Fri fekal vätska

Så är det för min häst, haft jätteproblem med magen tidigare men insåg efter att ha provat typ allt (även veterinär) att han inte klarar hög andel fiber i grovfodret.
Jag misstänker som Habina skrev att mik fått för lite fibrer. Hans ffv försvinner ju oftast på sommaren och gräs has väl ganska mycket fibrer?

Är bara glad att något verkar fungera. 🙏
 
Jag misstänker som Habina skrev att mik fått för lite fibrer. Hans ffv försvinner ju oftast på sommaren och gräs has väl ganska mycket fibrer?

Är bara glad att något verkar fungera. 🙏
Min är också helt bra i magen på gräs på sommaren. Han behöver ett foder som består mer av blad som tex gräs eller en späd andra skörd. Första skörd med grova strån pajar magen totalt. Det är ju ett pussel man får lägga för att hitta orsaken på just sin häst :up:
 
Min är också helt bra i magen på gräs på sommaren. Han behöver ett foder som består mer av blad som tex gräs eller en späd andra skörd. Första skörd med grova strån pajar magen totalt. Det är ju ett pussel man får lägga för att hitta orsaken på just sin häst :up:

Intressant! Jag brukar köpa förstaskörd, i år har jag köpt andraskörd (men ett tag kvar till jag ska börja fodra med den). Ska bli intressant att se om det ens är stor skillnad på stråna (beror ju på när det slås, jag köper alltid med hög kvot så det är ju inte övervuxet iaf) och om det märks något på magen.
 
Nu är han åter dålig igen med sin ffv. Suck... Tillbaka på ruta ett. 🤦
Hitta en veterinär som hjälper dig.

Ibland så kan man göra som hundar och ta bajs från annan häst men jag har bara hört det från veterinär och i fråga om människor så Agnes wold tror jag pratar om det också i sin podd på sr.se. . Hur man gör vet jag inte.

Jag tänker med småbarn ger man majsvälling. Majs ä även ett foder som ges till hästar i usa framförallt.

Trikem Gastro brukar jag ge med veterinärs inrådan i enklare fall av lös mage. Du måste få ordning på det för du riskerar fång vid dålig mage.
 
Senast ändrad:
Hitta en veterinär som hjälper dig.

Ibland så kan man göra som hundar och ta bajs från annan häst men jag har bara hört det från veterinär och i fråga om människor så Agnes wold tror jag pratar om det också i sin podd på sr.se. . Hur man gör vet jag inte.

Jag tänker med småbarn ger man majsvälling. Majs ä även ett foder som ges till hästar i usa framförallt.

Trikem Gastro brukar jag ge med veterinärs inrådan i enklare fall av lös mage. Du måste få ordning på det för du riskerar fång vid dålig mage.
Ffv ger inte fång, det ger bajsvatten...

Han har haft det sedan han var föl utan att ha hittat orsaken. Står dessutom flera hästar på samma stall med ffv som min, det som hjälpt de är probiotika. Men det har vi testat och det hjälper inte min.

Vi testar oss fram och har haft kontakt med veterinär som bara sagt att det är många hästar som får detta och att det bara ökar och så länge han inte uppvisar feber, trötthet eller annat sjukdomstillstånd så behöver jag inte oroa mig utan endast tvätta och köra på som vanligt.

Det finns hästar som testat att ta avföring från "frisk" häst utan resultat så jag avvaktar hellre tills det finns fler studier på just det ingreppet.
 
Hitta en veterinär som hjälper dig.

Ibland så kan man göra som hundar och ta bajs från annan häst men jag har bara hört det från veterinär och i fråga om människor så Agnes wold tror jag pratar om det också i sin podd på sr.se. . Hur man gör vet jag inte.

Jag tänker med småbarn ger man majsvälling. Majs ä även ett foder som ges till hästar i usa framförallt.

Trikem Gastro brukar jag ge med veterinärs inrådan i enklare fall av lös mage. Du måste få ordning på det för du riskerar fång vid dålig mage.

Men var det inte någon forskning som gjordes på ffv för några år sedan där man kom fram till att det inte var farligt för hästen att ha det?
För mig känns det sjukt överdrivet att hota med risk för fång för något som är så odramatiskt. Min förra häst hade ffv och var insulinresistent, hon fick aldrig fång. Det enda var att hon ett par testar i svansen blev skitiga. Hon mådde superbra och jag såg inga tendenser inom något område till att hon hade några problem med sin ffv.
Det är ju bara henne jag känt ordentligt men jag har träffat andra hästar med ffv och ingen har verkat må det minsta lilla dåligt av det. Visst det är säkert bättre att få bort det men lite proportioner vore i mina ögon lämpligt
 
Men var det inte någon forskning som gjordes på ffv för några år sedan där man kom fram till att det inte var farligt för hästen att ha det?
För mig känns det sjukt överdrivet att hota med risk för fång för något som är så odramatiskt. Min förra häst hade ffv och var insulinresistent, hon fick aldrig fång. Det enda var att hon ett par testar i svansen blev skitiga. Hon mådde superbra och jag såg inga tendenser inom något område till att hon hade några problem med sin ffv.
Det är ju bara henne jag känt ordentligt men jag har träffat andra hästar med ffv och ingen har verkat må det minsta lilla dåligt av det. Visst det är säkert bättre att få bort det men lite proportioner vore i mina ögon lämpligt
Jag håller med, känns väldigt onödigt att hota med fång på en häst man inte ens känner. I studien som du nämner Shaggy så hade ffv hästar samma bakterier som friska hästar och ingen egentligen obalans i magen på det sättet. Det enda de kunde skilja på var att de friska hästarna hade mer mjölksyrabakterier och nått annat. Men de kom inte fram till om det gav ffv.

Men de testar väl omeprazol nu i en studie så det ska bli intressant att se hur det blir. :)
 
Nu är han åter dålig igen med sin ffv. Suck... Tillbaka på ruta ett. 🤦
En i stallet hade en häst som alltid hade problem med ffv förutom på sommaren. Testade massor av saker men det som funkade var hö, salsa grönpellets och vitafor proteinmineraler. Ingen förstod något när just proteinmineralerna blev den riktiga skillnaden. Men sen var det ägaren som brydde sig om att fundera vidare på det, det funkade ju :D
 
Nu är han åter dålig igen med sin ffv. Suck... Tillbaka på ruta ett. 🤦
Minns inte om du redan testat det, men en kompis häst får lätt ffv och den verkar må bra av att få gräspellets. Teorin är att den mår bra av att få flera olika sorters gräs, att hö/hösilage ofta har sämre variation i antal grässorter.
Den får höcobs från st hippolyt (blött)
 
Minns inte om du redan testat det, men en kompis häst får lätt ffv och den verkar må bra av att få gräspellets. Teorin är att den mår bra av att få flera olika sorters gräs, att hö/hösilage ofta har sämre variation i antal grässorter.
Den får höcobs från st hippolyt (blött)
Har testat det gav lite effekt men sen testade vi hö, blev bra en vecka och sen så blev det dåligt igen. :(

Det vi inte har testat är betfor. Så får väl ge det en chans. Kanske är för lite fibrer i alla fall i nya hösilaget.

Återkommer. Ni får ge massa tips så får jag ta det och testa i någon period om 2 månader åt gången :)
 
Update på Halle. Han har fått två dagar nu betfor + kraffts gastro mash. Sen fri tillgång på halm. Idag var han torr i rumpan. 🤷

Antingen är det pga den extrema kylan, halmen, betfor eller mashen. Men allt verkar gå framåt så vågar inte utesluta något ännu. 🙈 En torr rumpa är 😍👏
 
Update! Jag drog ner på givande gastromash och höjde betforen men det gav motsatt effekt = ffv

Drog upp gastromashen och minskade lite på betforen = torr igen 🙏

Så ca en liter gastromash kör jag till Halle varje dag. Han älskart men det får inte bli för soppigt för då tycker han inte om det. Lite soppigt men mer som en deg det går hem. 🤩

Note to self att man inte får missa en dag heller för då rinner det lite dagen efter. Så det är surt men om det bara är på vinterhalvåret så fine 🤷‍♀️
 
Min lilla oponnyiga ponny ledsnade ju totalt på sin mat så han får i sig tveksam mängd av sin linfrökaka numera. Men tror magen blev lite sämre (från bra) innan dess.

Nu har jag dock precis börjat ge av årets hösilage, tror första gången jag köpt andraskörd (pga kassa värden i första med massa socker och energi i torkan). Lägsta NDF jag haft på dessa 7 åren jag köpt från samma leverantör.
Magen blev DIREKT bra och bajset helt annorlunda! Blanka, fina bollar men väldigt mörkt rödbruna. Jag har ju alltid tyckt han haft så mycket otuggade fibrer i sina bollar trots jättebra tänder, ingen matstress osv så kanske hans mage mår bättre av lägre NDF? Ska bli intressant att se om detta håller i sig.

NDF genom åren.
2023: 550
2022: 680
2021: 690
2020: 660
2019: 624
2018: 586.2
2017: 597
 
Krafft söker hästar med fri fekal vätska för att prova ett nytt foder.
Min häst som hade problem finns inte längre annars hade jag skickat in direkt.
IMG_2647.png
 
Min lilla oponnyiga ponny ledsnade ju totalt på sin mat så han får i sig tveksam mängd av sin linfrökaka numera. Men tror magen blev lite sämre (från bra) innan dess.

Nu har jag dock precis börjat ge av årets hösilage, tror första gången jag köpt andraskörd (pga kassa värden i första med massa socker och energi i torkan). Lägsta NDF jag haft på dessa 7 åren jag köpt från samma leverantör.
Magen blev DIREKT bra och bajset helt annorlunda! Blanka, fina bollar men väldigt mörkt rödbruna. Jag har ju alltid tyckt han haft så mycket otuggade fibrer i sina bollar trots jättebra tänder, ingen matstress osv så kanske hans mage mår bättre av lägre NDF? Ska bli intressant att se om detta håller i sig.

NDF genom åren.
2023: 550
2022: 680
2021: 690
2020: 660
2019: 624
2018: 586.2
2017: 597

Fortfarande väldigt annorlunda till det bra i magen. Leverantören svarade att de inte trodde det var bara NDF men annat som inte riktigt var känt men som gjorde att andraskörd kan vara bra för matsmältningen. Typiskt eftersom de inte skriver ut vilken skörd det är för nu vill jag ju testa nästa år också och de är inte alltid så snabba att svara på frågor om analyser där mitt i säsongen och jag vill alltid beställa DIREKT när analyserna kommer ut 😅
 
Har ni tips på vad jag kan göra för att åtminstone minska problemen när jag inte har möjligheten att påverka/förändra vilket grovfoder som ges?

Givan/utfodringen av grovfodret kan jag påverka, kraftfodret kan jag påverka, andra saker som vitaminer/betfor/lucern eller vad det nu kan vara kan jag påverka. Utetiderna och hagen kan jag påverka till viss del. Hon står på halm, det kan jag inte påverka.
 
Det verkar vara väldigt individuellt vad som hjälper och FFV känns som ett mysterium för mig.
Jag grävde lite i de få rapporter av forskningsstudier kring FFV jag kunde hitta för ett tag sen.
Det enda jag såg var att det fanns resultat som visade på att det var obalans med fiber kontra energi i foderstaten
En viss förbättring kunde ses hos vissa av försökshästarna vid tillsats av (växt)fiber.
I övrigt var resultaten i de få studierna jag läste knappa eller inte övertygande.
Men det finns säkert fler studier än de jag hittade.

Jag har under senaste året provat protexin gut balancer, linfrökaka, jäst, loppfrö och nu senast kiselgur.
Hade torrhö när det uppstod, var dock tvungen att byta till hösilage pga häst med andra problem men det gjorde ingen skillnad silage på 65-75% TS heller.

Det som till slut gjorde en väldig skillnad var när jag provade ge kiselgur.
Det marknadsförs ju mest för hud och päls men någonstans läste jag att det kunde hjälpa magen.

Till människor finns ju faktiskt magmedicin med kisel i också. Så jag tänkte jag provar.
Det tog några veckor med dagligt tillskott av kiselgur, men nu har det varit bra i månader.
Så skönt efter två vintersäsonger med FFV av och till trots att jag provat olika foderleverantörer.

För ett antal år sedan så provade jag krafft gastro, Hippo foderjäst, bakjäst och diarsanyl utan tillräcklig effekt också.
Tack för tips om kiselgur😃 har en här hemma med lite FFV (vår första vinter ihop) så jag chansade och köpte hem på vinst och förlust, men det har redan gett goda resultat👍
 

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 162
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 931
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp