Bukefalos 28 år!

Bristningar

T

Tarzzan

(ej gravid:grin:)
Är det vanligt att man får bristningar när man är gravid?
Kan man undvika det med någon kräm eller något?
Tror jag läste om det men kommer ej ihåg:confused:
Bara en fundering så här på fredag kvällen:)
 
Sv: Bristningar

ockej.

Men om man får det finns det något man kan göra för att motverka dom??
Eller göra dom mindre synliga?
 
Sv: Bristningar

Nja, jag smorde in min mage under hela graviditeten, men i slutet så kom bristningarna ändå.

De bleks ju sen, då syns de mindre.
 
Sv: Bristningar

jag tror att det är svårt att styra, anlag och hormoner som skrevs ovan. Jag har inte smörjt och jag har inte fått några peppar peppar (2a grav), ändå hör jag till dem som bär barnen på sånt sätt att jag får en väldigt stor mage.
 
Sv: Bristningar

min mamma köpte en olja till mig som en aromaterapeut hade blandat till, och bristningarna blev blekare på bara någon vecka (och då var jag fortfarande gravid)

Annars är det som sagts redan, hormoner och ärftlighet spelar stor roll
 
Sv: Bristningar

Jag smörjde magen med gravidolja jag köpte på hälsokostsaffärn, weledas, det står att den förebygger bristningar. Vet inte om den hjälpte men jag fick bara lite bristningar, å andra sidan så kom Adam 4 veckor för tidigt så jag hade inte magen den sista månaden då många säger att de flesta bristningarna kommer. Men den var mkt skön att använda och luktar gott, jag har ganska svårt för lukter annars.
 
Sv: Bristningar

Vad jag förstår så kommer bristningarna inifrån, vi sprricker ju liksom inte så det blir sår.

Så de som smörjt och inte fått bristningar hade inte fått det iaf.
 
Sv: Bristningar

Smörjde aldrig min mage, fick några pytte små bristningar precis i slutet men det var verkligen tvärfullt!

Kan där emot tänka mig att det är skönt för huden när det spänner och drar att smörja in sig, jag hade ett foglossningsbälte med ett stretsch tyggrej man kunda dra upp över magen och det var otroligt skönt för då "hängde" lixom magen i tyget istället för i huden.
 
Sv: Bristningar

Jag är i 6e månaden o har inte fått några än, min mama eller syster har inte heller fått efter sina grav.. jag hoppas så jag slipper..
 
Sv: Bristningar

Weleda är ett märke som har olika hudprodukter, de har en olja som är superbra att smörja sig med under grav.

Tror den heter typ graviditetsolja eller liknande, minns inte riktigt.

I övrigt kan jag säga att bristningar inte alltid bleknar, jag har sen 16 år tillbaka lika kraftiga än, samt 10 år gamla, minst lika kraftiga.

Denna gången tänker jag inte få några, jag har startat ett mentalt krig mot dem...*peppar peppar* Inga än :devil::D
 
Sv: Bristningar

Min kompis fick enorma bristningar över brösten så jag var "skräckslagen" över att
få det också, hormon-nojig som man blir. :o :D

Jag smörjde mig frenetiskt med E-vitaminolja så fort mage o bröst började växa och
har klarat mig utan en enda bristning. :laugh:
 
Sv: Bristningar

Jag fick inte en enda bristning och jag smorde inte in magen med någonting alls. Min mamma som fött 4 barn och mina systrar som fött 3 resp 2 barn har heller inga bristningar, så jag tror helt och fullt på ärflighetsfaktorn.
 
Sv: Bristningar

kl

Bristningar är ärftliga och beror på stor del av hormoner. Man kan inte förebygga bristningarna genom att smörja sig med några mirakelkrämer. Däremot kan det vara skönt att smörja in sig och hålla huden elastisk och mjuk, men har man anlag för att få bristningar så får man dom ändå.

Om man är yngre så kan man ha lättare att få bristningar eftersom huden är tajtare.
 
Sv: Bristningar

Håller med föregående talare, allt talar för att det är hormonellt ... tyvärr! Men köper man ändå olja kan man passa på att smörja lite i underlivet också, det kan vara skönt ett tag innan förlossningen. Då inbillade jag mig iallafall att man inte skulle behöva sy lika mycket (på utsidan, inuti kan man ju inte riktigt påverka)
 
Sv: Bristningar

Vanligt och vanligt... vet inte hur många procent som får det men tror det borde vara 50/50... typ samma som med andra krämpor, foglossning osv.... ett jäkla jeopardy, man vet inte förrän man är där.
Jag fick sjukt mkt bristningar... över allt, på knäna till och med :rofl: men jag tror inte enbart det hade med hormoner utan med det faktum att jag gick upp 53 kg som förvisso satt hormonellt men men. Min mamma hade inga bristningar så vet inte hur pass ärftligt jag tror det är. Min mormor som fött 7 ungar hade inte heller bristningar.
 
Sv: Bristningar

Jag fick inte en enda bristning på kroppen under graviditeten och då gjorde jag inga försök att undvika det heller.
 
Sv: Bristningar

och hur lät det då? :confused:

*****************************

min syster fick massamassa bristningar, så jag antar att jag ligger i farozonen när det är dags :(

men (nu ska jag avslöja en hemlis) jag har en baotamage vanligtvis,"släpper jag ut den" ser jag ut att vara i sjunde månaden. Seriöst. Det finns muskler, men över det ett fettlager. Jag går mestadels och håller in magen, och nu efter 20 år är det inte jobbigt längre :p

Men nu till frågan: eftersom att min mage redan är ... stor, kommer jag då att slippa lite bristningar kanske?
 

Liknande trådar

Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
415
Senast: Silver Girl
·
Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: iNHALE
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 042
Senast: gulakatten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 464
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp