Bukefalos 28 år!

Bukhinneinflamation på kattunge

O

Olexa

Hur vet man att ens kattunge har bukhinneinflamation?
Vad ska man göra å går det att bota?

Tacksam för svar
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

Man tar den till veterinären?

Om det handlar om en nyfödd kattunge som man misstänker har fått in bakterier i buken via navelsträngen kan man ibland se infektionen som en rodnad eller tom. som ett blåmärke runt naveln. Då behövs antibtioika illa kvickt om kattungen ska överleva.
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

Kan det hända att kattungen blir "förlamad" i bakkroppen?
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

Har kattungen undersökts av veterinär eller?
De borde rimligtvis kunna svara på dina frågor så varför ställer du dem i ett forum istället?
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

Mamma ville inte ringa till veterinären.... :crazy:

Men e de bukhinneinflamation om hela bakdelen är öm å förlamad?
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

Mamma ville inte ringa till veterinären.... :crazy:

Men e de bukhinneinflamation om hela bakdelen är öm å förlamad?

Men snälla :crazy: du skrev tråden den femte! Det är nio dagar sedan! Mår kattungen fortfarande dåligt så måste den till veterinär! Det kan vara vad som helst men uppenbart lider ju kattungen om den har ont och är förlamad :cry:

Säg till din mamma att hon bryter mot djurskyddsbestämmelserna vi har i det här landet. Antingen avlivar ni kattungen genast eller så tar ni den till veterinär omgående.

Fy tusan vad jag mår dåligt av sådant här :cry: Stackars kattunge och stackars dej med som har en mamma som inte inser att djur måste få vård när de är sjuka :(
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

Olexa, jag ser att du är ca 13 år?
Försök prata med din mamma. Visa henne tråden här kanske? Har kattungen mått dåligt så länge måste något göras. Det finns en djurskyddslag som säger att djuren måste få vård. Om du själv tycker det är jobbigt att kattungen må dåligt så kanske du kan förklara det för din mamma så att hon gör något.
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

Om din mamma inte vill ringa veterinären kan du göra det själv för rådfrågning. Veterinären kan hjäpa dig. Har du tur kan ni hjälpa kattungen hemma, men annars kanske det blir lättare att få din mamma att förstå att kattungen behöver vård om hon får höra vad veterinären sagt?

Det är grymt att låta kattungen gå och lida, det måste din mamma kunna förstå.
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

Om jag visste var ni bodde så skulle jag anmäla din mamma på stört, fy fan. :mad:
En sådan människa är inte värd att ta hand om djur, har du ingen vettig vuxen i närheten du kan vända dig till som kan hjälpa dig att ta henne till veterinären eller visa din mamma den här tråden så kanske hon inser vad det är hon håller på med. Gör hon det valet att bryta mot djurskyddslagen så kan hon gott vara modig nog att argumentera för varför hon gör det.
Och så kanske kattungen kan komma till ett hem där den slipper lida och blir älskad och omsedd.

Läste att du bara är 13 år men det hindrar dig INTE från att agera som en vettig människa, dvs. visa din mamma tråden eller ring veterinären och be dem prata med din mamma eller åk helt sonika in med den till veterinären själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

Katten är redan avlivad, men jag bara undrade vad det kunde va. Mamma sa att det inte va nån idé att kolla med veterinär :cry:
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

Katten är redan avlivad, men jag bara undrade vad det kunde va. Mamma sa att det inte va nån idé att kolla med veterinär :cry:

Varför tror du att det var bukhinneinflamation? Den kan ju lika gärna blivit biten över ryggraden så att den blev skadad.

Bra att kattungen slapp lida iallafall men jag tycker allt att din mamma borde fundera på om hon ens ska ha djur.
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

En kattkunnig tjej jag kände sa att hon trodde de va bukhinneinflamation :crazy: Tänkte kolla va ni på bukefalos tkte :p

Min mamma har haft djur i hela sitt liv, för tillfället äger vi (bor på en gård) över 150 djur!
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

En kattkunnig tjej jag kände sa att hon trodde de va bukhinneinflamation :crazy: Tänkte kolla va ni på bukefalos tkte :p

Min mamma har haft djur i hela sitt liv, för tillfället äger vi (bor på en gård) över 150 djur!

Ganska typiskt exempel på kattens värde hos folk.
 
Sv: Bukhinneinflamation på kattunge

En kattkunnig tjej jag kände sa att hon trodde de va bukhinneinflamation :crazy: Tänkte kolla va ni på bukefalos tkte :p

Min mamma har haft djur i hela sitt liv, för tillfället äger vi (bor på en gård) över 150 djur!

Och era hästar föddes upp i taggtrådshagar också - var det inte så?
Tycker det är sorgligt att människor som du ska fostras i en sådan djursyn, skulle vilja se om ni avlivar föl så fort det blir något fel på dem istället för att undersöka dem hos veterinären först. Men det är klart - hästar är ju dyrare och svårare att få fram och det är allt som räknas hos vissa - pengar. :grin:
Fy fan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hittade ingen tråd om detta så startar en: Vad ska man som nybörjare tänka på när man tar hem en kattunge? Tips och råd? Vilka...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 823
Senast: Gimlan
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
893
Senast: Joel
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
1 695
Senast: JohannaB
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 056
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp