Bukefalos 28 år!

"bulle" på buken

cili

Trådstartare
min häst har en "bulle"/bula på buken, en bit bak. han verkar inte ha ont av den alls eftersom han aldrig reagerar på att man rör vid den eller borstar över den.
den är mjuk, ungefär som om den är gjort av gele och är "tryckbar". diametern är nog lite större än en femma och den är ca 2-3 cm hög
jag såg den i somras när han fällt all vinterpäls, men det är möjligt att han har haft den längre (han var betesgående med lång, tjock päls och var dessutom smutsig större delen av föregående året, då han var tvååring, ville inte borsta bort det naturliga skyddet mot dåligt väder). eftersom veterinären ändå skulle komma och kastrera honom så tänkte jag att då borde h*n se "bullen" också, eftersom den inte sitter allt för långt från skapet. men även efter kastration så var bullen kvar, och pappa sa inget om att veterinären påpekat något om den.
så, vad tror ni att det kan vara? bör man kolla upp den? eller går den ta bort själv? kanske massera?
han bryr sig ju som sagt inte om den alls och har inte heller ont av den
 
Sv: "bulle" på buken

Låter som bråck. Oftast inget att bekymra sig om men kolla med veterinären för säkerhets skull.
/T
 
Sv: "bulle" på buken

finns det något man kan göra åt det på egen hand?
den är ju inte så speciellt vacker när sommarpälsen väl kommit och den inte längre har någon vinterpäls att gömma sig i
 
Sv: "bulle" på buken

Ar hasten lite smafet? Da kan det vara en fett-klump. det ar helt ofarligt och kommer att forsvinna nar hasten borjar arbeta.

Annars kan det vara ett brack, men da tycker jag att hasten skulle reagera pa det.
 
Sv: "bulle" på buken

nepp, han är inte fet någonstans. snarare för smal eftersom man kan skymta revbenen
han är under "uppgödning" fortfarande

och som sagt, han reagerar inte alls på att man petar/trycker/borstar eller något sådant på bullen
 
Sv: "bulle" på buken

Hästen jag rider har precis vad du beskrev. Den sitter ca. 7-8 cm från sadelgjorden under magen och är mjuk och går att trycka på utan att han reagerar. Frågade ägaren och han sa att det var bråck. Ingenting farligt och han har inga besvär alls. Men som sagt, det ser inte så kul ut.
 
Sv: "bulle" på buken

då kan jag vara lugn angående bullen alltså?
får helt enkelt fortsätta som vanligt, skulle han reagera på tryck/borstande så får veterinären komma och ta sig en titt
 
Sv: "bulle" på buken

Det tycker jag. Så länge han inte reagerar när du rör den. På Wille kan den dessutom öka/minska i storlek men han är hur pigg och glad som helst oavsett vilket.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 680
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Är nybliven omhändertagare av en 2-årig nykastrerad kille. Storlek D-ponny av kallblodstyp. När han kom för ca 1,5 vecka sedan var han...
Svar
4
· Visningar
1 198
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 605
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min totto fick mugg (eller rasp kanske det heter?) ca 10-15 cm över kotan vänster bak i vintras. Var som ett streck rakt över på...
Svar
0
· Visningar
1 228
Senast: Perla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp