Vid vilken ålder/storlek kastrera hankatt?

Men ni som har katter som vägt 2 kg vid 12 veckors ålder, hur stora har de blivit som vuxna? 😳
@MissFideli @Sassy

Min är ju en sibirisk som ska bli rätt stor sägs det men han väger (13 veckor) typ 1,2-1,3 kg…. Är han liten?
Jag har fruktansvärt svårt bedöma hull på honom, han är liksom en hårboll med ryggrad, benen verkar ledlösa och kan läggas åt alla håll 😅 och när han ätit får han en liten jättegullig kalaskula ❤️ men det finns ju inte muskler eller underhudsfett som på en häst eller hund 🤔

Kanske skulle ringa veterinären och få komma på en hullbedömning?
Eller gör de sånt hos djuraffärer tro? Fast svårt veta hur mycket koll de har

Jag har britter, de väger mellan 3 och 7 kg skulle jag säga. Som vuxna. Men precis som med människor är ju storlek olika, det betyder inte att nått är fel. Jag har mor och 2 döttrar ur olika kullar. Mamma väger 4,5 kg lite drygt, den äldre dottern ca 3 kg och den yngre dottern 5. Alla är med råge fullvuxna och i bra hull. Pappan till den mindre var liten, så hon fick det från far sin.
 
Men ni som har katter som vägt 2 kg vid 12 veckors ålder, hur stora har de blivit som vuxna? 😳
@MissFideli @Sassy

Min är ju en sibirisk som ska bli rätt stor sägs det men han väger (13 veckor) typ 1,2-1,3 kg…. Är han liten?
Jag har fruktansvärt svårt bedöma hull på honom, han är liksom en hårboll med ryggrad, benen verkar ledlösa och kan läggas åt alla håll 😅 och när han ätit får han en liten jättegullig kalaskula ❤️ men det finns ju inte muskler eller underhudsfett som på en häst eller hund 🤔

Kanske skulle ringa veterinären och få komma på en hullbedömning?
Eller gör de sånt hos djuraffärer tro? Fast svårt veta hur mycket koll de har

Åh, de växer så olika! Så länge de är över kilot vid leverans och inte har klart underhull skulle jag inte vara orolig. Min Maja, som var mor till bjässarna, vägde 1,2 vid 12 veckor och 2,7 när hon parades första gången vid 14 månaders ålder. Som mest vägde hon 3,8, men hennes normalvikt som kastrat var runt 3,2, vilket också var vad hennes en son (i en kull på fem...) vägde när han flyttade hemifrån vid 17 veckor. Han var fertil tills han var ca 4 år, och vägde stadiga 5 kg som vuxen. Sen är min erfarenhet att de bygger på sig massa lite fortare om de växer upp på färskfoder, men det är ju begränsat till att jag bara fött upp en enda ras och av honkattslinjer som verkar ha raketbränsle i mjölken.

Mina väger som vuxna mellan 3-5 kg, men korater har ju klart "högre densitet" än de flesta andra katter och utvecklas tidigt. Man får kallt räkna med att en hane parar vid 6 mån ålder. (De har dock inte sitt färdiga utseende förrän vid ca 2 års ålder, med långsamt utvecklad ögonfärg och benstruktur i ansiktet.)

De sibirier jag känner har vuxit mycket långsammare, både fysiskt och mentalt.

Det är ju fördelaktigt att kastrera innan puberteten, men är han väldigt liten än så vänta tills han känns lite robustare om det känns bättre. Jag litar helt på min veterinär (och de andra smådjursveterinärer jag numera har i bekantskapskretsen) i bedömningen av när det är lämpligt, och han har kastrerat tidigt i många år.

(Och jag tror inte heller att du behöver vara orolig för något underhull. Jag har hittills inte träffat någon omhuldad kattunge som varit skadligt tunn utan att något drastiskt inträffat, däremot ett helt gäng som varit oroväckande på väg mot övervikt redan som ungar. :meh:)
 
Haha, mina kattungar har vägt 2 kg vid 12 v 😅
Båda mina har varit väldigt små av olika anledningar. Han katten kom när han var 14 veckor och honkatten vid 12 veckor. Honkatten blev moderslös när hon var 6 veckor, och är ingen stor katt ens idag. Hankatten var konstant sjuk när han kom så vi fick hålla på och utreda honom tills vi hittade felet. När han sattes på mediciner så började han växa på sig och lägga på mig. Han är inte heller någon stor katt idag, men en glad 11 åring som är medicinfri.
 
13 veckor och 1,4 kg är vi uppe i 💪
Ungefär ett hekto mer på en vecka och han är lite bakhög med (och äter duktigt, är sjövild och busig och sover sedan utslagen på rygg 😅 så han känns som en pigg och glad kattunge ❤️)

IMG_1069.jpeg


Jag avvaktar tills han närmar sig sin 4 månaders dag, kollar vad han väger då och ringer veterinären och hör 👍

Tack för alla tips och liknande råd 🙏
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
6 539
Senast: Caoimhe
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 478
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Vad ska man göra när man planerat livet efter ETT barn och ett till knackar på? Misstänker att jag är gravid. Vi har skyddat oss med...
2
Svar
21
· Visningar
3 617
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp