Bukefalos 28 år!

Bröllopsgåva - hur mycket?

Tramptass

Trådstartare
Vi är bjudna på ett bröllop framöver. Brudparet önskar sig pengar och funderingen är såklart - hur mycket ska/bör/förväntas man att ge?

Det känns som att gåvan + kortet kommer leda till att paret sedan sitter och granskar i stil med "jaha...dom gav 300 och dom gav 1500. Då är 1500 kr-givaren bättre vän med oss". I deras ögon mäts mycket utav saker och ting i pengar. Det är nog därifrån min känsla kommer. (Det står uttryckt i inbjudan att pengar + kort överlämnas med en trevlig hälsning i ett kuvert).

Vi är inga nära vänner till brudparet utan vi möts en gång/år och enstaka chattar via fb. Jag blev väldigt överraskad när inbjudan dök upp fast det känns roligt att ha fått den :). Jag skulle placera oss någonstans i "ytlig kompis" fack.

Vi kommer inte ha så stort överskott i kassan under en period pga stallbygge och husrenovering. Bröllopet äger även rum 55 mil från vår bostadsort så det kostar lite att åka dit + boende = inte så stort spelrum till brudparets gåva.
Ja, jag är lite nervös för att det ska tittas snett på oss/pratas om att vi var så snåla etc. Därför funderar jag om det finns någon form av riktlinje.

Rent allmänt har jag ingenting emot pengar som gåva.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Presentkort eller nån pryl bara :)
Jag ska också ha till en av mina bästa vänners bröllop och det är svårt som attan till dem :)
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Min spontana tanke va 500 kronor. Det tycker jag känns lagom om man inte är nära vänner!
Mindre skulle iaf inte jag ge då skulle jag känna mig snål :o
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Har funderat en stund, och Nej.... jag betalr inte för att få komma på bröllop.
Betalar gärna en slant till maten jag äter, men brudparets resa får dom bekosta själv...
De här med bröllop har blivit ett hysteri om ni frågar mej, 100 000 kr för att gifta sig?
De känns konstigt att brudparen tar för givet att gästerna bekostar en bröllopsresa.

* Jenny *
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Jag tycker att pengar som gåva är jättebra. När jag och min man gifte oss efter 10 år tillsammans och tre barn födda i "synd", kände vi att vi verkligen hade allt i prylväg som vi kunde önska oss och vår "fasa" var att få massa grejer som vi var tvungna att göra plats för i skåpen. Efter mycket funderande kom vi på att vi kunde önska oss pengar till vår bröllopsresa istället. Vi hade ett riktigt budgetbröllop, gjorde all mat själva, hade enkla blommor i brudbuketten osv osv. Inte så många gäster heller. Vi värderade inte hur mycket var och en gav oss, vi var jättetacksamma över att se gästerna vara på plats (vi hade också en del gäster som reste långt). Bröllopsresan åkte vi på året efter (bilade i Skottland och bodde på B&B) och vi skickade vykort till alla som hade del i resan :)

Trots vår önskan om pengar, fick vi ju naturligtvis en del annat. Idag, 14 år senare, har jag inget minne av vem som gav vad i prylväg (minns knappt vad vi fick), men de som bidrog till vår resa kommer jag ihåg exakt. Och resan bär vi alltid med oss!

Min spontana tanke, ge 300-500 SEK, lite fint presenterade. Vi fick 300 SEK i 20-kronorssedlar, veckade med guldsnodd och sen upphängda i en vacker trädgren (typ trollhassel)- det var jättefint!
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

200-300:- hade jag förmodligen gett. Är dock student, så spelar ju lite in där.

Vi fick en hel del pengar (= pengar från många olika personer) när vi gifte oss. Pengarna i sig var rätt ointressanta, däremot blev det en lipstund när vi läste korten (vilket vi gjorde när vi mitt i natten kommit till vårt hotellrum :D) och tyckte att det var så fiiint att folk skrivit personliga hälsningar.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Har de på riktigt önskat sig pengar rakt av i bröllopspresent? Det är ju precis som att skriva "vi önskar att ni finansierar vårt bröllop".

Folk verkar helt ha missuppfattat det här med bröllopsgåvor. Är det så jobbigt att få saker man inte vill ha kan man ju säga att man inte önskar sig några presenter. Hur enkelt som helst :)
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Har de på riktigt önskat sig pengar rakt av i bröllopspresent? Det är ju precis som att skriva "vi önskar att ni finansierar vårt bröllop".

Folk verkar helt ha missuppfattat det här med bröllopsgåvor. Är det så jobbigt att få saker man inte vill ha kan man ju säga att man inte önskar sig några presenter. Hur enkelt som helst :)

Man kan också skriva som vi gjorde:
"Er närvaro vid bröllopet är gåva nog. Skulle ni trots det vilja ge oss ytterligare en present så tar vi gärna emot ett bidrag till vår bröllopsresa."
(inte exakt formulering)

Det behöver inte vara "hej, vi är gnidna som f-n" utan det kan lika gärna vara så att man VET att man har vänner som tycker att när man går på fest, då ger man bort något. Jag ser inte varför den formuleringen är fulare än milslånga presentlistor faktiskt...
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Man kan också skriva som vi gjorde:
"Er närvaro vid bröllopet är gåva nog. Skulle ni trots det vilja ge oss ytterligare en present så tar vi gärna emot ett bidrag till vår bröllopsresa."
(inte exakt formulering)

Det behöver inte vara "hej, vi är gnidna som f-n" utan det kan lika gärna vara så att man VET att man har vänner som tycker att när man går på fest, då ger man bort något. Jag ser inte varför den formuleringen är fulare än milslånga presentlistor faktiskt...

Ja att skriva något i stil med att "vi ska åka till Italien på bröllopsresa och önskar oss ett bidrag dit mest av allt" är en sak. Men att bara önska sig pengar? Det var väl det paret i TS hade gjort. Då kan man ju lika gärna ta kuvertavgift.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Fast jag kan ju säga att vi inte önskade oss något uttryckligt annat än pengar, i och med att pengar så att säga var sekundärgåvan. Det fanns inget behov av att skriva andra grejer, utan om folk ville ge oss det - fine. Vi tackade för allt (inklusive den där märkliga, rundade kryddhackaren som jag fortfarande inte riktigt förstår tanken bakom och som försvunnit ut i intet) och var nog glada för allt också - folk gav ju en presenter och presenter är alltid kul :D. Sedan kan jag hålla med om att folk i allmänhet verkar ha lite lustig syn på just bröllopsgåvor.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Jag menade inte att man skulle önska sig andra saker också. Utan att jag absolut kan förstå en önskan om ett bidrag till den specifika resan till Italien. Men att skriva "vi önskar oss pengar" är rätt konstigt.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Har de på riktigt önskat sig pengar rakt av i bröllopspresent? Det är ju precis som att skriva "vi önskar att ni finansierar vårt bröllop".

Folk verkar helt ha missuppfattat det här med bröllopsgåvor. Är det så jobbigt att få saker man inte vill ha kan man ju säga att man inte önskar sig några presenter. Hur enkelt som helst :)

Jag har varit på fler syrianska bröllop än svenska och på syrianska ger man bort pengar, inget annat.
Ge bort prylar eller pengar, för mig är det ingen större skillnad mer än att det är betydligt mer smidigt och effektivt att ge bort det rena kapitalet istället för att behöva leta pryl.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

När en vän till mig och hennes man gifte sig önskade de sig också pengar,
däremot stod det tydligt i inbjudan nått i stil med.

"Vi önskar oss inga prylar, då vi har det vi behöver, däremot är vi tacksamma för ett eventuellt bidrag till vår bröllopsresa. Dessa önskar vi att ni anonymt sätter in på konto XX. Vid bröllopsfesten vill vi inte ha några gåvor mer än er närvaro"



Tyckte det var väldigt bra gjort, ingen behövde känna nån press på vilket belopp de satte in, de visade att det inte spelade någon roll heller :)
Samt att de slapp hantera en jäkla massa kontanter under festen.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

vi skrev ingenting pa varan inbjudan :) var tacksam nog over att gasterna kom da manga var valdigt langvaga :) har en gast lagt ut x antal kronor pa att faktist ta sig till brollopet tycker jag inte man riktigt kan begara en present ocksa.

fick nagra presenter, dem flesta helt ok (typ handdukar), den kostigaste ar dock tva massiva glas med dekorationer pa. Den ena ar ett fodelsedags glas med en massa ljus pa :D

satt in pengarna anonymt ifall det gar om du nu ar sadana att dem tittar snett for att folk ger pengar till dem overhuvudtaget :crazy: och belloppet 300-500 later mycket rimligt :)
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

När en vän till mig och hennes man gifte sig önskade de sig också pengar,
däremot stod det tydligt i inbjudan nått i stil med.

"Vi önskar oss inga prylar, då vi har det vi behöver, däremot är vi tacksamma för ett eventuellt bidrag till vår bröllopsresa. Dessa önskar vi att ni anonymt sätter in på konto XX. Vid bröllopsfesten vill vi inte ha några gåvor mer än er närvaro"

Tyckte det var väldigt bra gjort, ingen behövde känna nån press på vilket belopp de satte in, de visade att det inte spelade någon roll heller :)
Samt att de slapp hantera en jäkla massa kontanter under festen.

Det där var både smidigt och finkänsligt gjort, då behöver ingen sitta som TS och undra hur mycket man "måste" ge!

TS, jag skulle försöka strunta i vad man "borde göra" och se till min egen ekonomi istället. Vad tycker du själv känns rimligt och vad har du råd med? Eftersom du inte var brudparets gräns går för vad DE tycker att DE borde få (300,500,1000kr?) så kan du lika gärna strunta i att försöka hitta en lämplig nivå och köra på vad som känns ok för dig.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Betalar gärna en slant till maten jag äter, men brudparets resa får dom bekosta själv...
De här med bröllop har blivit ett hysteri om ni frågar mej, 100 000 kr för att gifta sig?
De känns konstigt att brudparen tar för givet att gästerna bekostar en bröllopsresa.

* Jenny *

Har de på riktigt önskat sig pengar rakt av i bröllopspresent? Det är ju precis som att skriva "vi önskar att ni finansierar vårt bröllop".

I vilka andra sammanhang får man inte önska sig pengar utan att verka snål? Födelsedagar? I julklapp? Till dop?
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

I vilka andra sammanhang får man inte önska sig pengar utan att verka snål? Födelsedagar? I julklapp? Till dop?

Jag tycker inte att det handlar om snålhet, utan vad syftet och poängen med en gåva i samband med en högtidsdag är. Ger man en gåva för att ge en gåva i samband med högtidsdagen eller för att ekonomiskt kompensera för utgifterna?

Med andra ord tycker jag mycket väl att man som brudpar kan önska sig bidrag till sin specifika bröllopsresa, att födelsedagsbarn som önskar sig något som är för dyrt för var och än att köpa önskar sig bidrag till den saken är inget konstigt.

Men att rakt upp och ner önska sig "pengar", som kan gå till parets elräkning eller vad vet jag (poängen), har helt missat syftet med att ge någon en gåva i samband med en högtidsdag tycker jag.
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Jag hade nog gett 500 kr, med tanke på att ni inte är så nära vänner. Men 500 kr är ändå så pass mkt att jag verkligen hoppas att ingen skulle kunna sura över att det är för lite pengar... I övrigt kan jag nog tycka att man inte ber gästerna om pengar ... Vi fick en hel del minnessaker, porslin, presentkort på tex cervera och resia. Jätteuppskattat med presentkort, då kunde vi själva gå och köpa det vi tyckte om, men ändå med dom vi fått kortet av i tanken :)
 
Sv: Bröllopsgåva - hur mycket?

Men att rakt upp och ner önska sig "pengar", som kan gå till parets elräkning eller vad vet jag (poängen), har helt missat syftet med att ge någon en gåva i samband med en högtidsdag tycker jag.

Jag håller med. Om man vill ha bidrag till festen, får man väl ta kuvertavgift av gästerna (även om jag personligen hade föredragit en enklare fest då).

Om man vill ha bidrag till en resa kan man önska sig det, eller presentkort på sin favoritresebyrå (det gjorde jag när jag disputerade, alla visste att jag ville ha en ridresa och blåsa ur huvudet med långa galopper).

Men "pengar"? Jag vill inte ens bidra till att andra ska renovera sina kök. Om de behöver hjälp med elräkningen, tycker jag det verkar feltänkt att ordna en dyr fest för att få det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp