Bukefalos 28 år!

Corax

Trådstartare
\"Bupplor\"

Min häst har fått små knölar som efter nån dag spricker och vätskar.
Såklart relaterar jag till fodret, men han går på precis samma sak som han alltid har gjort, frånsett att vi nu har ett jättebra hö. Vad sjutton kan det vara? Foder eller nått annat?
 
Re: \"Bupplor\"

Det beror ju lite på var "bupplorna" sitter, bog och hals skulle kunna vara proteinrealterat. Men det låter ändå inte så, eftersom proteinknölar brukar inte spricka.

Däremot finns det en streptokockvariant som kan bete sig så, den kan också förorsaka rejäl klåda. Jag tycker du skall konsultera din vetrinär, så kanske man borde ta en odling.
 
Re: \"Bupplor\"

Kan vara svamp!

Låt en veterinär kolla på det. Om det är svamp så kan det smitta!


/Snorpan
 
Re: \"Bupplor\"

brukar värmeutslag vätska? När min häst fick det så var det bara lite knölar och skrufs men de vätskade inte.
 
Re: \"Bupplor\"

Ja de har framförallt suttit på hals och huvud. De flesta har bara varit små små knälar som sedan har fått en skorpa. Men här om dagen så hade han en stor (1 cm)knöl predis vid manen. Den "sprack" dagen efter och då var det två fläckar i samma så att säga. Vi har mycket protein i höet. Kan han reagera på DET? Skulle inte förvåna mig då han är så känslig!
Värmeutslag utesluter jag.
Såklart ska jag ringa veterinären och höra efter.
Trots allt så har vi ett litet virus i stallet som spökar.
Kan ju vara nån infektion!
 
Re: \"Bupplor\"

vi hade en ponny i stallet med lika dana bubblor.Visade sig var underhudsinflamation.men det var lätt botat med salvor.
 
Re: \"Bupplor\"

Hade han många? Allt som allt har jag hittat ett tiotal skorpor på honom under två veckors tid. Men när jag ökade höt så ploppade det fram fler... :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag vet att det finns gamla trådar om detta ämnet. Men jag startar en ny ändå. Min kille har lite fri fekal vätska, det har faktiskt...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
13 339
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 054
Senast: Cattis_E
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp