vad man har bökat för att få det snyggt... :P ).
 
Senast ändrad:
Sv: breda selunderlägg

Nu har jag tagit bild på den typ av selunderlägg jag menar :)





Det är väldigt tunnt och brett och kardborrarna är långa så de når runt själva selens ''däckelunderlägg''. Någon som vet om dessa finns att få tag på idag?
 
Sv: breda selunderlägg

De underläggen är lite bredare och lite tjockare än det svarta som din sele har på nu, gissar att det var det som kom med när du köpte selen?

Alltså min sele har ingen däckel, den är byggd på det svarta ''underlägget'' så den går ju inte ta bort. Syntetremmarna (istället för däckel), krok och ringar är ju fastsatta i underlägget. Därför vill jag ha ett underlägg att lägga under hela selen för att slippa stå och skrubba undersidan av selen efter varje lopp. Lättare att slänga underlägg i tvättmaskinen. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 240
Övr. Hund I morse när jag skulle plocka upp Leon hos nattmatte så fanns där ingen hund. Jag gick runt hela hägnet, ingen hund. Han hade varit...
Svar
9
· Visningar
2 254
Senast: vallhund
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 343
Senast: supercassie
·
Utrustning Jag är själv inget större fan av longering så låt denna tråd slippa bli en tråd om longeringens- och hjälptyglars vara eller icke vara...
Svar
15
· Visningar
1 859
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp