Bukefalos 28 år!

"Bufflig" häst

D

diskho

Hur ska man göra med en ponny som bara tror att han kan gå över en? :crazy:

För när jag säger till honom blir han jätteglad xD Öronen åker fram och det lyser i ögonen på honom. Lite konstig reaktion tycker jag :P
När jag säger till honom flyttar han sig ju väldigt lätt, det blir ingen kamp, och han är inte utmanande på något sätt. Men ändå, han har aldrig fått gå på mig när jag har ägt honom, och det är snart i 3 år. Borde han inte lära sig snart?

När jag säger till honom brukar jag använda rösten och trycka undan honom. Sen brukar jag backa honom några steg också. Är det bra?
 
Sv: "Bufflig" häst

För när jag säger till honom blir han jätteglad xD Öronen åker fram och det lyser i ögonen på honom.

jag fick en liten tanke här.
vad har du för tonläge på rösten n'är du säger till honom? eftersom att han blir glad över att få en tillrättavisning :confused:

min mamma är hopplös, när hon ska säga till något djur. te.x att mormors hund inte får äta kattmaten, så blir det med en -prata snällt med ljus barn/djur röst- "Nej men så där får du inte göra" (snälla söta lilla hunden ungefär). Hunden bryr sig alltså inte ett skit.
jag "morrar" till, eller säger ett bestämt hårt NEJ till hunden, och hunden lyder (oftast :angel: ).

jag kan nog låta hård när jag tillrättavisar mina hästar också, för när de gör fel, så blir det hårda mörka ord. Men så fort de gör rätt så blir det ljusa lätta duktiga ord. Låter nog lite kul ibland, men det fungerar ju :), utan piska eller annat.
 
Sv: "Bufflig" häst

Närå men jag har min hårda röst :p Men det blir mer att när jag säger till honom och trycker bort honom och så. Det är då han blir glad xD Han kanske tror att jag klappar honom?
 
Sv: "Bufflig" häst

Nää, alltså, han är så himla konstig! :rofl: Liksom, han gör en massa saker som hästar inte "bör" göra. T.ex, verkar inte vilja tillhöra arten 'häst' (arg som tusan mot hästar med inte mot andra djur och människor :p). Och så är han så himla personlig på något konstig sätt..

Haha jaja, eller är han bara en såndär som gillar att bli tillrättasagd xD Kommer ihåg när han var riktigt jobbig och lekte hingst en gång så var jag faktiskt tvungen att slå till honom. Men när jag hade gjort det åkte öronen jätteframåt och han blev jätteglad! :confused: Wierd.. :rofl:
 
Sv: "Bufflig" häst

Knepigt. Men om han ser glad ut, kanske du behöver ta i hårdare, så att tillrättavisningar blir något som han vill undvika.
Med min häst har mer problem när jag sitter på, hon verkar inte tänka på att jag finns där (eller så tror hon att hon är en liten ponny). Härom dagen gick vi lite i skogen, och så fick hon för sig att hon skulle gå mellan två träd som stod väldigt nära varandra. Hann inte bromsa, dels för att jag satt stel som en pinne eftersom jag anade vad som skulle hända. Och, PANG, så knakade knät i den ena trädstammen och jag haltar fortfarande efter det . :(
 
Sv: "Bufflig" häst

Hehe skum häst :D men det är de lite mer personliga som brukar vara smartast o roligast att jobba med tycker jag :)

Om jag skulle vara du skulle jag säga ifrån redan innan han går på dig, redan när han börjar komma för nära skulle jag med hjälp av kraftigt kroppspråk backa undan honom. När jag leder hästen vill jag gärna ha ett visst avstånd mellan oss och kommer hästen närmare än så säger jag ifrån. Jag tycker att det är bättre att använda sig av kroppspråk än tryck i det läget. Använder man tryck får man ju inte hästen tillräckligt långt bort från sig, utan den står fortfarande för nära när man har backat klart den.

Eftersom du måste säga ifrån om och om igen verkar det som du inte säger ifrån tillräckligt bestämt och tydligt. Hellre en gång ordentligt än att småtjata :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
983
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 902
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 641
Senast: Fruentimber
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 506
Senast: Lynxsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp