Bukefalos 28 år!

"Bufflig" häst

F

fraaida

Min nya häst (nordsvensksto)
är 7 år gammal hon är väldigt "bufflig" och ska äta hela tiden.
Hon vill inte gå bakom mig och inte heller stanna när jag stannar.
Nu vill jag veta vad man ska göra för att få henne att förstå att hon SKA gå bakom mig och stanna när jag stannar.
Jag menar jag vill ju inte skrämma henne så hon stannar.
 
Sv: "Bufflig" häst

Jag skulle först lära in att hon ska stanna på kommando och när du stannar. Sätt på henne en kapson så slipper du att ta henne i munnen. Vanlig grimma är hon nog för stark för (repgrimma kan funka) Ha ett bestämt kommando (tex ptrooo) Veliga kommandon är svårare för hästen att förstå (tex stanna är svårt att få att låta likadant varje gång) Om hon inte stannar så ta ett bestämt tag i grimman/kapsonen. Så fort hon stannar släpper du trycket coh berömmer. Stå stilla en kort stund och gör sedan om. Du kan förstärka kommandot med ett spö mot bogen. (inte slå bara "dutta") Kallblod kommer ofta i framvikt och har då problem med att stanna så detta kommer att kräva lite övning. Ta hjälp av en tränare om du får problem. Hur du ska få henne att gå bakom dig hela tiden kan jag inte svara på då jag inte tycker det är viktigt. För mig kan de gå bredvid mig likagärna. (men inte om mig/förbi mig)
 
Sv: "Bufflig" häst

Många sådana problem ligger inte hos hästen utan hos människan...

Du skriver att hon är bufflig med andra ord UPPLEVER du henne som bufflig. Hon är kroppsligen mycket större än dig o såklart bufflar hon på dig flyttas du varesig du vill eller ej. Prova att bemöta hästen på ett annat sätt! Bestäm dig INNAN du går till hästen att nu är det jag som bestämmer. Du gör inget speciellt bara är helt övertygad om att nu är det DU som bestämmer. Gör du det får du omedvetet ett helt annat kroppsspråk. Du sträcker på dig, du är tydligare i dina signaler o vips är problemet ett minne blott.:idea:
 
Sv: "Bufflig" häst

Hur du ska få henne att gå bakom dig hela tiden kan jag inte svara på då jag inte tycker det är viktigt. För mig kan de gå bredvid mig likagärna. (men inte om mig/förbi mig)

men om man kollar på hur en ranghög häst beeter sig i hagen så är det inte den som går först utan den går faktist bakom flocken och föser dem, alltså så ska hästen gå lite framför dej om du ska göra det på "hästvis"
 
Sv: "Bufflig" häst

Jo, det är sant men det blir bekvämare för mig om jag lär den att gå bredvid den.;) Då känner jag att jag har kontroll på den. Går den förbi mig och jag leder den i grimskaft så blir det ju tokigt och hästen svänger runt mig. Just ATT jag bestämmer var och hur vi ska gå har oxå betydelse för "ranghögheten". Jag strävar bara efter 51 %... jag behöver inte 100%.
 
Sv: "Bufflig" häst

Jag använder repgrimma, långt grimskaft och dressyrpisk. (inte för att slå med utan för att förlänga mina armar) Jobbar med fyra steg
1 röst
2 röst och lättare kroppsspråk
3 röst, aggressivare kropsspråk
4 röst och fysiskt tryck/pet vift med spö (låt trycket hårdna med jämna mellanrum så det inte blir statiskt) lätta så fort du får svar.

Först brukar jag lära in att backa och flytta åt sidorna.
Ex backa: Jag står framför hästen och säger back. Nästa steg är att jag höjer armar och säger back, andra steg är att jag går emot hästen och säger back, fjärde steg är att jag går "på" hästen, dvs petar/duttar med pisken i bringan eller lägger handen på nosryggen och trycker och säger back tills den tar ett steg bak, då lättar jag genast på trycket. Snart kommer hon välja att backa redan vid steg 1, rösten, bara för att slippa ha dig viftande och petande på sin kropp (steg 4) (hästar är lata och väljer det bekväma alternativet)
Samma princip med sidorna.
När hästen flyttar sig för enbart röst eller kanske höjda händer så gå framåt med hästen(hästens huvud vid din axel är att rekommendera då det annars, som du nämnde, blir det lätt att hästen får känslan av att valla DIG)
Så fort hon försöker dra förbi eller åt sidan så börja med steg 4; visa med kropp och röst att det är FEL. Jag brukar säga "nej" och dra till i repgrimman och vifta med spöet framför hästen tills den korrigerar sig och rättar sig i "ledet". Backa henne tillbaka till rätt position. Beröm när hon lyssnar. Även här får du läsa av hur mkt hon reagerar, snart kanske det räcker med ett "nej".
Hitta på saker när du leder henne, gör tvära girar, be henne backa, gå sakta/snabbt, stanna, gå fram, backa så hon inser att hon måste vara uppmärksam på dig för att hänga med!

Detta har funkat på alla hästar jag haft; allt från superkänsliga nervvrak till skarpa sk "elaka" hästar och avtrubbade nordsvenskar som gjort samma sak med sin gamla husse i alla år.
just dessa 4 steg tycker jag är lätt att följa, använder samma princip i ridningen oxå

1 säte
2 säte och skänkel (eller tygel om det är broms)
3 säte skänkel röst
4 säte skänkel röst och pisk (fastare tygeltag om det är broms)
 
Sv: "Bufflig" häst

Varför ska hon gå bakom dig om du inte är i din egen balans?

När du inser hur du går, var du går och varför så kommer hästen att se dig som en stadig klippa, en trygghet som man gärna följer. Du som människa har förmågan att tänka på ett sätt som gör dig suverän eller arrogant. Välj själv.
Genom ödmjukhet visar vi att det finns plats för alla att växa och utvecklas. Du har mycket att lära dig av hästen. Den talar hela tiden om för dig när du är otydlig och inte närvarande. Se den som din spegel, ett svar på hur du är som ledare.
Kallblod är ofta känsliga och smarta, underbara hästar. Att läsa personligheten och sedan förstå vem man själv är, är en god början för att undvika onödiga konflikter eller obalanser i relationen.

Det kan vara smart att tänka att ni är en enhet. Du är huvudet och hästen är kroppen, men använd din kropp för att få hästen att förstå vad du tänker.
Lycka till! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Bufflig" häst

Nu förstår inte jag riktigt vad jag ska göra?:confused:
Tula som hon heter är väldigt jobbig.
Drar puttas ochska käka hela tiden.
Hon har blivit bättre nu för jag har kört med piska,repgrimma och tydlig röst.
Hon är nog väldigt ohanterad från marken.
Kan du förklara lite mer detaljerat hur jag ska göra med henne om
jag ska lyssna på henne eller vad du snackade om.:)
Vadå inte i min egen balans?
 
Sv: "Bufflig" häst

Handmata henne aldrig och se till att du har ledarskapet, för det känns om din häst försöker ta över ledarskapet. Jag har också en nordsvensk som var bufflig när det gällde mat o ville gå förbi. Jag slutade att handmata honom helt han fick ALLT i en hink eller i krubban. det funkar jättebra idag han e inte bufflig eller försöker ta mat ur "fickan" eller annat han kan vänta tills jag ger han komandot att han får äta. / Harry
 
Sv: "Bufflig" häst

men om man kollar på hur en ranghög häst beeter sig i hagen så är det inte den som går först utan den går faktist bakom flocken och föser dem, alltså så ska hästen gå lite framför dej om du ska göra det på "hästvis"




Nej verkligen inte. Om du går med hästen bredvid halsen så att den har huvudet framför dig, så är du i position 2 (av 3) och det är den minst dominanta position du kan få.
 
Sv: "Bufflig" häst

Ja jag ska det men min pappa och farfar går ju och ger hästarna mat ur handen jag får hets, men jag ska säga till dom nu!
Tack för alla råd! :D
Så hästen ska inte gå bakom mig?
Utan framför med huvudet?
 
Sv: "Bufflig" häst

Men alltså dom ranghöga hästarna vi har haft har velat gå först...
Men jag vet inte...
 
Sv: "Bufflig" häst

Jag ser helst att hästen går brevid mej. Dels av säkerhetsskäl (jag vill inte ha benen avtrampade om hästen blir rädd) Dessutom tycker jag att det är trevligare och det känns som om vi går ihop och inte en häst som smyger bakom mej.

Matar ur handen gör jag aldrig! Och jag vill inte att någon annan gör det! :crazy: Jag gillar mina händer och vill inte ha dom uppätna av en ohyfsad häst som tar sej friheter.

Min häst är väldigt "bufflig" och ger man henne lillfingret så tar hon snart hela handen.
 
Sv: "Bufflig" häst

Spelar det någon roll vart hästen går?
Kommer den ta ledarskapet om den går lite före eller
kommer det bli konstigt om den går efter eller spelar det inte nån roll?
Kan jag bara få veta det. :)
 
Sv: "Bufflig" häst

En internetsida som jag haft nytta och tröst av många gånger under årens lopp är www.markusholst.se. Kolla gärna i hans ridhandbok med praktiska och konkreta tips, där finns bra avsnitt om att leda hästen i kapitlet om säker hästhantering, och kanske framför allt i kapitlet om unghästar och inledande markarbete där ledövningar beskrivs.

Hoppas det kan vara till hjälp :)
 
Sv: "Bufflig" häst

Allt vi gör handlar i grund och botten om balans.
Om du står stadigt som ett berg så vill få eller ingen rubba dig. Då väljer man att gå runt dig istället för att putta omkull dig.
Det samma gäller när du rör dig, oavsett om du har en häst vi din sida eller inte. Men det märks tydligare om du har en häst vi din sida, eftersom den talar om för dig om du är:
1. Närvarande i din kropp och är balanserad i tanke, kropp och sinne
2. Hur du förhåller dig till din egen balans

Precis som sumobrottare söker sin tyngdpunkt för att inte bli knuffad så kan även du vara i din egen balans så att hästen respekterar ditt utrymme. Då behöver man inte så mycket redskap för att visa att man finns, och att man är balanserad och närvarande. En kommunikation som bygger på fina medel är alltid trevligare än en kommunikation som baseras på piska eller hårda ord.
En häst som har en balanserad människa i sin närhet visar respekt på samma sätt som en människa inte springer rakt på ett berg, utan går runt det istället.

Ibland vill hästen äta för att den är hungrig. Ibland äter den för att den inte har bättre för sig. Om du är dennes trogne vän så kan den lika gärna vara med dig som att äta, om den annars får den mat som den behöver.
 
Sv: "Bufflig" häst

Vad ska jag göra då?
Jag är nog verkligen väldigt trög.
Hitta min egen balans? vad? Hur gör jag då då?
 
Sv: "Bufflig" häst

Låter som att hon behöver få lite bättre respekt för dig när ni är ute och promenerar osv. När hon inte lyssnar på dig och inte vill stanna testa då att stanna henne och rygga henne en bit. Beröm henne sedan och fortsätt framåt. Sedan testar du igen några ggr, hon ska då lyssna bättre på vad du vill. Detta brukar funka väldigt bra. Men glöm självklart inte att berömma henne!
MVH Mikaela
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 116
Senast: nullo-modo
·
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 790
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 719
Senast: Badger
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
191
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp