Bukefalos 28 år!

"Bulor ovanför ögonen"

krullidutt

Trådstartare
Jag har ett 7 årigt arabsto som den senaste veckan fått bulor ovanför ögonen i den "urgröpta delen".
Hon är inte påverkad av det , inte öm, ingen feber, pigg och glad som vanligt. Någon mer som haft det på sin häst ?
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Hej!
Min häst har också fått såna bulor och jag gissar på att det är en allergisk reaktion. Min är även svullen bakom ganascherna, vilket hon brukar bli när gräset börjar växa upp och dom pillar i sig rötter osv.
Det brukar försvinna på ett par veckor ungefär, är alltså inget farligt.

Svullen över ögonen har hon dock aldrig varit innan, men jag gissar på att det hänger ihop. Har spridit sig alltså:crazy: ;)
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Pållan är inte svullen vid ganascherna....
Slog lite på det här och fick up att det kunde vara fel på ämnesomsättningen:crazy:
Blev iallafall lite konfunderad så man inte förbiser första tecken på något allvarligt.
Tänkte också från början att det bara är någon reaktion på det lilla gräs som kommit up.
Ja ja mycket ska man vara med om.
Någon annan som blivit drabbad ?
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Rätta mig om jag har fel men sitter inte bihålorna mer under pannbenet...
Vi d bihålsinflamation blir det väl snuva häninghet och feber...
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Tror att Cushing kan utlösa Fång. Ähh sök på andra trådar
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Har också läst att cushing kan ge symptom så.
Men är inte cushing också lite sammangängande med ämnesomsättning eller har jag fel.
Tror dock inte på cushing i min pållas fall (endast 7 år gammal, fin i päls och tydligen är det mer sällsynt hoss araber)
Haft telefontid med vet idag på djursjukhuset. Hon gav mig inget tips utan tyckte att jag ska avvakta och se vad som händer:crazy:
Funderar lite på om hon kan reagara på mag/tarm från krafft som jag ger henne eller om det kan vara höet.
Någon mer åsikt mottages tacksamt.....
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Kan nämna att kompisens häst också såg ut så igår, så nu är dom 2. Tror mer på allergisk reaktion än att båda skulle fått cushing eller nåt annat hemskt:crazy:
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Cushing drabbar oftast hästar i 20 års åldern (eller det är då man börjar få så synliga symptom att man får diagnos iallafall). Och om det var Cushing skulle din pålle ha fler symptom vilket den ju inte verkar ha.

/Maria
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Men hej...en till som har såna bulor...Min häst har det jämt...8-årigt halvblodsto utan fång eller annat..Fint hull och jättebland. De är jättemjuka och inte ömma...mysko:crazy:
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Putteli putt=)
Har oxå en kuse i stallet me bulor ovanför ögonen , vad kan detta bero på , hon är 16 år har ett lindrigare fånganfall sen 1,5 månader tillbaks, har oxå fått kraffts magtarm i två dagar nu ?????
Någon som har nån ide ???
Mvh B!:confused::confused::confused:
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Oj Oj , nu e ja å skriver på många ställen ,:crazy:
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Vi fick det på ett av våra ponnyston vid ett tillfälle - det var en reaktion på foder. Tror att det var kornkross hon reagerade på. Jag hade gått igenom vad hästen har fått för ev nya foder eller tillskott de senaste dagarna och tagit bort det nya för att se om bulorna försvinner.
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Men vilken sorts bulor menar ni egentligen? Mjuka i det där hålet som rör sig när hästen tuggar, eller? Förklara!
 
Sv: "Bulor ovanför ögonen"

Min tjeja hade det i hålorna som "bubblar" in och ut när hon tuggar:p vilken beskrivning...
Lustigt att denna gamla tråd pluppat up igen... Nu när jag kan berätta fortsättningen i min häst fall.
Mycket riktigt att det var något fel på gång för hon fick fång efter detta. Kommer inte exakt hur ofta hon fick svullnaden innan för den gick alltid ner tills morgonen och de vetrinärer som jag diskuterade det med hade inget klokt att komma med. Det var dock varningssignaler som jag numer är väldigt observant på likväl som med gallor på benen.
även cushing ger sådana här bulor som tidigare nämnts så kolla det också om det är en häst som ligger i riskzonen för det.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
649
Senast: Corax
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 327
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 406
Senast: FUNNY
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp