Bukefalos 28 år!

Bruten klo

Tell

Trådstartare
Märkte imorse att vår hund hade dragit på sig en hälta.
Vi var ute en rejäl promenad igår och han lekte även med en annan hund, så min första tanke var att han sträckt sig.
Såg sedan att han inte ville stödja på tassen och att han skickade på den. När jag undersökte närmare såg jag att han har en spricka i en klo.
Det blöder inte och det är en rak spricka på ovansidan av klon. Inget hänger löst och det syns inget av pulpan. Klon hänger ihop och inget är av.
Hur gör man nu med detta? Läker det av sig själv eller måste man uppsöka vet?
 
Även jag skulle ringa vetten om hunden har ont, för då går troligtvis sprickan ända upp i klofästet och kan behöva tas bort för att minska infektionsrisken.
 
Ok. Får göra detta.
Sprickan går vågrätt över klon och inte lodrätt. Är några millimeter lång.
 
Det blev en tur till veterinären. Vovve sövdes och den skadade biten på klon togs bort. Allt verkade frid och fröjd under gårdagen.
Idag var hunden helt halt. Vägrade stödja på benet, tydligt smärtpåverkad och stressad. Ny vända till vet imorgon som misstänkte en eventuell infektion. Jämförde det med nageltrång hos människor. Nu sover vovve och så håller jag tummarna för att de får ordning på det imorgon. Mammas lille ❤️.
 
Fick ni inte smärtstillande utskrivet?

Nej.
Blev själv förvånad. Det var min man som var iväg med hunden och han gör "bara" som han blir tillsagd när det kommer till djuren.
När jag var i kontakt med veterinär så frågade jag om han kunde få något mot smärtan, har norocarp hemma. Hon tyckte inte det för de ville kunna se tydligt imorgon vad som var fel. Infektioner, feber och liknande.
Är inte tillräckligt kunnig på området för att våga gå emot hennes rekommendationer. Även om jag självklart lider med honom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 144
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hej hundkännare! skaffade min första hund för 3 veckor sen och han är nu 11 veckor. Idag hände en olycka! Han och jag var ute och lekte...
Svar
6
· Visningar
2 124
Senast: helga_92
·
Hundhälsa Vad tycker ni man ska göra när klon är lite kluven? Jag har varit med om att klon har brutit sig och vi fick ta bort den och låta en ny...
Svar
1
· Visningar
2 228
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa I ett tredje ben dessutom... Just nu går vi på rehab för att stärka musklerna runt det knä som luxerar och sista veckorna har det...
Svar
1
· Visningar
812
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp