Bukefalos 28 år!

"Bula" i kronranden?

Twinkle

Trådstartare
Hej!

Jag tänkte höra om det är någon som kan ha en aning om vad min häst har för bula/utbuktnad i kronranden. Han har pålagringar i hovbenet vänster fram (samma hov som bulan är) och haft hovledsinflammation som följd sommaren-16.
Är behandlad 3 gånger och är under igångsättning. Haltfri i dagens läge.
Veterinären har kliat sig i huvudet, samma med hovslagaren, vad gäller den där bulan. Om han blir halt och måste in på klinik skall veterinären ultraljuda samt be klinikhovslagaren att kolla på hans hovar. Kan det vara en felbelastning? Bulan är åt det hårdare hållet, men går ändå att trycka på. Hästen är ej helt rakställd i sina framben (exteriört). Jag tycker att denna bula blivit något större de sista månaderna, ej öm vid palpering. Hoven har dessutom börjat växa annorlunda där bulan sitter, den har blivit mer "kantig" (se bilder).

Någon som har en idé om vad det kan vara?
20170213_134928_zpspux3pd7y.jpg


20170506_201546_zpstdjkqgiy.jpg
 
Tack för svar! Men borde inte veterinären sett detta på röntgen? De misstänkte nämligen också hovbroskförbening, och han röntgades i augusti förra året och då fanns bulan där men de hittade inget. De röntgade väldigt noga och slog säkert 5-6 (om inte mer) plåtar i alla dess olika vinklar och håll. Ses inte hovbroskförbening mer på sidan mot baksidan av hoven?
 
Hur känns bulan? går den att flytta eller sitter den fast i hornet i hoven?

När min häst fick sin hov uppskuren ordentligt in till kötthoven så fick han en bula i kronranden. Veterinären och hovslagare sa att det var hoven sätt att skydda sig, den gör en förstärkning där skadan finns. Bulan växte sedan ner med hornet och fungerade faktiskt som en förstärkning, så tänker att det kan finnas en skada som gör att hoven vill förstärka sig.
Men om din bula stannar kvar i kronranden och inte växer ner så kanske det inte är en hornpelare din häst har. Hur ser det ut på undersidan hoven? ser det annorlunda ut i bärranden där bulan sitter?
 
Hur känns bulan? går den att flytta eller sitter den fast i hornet i hoven?

När min häst fick sin hov uppskuren ordentligt in till kötthoven så fick han en bula i kronranden. Veterinären och hovslagare sa att det var hoven sätt att skydda sig, den gör en förstärkning där skadan finns. Bulan växte sedan ner med hornet och fungerade faktiskt som en förstärkning, så tänker att det kan finnas en skada som gör att hoven vill förstärka sig.
Men om din bula stannar kvar i kronranden och inte växer ner så kanske det inte är en hornpelare din häst har. Hur ser det ut på undersidan hoven? ser det annorlunda ut i bärranden där bulan sitter?

Bulan sitter fast i kronranden och går ej att flytta. Hoven har ändrat form där bulan sitter. Hoven är liksom inte rund om man följer hoven runt utan har liksom blivit som en extra påväxt på hoven ut från bulan, svårt att förklara. Han går mycket på insidan av hoven, hovslagaren verkar nästan bara på utsidan för att kompensera upp. Går just nu med ringskor pga hovledsinflammationen. Han är som sagt inte helt rakställd i sitt ben och lägger normalt mer tyngd på insidan.

Jag kan inte se något annorlunda på undersidan av hoven. Jag har haft hästen i 6 år och han hade aldrig tidigare varit skodd, och jag minns när han gick barfota att han var väldigt snedsliten just på insidan av vänster fram.

Kan det vara någon gammal skada i kronranden tro? Är också inne på om det kan vara överbelastning..? Eller kan det vara något ligament? När jag lindat ner över hoven upplever jag att bulan minskar något. Samt när det är kallt.
 
Bulan sitter fast i kronranden och går ej att flytta. Hoven har ändrat form där bulan sitter. Hoven är liksom inte rund om man följer hoven runt utan har liksom blivit som en extra påväxt på hoven ut från bulan, svårt att förklara. Han går mycket på insidan av hoven, hovslagaren verkar nästan bara på utsidan för att kompensera upp. Går just nu med ringskor pga hovledsinflammationen. Han är som sagt inte helt rakställd i sitt ben och lägger normalt mer tyngd på insidan.

Jag kan inte se något annorlunda på undersidan av hoven. Jag har haft hästen i 6 år och han hade aldrig tidigare varit skodd, och jag minns när han gick barfota att han var väldigt snedsliten just på insidan av vänster fram.

Kan det vara någon gammal skada i kronranden tro? Är också inne på om det kan vara överbelastning..? Eller kan det vara något ligament? När jag lindat ner över hoven upplever jag att bulan minskar något. Samt när det är kallt.

Det låter som att han avlastar utsidan och "bulan" och kanske därför han har fått hovledsinflammation. Jag hade definitivt kollat upp bulan närmare med magnetröntgen om de vanliga bilderna ni tagit inte har visat någonting då den säkerligen är roten till det onda.
Om det är en hornpelare så kan det synas som en liten ring i bärranden men det syns ju bara om skon är av.
 
Det låter som att han avlastar utsidan och "bulan" och kanske därför han har fått hovledsinflammation. Jag hade definitivt kollat upp bulan närmare med magnetröntgen om de vanliga bilderna ni tagit inte har visat någonting då den säkerligen är roten till det onda.
Om det är en hornpelare så kan det synas som en liten ring i bärranden men det syns ju bara om skon är av.

Absolut! Har tjatat på veterinären om att få reda på vad den där bulan är för något men de har gått helt på röntgenbilderna och diagnoserat han med pålagringar i hovbenet som ger hovledsinflammation. Sissy jag pratade med vet. ville de att jag skulle avvakta och rida igång honom försiktigt. Om han då blir halt igen ska de undersöka bulan närmare. De menade på att det inte var någon idé att ultraljuda just då eftersom det ändå inte går att se ner i hoven. Kan ju vara en bidragande faktor till att han fått inflammationen. Han verkar inte ha ont nu, men den stör mig väldigt mycket och jag vill gärna ta reda på vad det är. Så det får bli ett besök på kliniken tror jag! Tack för svar!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
966
Senast: MiniLi
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 417
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 355
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 906
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp