Bukefalos 28 år!

Bundeschampionatet i Warendorf

Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

En liten undran bara - tycker du att dressyrhästar som rids på kandar också ska klassas som oridbara?

5åringarna rids inte på kandar i dressyren!

Valet av bett har ju inte bara (och kanske inte alls) med ridbarheten att göra. Det här är några av Europas bästa 5 och 6-åringar. De behagar oftast inte ens delta i unghäst-VM eftersom det här smäller så pass mycket högre. Det är toppatleter som rids av mycket bra ryttare. Bettfrågan handlar nog i det här fallet mer om finlir - på samma sätt som när dressyrryttare rider med kandar.

De hästar JAG tyckte bäst om reds på vanligt bett. Och nej jag anser fortfarande inte att 5åringar skall behöva gå på pelham. Styrka coch det finliret skall inte behöva komma förens i högre klasser när de är äldre. Hur gör de när baorna kräver ännu mer "finlir"?? Dessa banor var ju inte direkt speciellt svåra. Hur är det på unghäst VM för 5åringarna?? I Falsterbo går de på bett och inget annat.

Däremot så skulle jag fasa om jag kom ut på en lokal hopptävling här med 5-åringar och det var fri betsling, för här är 90% av ryttarna är amatörer som helt enkelt inte vet vad de gör och framförallt inte varför.

Det ÄR fri betslig på alla tävlingar förutom kvalen till Falsterbo/Flyinge och dessa tävlingar. Så du får rida på vilket skrot som helst i 0.90 klass på vilken häst som helst

Du får tycka precis vad du vill om CO, men när domarna efter att ha sett en stor majoritet av hans avkommor säger att de visar FANTASTISK ridbarhet så är det vad som är viktigt för mig!;)

Nu gällde det inte hans avkommor utan han själv, eller du tycker det är ok för en häst att ställa sig på bakbenen och vara istadig? Dessutom så var inte alla CO avkommorna helt ridbara i finalen..
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Jag missade hans final runda ivf, vad hände där?? Med tanke på att han föll en del placeringar

Jag antar att du hoppas att han stod på bakbenen;)men att han föll i resultatlistan berodde på något så simpelt som ett nedslag.Han fick massor av beröm för sin fina teknik ,sin härliga galopp och sin ridbarhet.Hans grundpoäng var 8,4vilket är väldigt bra med ett nedslag sedan drar man ifrån 0,5 vilket gjorde att han blev totalt 17e och näst bäst av de som inte hoppade felfritt.Detta i konkurrens med Tysklands absolut bästa 5åringar.:bow:
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

*knapplån*

jag missade Corlensky´s alla rundor i Bundeschampionatet.. :( hade så gärna velat se honom hoppa.
Har en avkomma efter honom hemma med svårklass-mamma, henne är jag rädd om och det ska bli kul att få se vad det blir av henne och hennes avkommor i framtiden. Längtar såååå tills hon är 3 år! :bump:

det känns som om CG kommer vara ett hett samtalsämne här i Sverige.. :( och även CO (för övrigt så har jag för mig att Lotta Björe lovordade CO när han tävlade i OS? fast hon sa att han ej var redo för OS nu pga hans ålder, om några år däremot så skulle han vara toppen)
Jag är helt övertygad om att vi i Sverige har "förlorat" en fantastisk hingst iom att CG såldes.. vi visste nog inte vad vi hade! :crazy: får se om jag har rätt eller fel, det återstår att se när hans avkommor är 3 år och har börjat visa något.. Jag känner mig inte ett dugg orolig för min CG-åring, men det får vi väl se när det är dags för inridning.. vem vet - hon kanske är helt hopplös att rida :rofl: men med en mamma med 9 på ridbarheten så känner jag mig inte så orolig.. :D
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

(för övrigt så har jag för mig att Lotta Björe lovordade CO när han tävlade i OS? fast hon sa att han ej var redo för OS nu pga hans ålder, om några år däremot så skulle han vara toppen)

Nej hon lovordade hans hoppning men inte hans ridbarhet. Han hoppade inte bra i OS, dessutom så blev han istadig och det är något som jag ser väldigt allvarligt på och är förvånad att så många här inne tycker är helt ok :confused:

Jag tror också att CG hade varit en tillgång i Sverige men med rätt sto. Jag tycker iof inte att LC som kom in i stället är så dålig att man behöver sörja så mycket. Och de Ludwig V Bayern hästarna jag såg nu i helgen såg väldigt fina ut.
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Jag antar att du hoppas att han stod på bakbenen;)men att han föll i resultatlistan berodde på något så simpelt som ett nedslag.Han fick massor av beröm för sin fina teknik ,sin härliga galopp och sin ridbarhet.Hans grundpoäng var 8,4vilket är väldigt bra med ett nedslag sedan drar man ifrån 0,5 vilket gjorde att han blev totalt 17e och näst bäst av de som inte hoppade felfritt.Detta i konkurrens med Tysklands absolut bästa 5åringar.:bow:

Nej jag hoppas absolut inte det :crazy:. Som jag skrivit innan så vill jag se hans avkommor innan jag säger något om honom själv. Dock så av det jag sett honom här hemma så var jag oroad. Den ryttaren som red honom i Sverige är duktig och då var han inte så rolig rent ridbarhetsmässigt.


Hur var han bak?? Han har ju varit lite knipt bak innan vilket jag iof tycker att de flesta CO är. Och som jag skrivit tidigare i tråden så verkar de inte ta så mycket notis om det vid bed eftersom flera hästar som var dåliga bak ändå fick höga poäng

För övrig så kan jag ju säga att LC hoppade en otrolig runda på sin första riktiga tävling ;) så personligen så tycker jag att det var ett bra byte :p
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

För övrig så kan jag ju säga att LC hoppade en otrolig runda på sin första riktiga tävling ;) så personligen så tycker jag att det var ett bra byte :p

Att vi köper en hingst tyskarna inte vill ha kontra att de faktiskt köper en hingst från Sverige? ;)

(Jag gillar LC, det är en skitbra hingst, men det fanns ju faktiska omständigheter som gjorde att han gick från Tyskland.)

Sosaths släpper inte de bästa hingstarna och köper inte de sämsta. Hade de gjort det hade de inte haft ett av de bästa hoppstallen i Europa...
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Nej jag hoppas absolut inte det :crazy:. Som jag skrivit innan så vill jag se hans avkommor innan jag säger något om honom själv. Dock så av det jag sett honom här hemma så var jag oroad. Den ryttaren som red honom i Sverige är duktig och då var han inte så rolig rent ridbarhetsmässigt.


Hur var han bak?? Han har ju varit lite knipt bak innan vilket jag iof tycker att de flesta CO är. Och som jag skrivit tidigare i tråden så verkar de inte ta så mycket notis om det vid bed eftersom flera hästar som var dåliga bak ändå fick höga poäng

För övrig så kan jag ju säga att LC hoppade en otrolig runda på sin första riktiga tävling ;) så personligen så tycker jag att det var ett bra byte :p
Han är mycket bra bak,men hoppar inte så att bakbenen står rätt ut.Man har gått ifrån att premiera hästar som hoppar på detta vis delvis pga allt fusk med olika typer av benskydd,men också pga att det i många fall orsakar problem med rygg och bakknän hos unga hästar som hoppar så.Många ryttare säger sig också uppleva att dessa hästar är svårare att reglera mot hindret.De springer gärna in i botten och slutför inte sprången utan "dimper ner"kanske pga de koncentrerar sig för mycket på sina bakben.Nej det viktigaste måste vara att hästarna är rädda om som och VILL hoppa felfritt.Kan dock hålla med om att det ser väldigt "flashigt"ut med hästar som hoppar så,dock är det väldigt få elithästar som har den tekniken.Ett mycket större problem är när hästarna inte lyfter sina framben riktigt utan låter överarmen hänga rakt ner.Det gör det mycket svårare att hoppa felfritt och hästen måste då också hoppa mycket högre för att komma över bommarna.Ett praktexempel på denna dåliga benteknik ser vi hos Jaguar Mail som jag personligen inte begriper hur man kan avla på då denna egenskap är något man absolut inte vill ha hos sina hopphästar:eek:
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Har precis kommit hem från Bundes och kan säga att det inte är speciellt dyrt heller.
Inträde för en dag 12,5 Euro (dryga 100-lappen) och då får man se världens finaste unga hästar i dressyr, hoppning och fälttävlan samlade på ett helt fantastiskt ställe.

Andra gången jag är nere och det var lika underbart denna gång. Vilka duktiga ryttare och vilka fantastiska hästar. Ponnyerna skulle man vilja omforma till stora hästar för deras charm och gångarter slår det mesta :love:

Från Puttgarten tar det 4 timmar och man kan göra det lät genom att följa E1 (A1?) till Münster och sedan mot Warendorf.
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Skippade faktiskt att aka dit - Warendorf var vid närmare betraktan inte särskilt nära Köln, bara tagresan skulle ta 3+ timmar enkel resa och ga loss pa 800 kronor, sa det kändes lite saftigt. Men det är säkert ett fint evanemang!
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Förstår att du tar upp JM i ett inlägg till mig :grin: Som med all andra hingstar så får man fundera på vad man vill med sin avel men med tanke på de avkommor han lämnat och den stammen han har så är det ganska onödigt att klanka ner på honom som avelshingst. Dessutom så är inte JM dålig i fram i alla sina språng utan han kan fälla in dem bra han med..

Ganska onödigt och ganska genomskinligt att kasta skit på en annan hingst direkt man kommer med lite kritik till en annan hingst..

Dessutom så är inte frambenen ett problem om de är tillräckligt försiktiga och hör och häpna att självaste Mark Todd brydde sig mindre om framben än just bakben. och då pratar vi ryttare som säkerligen inte skulle offra livet av sig om det inte var så att han hade en mening med vad han säger.

Och nej jag menar INTE hästar som slänger ut sina bakben men av detta jag såg så var det KNIPTA bakben och det vet jag att ingen vill ha som rider på lite högre nivå.

Och dessa hinder går inte att jämföra med hinder på svår nivå, de är ganska små jämförelsevis.

Och nej jag håller inte med om att bakbenstekniken är knipt på de hästar som går de högsta klasserna, tvärtom!

Och angående teknikskydd så är det hur lätt som helst för arrangören att bestämma att sådan får man inte använda så att ha det som ett argument för dålig bakbensteknik är långsökt
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Att vi köper en hingst tyskarna inte vill ha kontra att de faktiskt köper en hingst från Sverige? ;)

(Jag gillar LC, det är en skitbra hingst, men det fanns ju faktiska omständigheter som gjorde att han gick från Tyskland.)

Sosaths släpper inte de bästa hingstarna och köper inte de sämsta. Hade de gjort det hade de inte haft ett av de bästa hoppstallen i Europa...

Visst det kan säkert vara så men jag tror att LC kan göra bättre här för våra Svenska hästar.

Dessutom så av det jag sett av honom så är han en betydligt trevligare individ på alla plan

och det skulle vara intressant att veta varför de ratat LC om du inte vill skriva det här så är det fritt fram att PM
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Förstår att du tar upp JM i ett inlägg till mig :grin: Som med all andra hingstar så får man fundera på vad man vill med sin avel men med tanke på de avkommor han lämnat och den stammen han har så är det ganska onödigt att klanka ner på honom som avelshingst. Dessutom så är inte JM dålig i fram i alla sina språng utan han kan fälla in dem bra han med..

Ganska onödigt och ganska genomskinligt att kasta skit på en annan hingst direkt man kommer med lite kritik till en annan hingst..

Dessutom så är inte frambenen ett problem om de är tillräckligt försiktiga och hör och häpna att självaste Mark Todd brydde sig mindre om framben än just bakben. och då pratar vi ryttare som säkerligen inte skulle offra livet av sig om det inte var så att han hade en mening med vad han säger

Och nej jag menar INTE hästar som slänger ut sina bakben men av detta jag såg så var det KNIPTA bakben och det vet jag att ingen vill ha som rider på lite högre nivå.

Och dessa hinder går inte att jämföra med hinder på svår nivå, de är ganska små jämförelsevis.

Och nej jag håller inte med om att bakbenstekniken är knipt på de hästar som går de högsta klasserna, tvärtom!

Och angående teknikskydd så är det hur lätt som helst för arrangören att bestämma att sådan får man inte använda så att ha det som ett argument för dålig bakbensteknik är långsökt
Känns som du inte förstått vad jag skrivit:crazy:Jag har aldrig påstått att elithästarna hoppar med sina bakben under kroppen(knipta)MEN däremot att det inte är så många som öppnar upp bak så benen står rakt ut(som tex Cumano om du sett honom någon gång)Vad "självaste Mark Todd"tycker känns inte helt relevant i denna diskussion då den handlar om hopphästar och då ffa unga såna.Vad gäller JMs framben så är det väl toppen att han kan dra upp dom någon gång ibland:angel:Du kanske ska läsa igenom mitt inlägg en gång till ffa det där om teknikskydd för din kommentar känns väldigt märklig:confused:
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Känns som du inte förstått vad jag skrivit:crazy:Jag har aldrig påstått att elithästarna hoppar med sina bakben under kroppen(knipta)MEN däremot att det inte är så många som öppnar upp bak så benen står rakt ut(som tex Cumano om du sett honom någon gång)

Jisses så du kontrar med att jag skulle ha missat Cumano :rofl:

Nej jag tycker de flesta hopphästar öppnar upp sina bakben på ett bra sett.

Och de allra flesta hopphästar på tex OS har under sin ungdom säkerligen hoppat med rätt bra bakben där de öppnat upp sig. Att de blir lite snålare när det är större har sin naturliga förklaring, större hindet typ.

Att de hoppar med knipta bakben på en 120/130 bana tycker jag är att de har en dålig bakbensteknik.

Vad "självaste Mark Todd"tycker känns inte helt relevant i denna diskussion då den handlar om hopphästar och då ffa unga såna.

Men du vet kanske inte att han ridit final i OS i hoppning :angel: och dessutom så borde frambensteknik vara något som skulle premieras betydligt mer i fälttävlan än just i hoppningen. Tycker man ser betydligt mer hästar med lite hängande framben än hästar med dålig bakbensteknik på elitnivå..

Vad gäller JMs framben så är det väl toppen att han kan dra upp dom någon gång ibland:angel:

Du kanske skulle sätta dig in mer i hur hästen hoppar innan du spyr galla över honom..

http://www.youtube.com/watch?v=LIdFNGFZHBU&feature=related
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Hingstar/?action=view&current=MOVIE0031.flv
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Hingstar/?action=view&current=MOVIE0032.flv

Tycker nog att han drar upp sina framben mer än "någon gång" som du vill påskina..

Du kanske ska läsa igenom mitt inlägg en gång till ffa det där om teknikskydd för din kommentar känns väldigt märklig:confused:

Du skrev:
Man har gått ifrån att premiera hästar som hoppar på detta vis delvis pga allt fusk med olika typer av benskydd,

Och på en plats där man bedömer unga hästar så kan man göra precis så som jag skrev förbjuda dessa skydd för att på så sätt kunna premiera en BRA bakbensteknik UTAN fusk. Vad är det som är märkligt med detta?
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Jisses så du kontrar med att jag skulle ha missat Cumano :rofl:

Nej jag tycker de flesta hopphästar öppnar upp sina bakben på ett bra sett.

Och de allra flesta hopphästar på tex OS har under sin ungdom säkerligen hoppat med rätt bra bakben där de öppnat upp sig. Att de blir lite snålare när det är större har sin naturliga förklaring, större hindet typ.

Att de hoppar med knipta bakben på en 120/130 bana tycker jag är att de har en dålig bakbensteknik.



Men du vet kanske inte att han ridit final i OS i hoppning :angel: och dessutom så borde frambensteknik vara något som skulle premieras betydligt mer i fälttävlan än just i hoppningen. Tycker man ser betydligt mer hästar med lite hängande framben än hästar med dålig bakbensteknik på elitnivå..



Du kanske skulle sätta dig in mer i hur hästen hoppar innan du spyr galla över honom..

http://www.youtube.com/watch?v=LIdFNGFZHBU&feature=related
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Hingstar/?action=view&current=MOVIE0031.flv
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Hingstar/?action=view&current=MOVIE0032.flv

Tycker nog att han drar upp sina framben mer än "någon gång" som du vill påskina..



Du skrev:


Och på en plats där man bedömer unga hästar så kan man göra precis så som jag skrev förbjuda dessa skydd för att på så sätt kunna premiera en BRA bakbensteknik UTAN fusk. Vad är det som är märkligt med detta?
Ursäkta men vem är det som hoppar med "knipta bakben"som du skriver hela tiden.Tycker du att Corlensky gör det eller vad menar du??Eller att de andra CO avkommorna gör det??Du skrev själv att du missat Corlenskys runda och jag skrev att han hoppade mycket bra och fick höga poäng trots sitt nedslag,så jag undrar faktiskt vart du vill komma med det här??:confused:
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

Ursäkta men vem är det som hoppar med "knipta bakben"som du skriver hela tiden.Tycker du att Corlensky gör det eller vad menar du??Eller att de andra CO avkommorna gör det??Du skrev själv att du missat Corlenskys runda och jag skrev att han hoppade mycket bra och fick höga poäng trots sitt nedslag,så jag undrar faktiskt vart du vill komma med det här??:confused:

De CO jag såg hoppade en hel del med knipta bakben, men jag menade rent generellt att de gav hästar som hoppade knipt bak höga poäng och det var det jag tyckte var konstigt.

Av det jag sett CG hoppa tidigare så har han inte hoppat med bra bakben. Bakben brukar tyvärr inte bli bättre vilket framben har en tendens att bli
 
Sv: Bundeschampionatet i Warendorf

jag menar alla som diskuterar CG och CO.. fattar inte hur alla orkar lägga ner sån energi... jag blir alldeles trött när jag läser allt! :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp