Bukefalos 28 år!

Burkfisk

Gillar du fisk på burk?

  • Ja

    Röster: 15 19,7%
  • Ja, men inte alla sorter

    Röster: 40 52,6%
  • Nej!

    Röster: 21 27,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    76
Kollade med olika rekommendationer och om tonfisken är märkt MSC så skall det vara okej.


https://www.msc.org/se/vad-vi-gor/tillsammans-kan-vi-gora-skillnad/hallbart-tonfiskfiske
2020 kom organisationen Bloom, tillsammans med en samling forskare, ut med en rapport om hur MSC använder sig av certifiering för greenwashing. Rapporten avslöjade exempelvis att endast sju procent av certifieringarna gavs till verkligt hållbart fiske med låg påverkan. Samtidigt användes dessa sju procent i nästan hälften av deras reklam- och marknadsföringsmaterial.

Nej, jag slutade äta tonfisk för mycket länge sedan pga det ohållbara fisket och den stora miljökonsekvensen av det. MSC litar jag inte på för fem öre. :cautious:
 
2020 kom organisationen Bloom, tillsammans med en samling forskare, ut med en rapport om hur MSC använder sig av certifiering för greenwashing. Rapporten avslöjade exempelvis att endast sju procent av certifieringarna gavs till verkligt hållbart fiske med låg påverkan. Samtidigt användes dessa sju procent i nästan hälften av deras reklam- och marknadsföringsmaterial.

Nej, jag slutade äta tonfisk för mycket länge sedan pga det ohållbara fisket och den stora miljökonsekvensen av det. MSC litar jag inte på för fem öre. :cautious:
Åh så trist.
 
2020 kom organisationen Bloom, tillsammans med en samling forskare, ut med en rapport om hur MSC använder sig av certifiering för greenwashing. Rapporten avslöjade exempelvis att endast sju procent av certifieringarna gavs till verkligt hållbart fiske med låg påverkan. Samtidigt användes dessa sju procent i nästan hälften av deras reklam- och marknadsföringsmaterial.

Nej, jag slutade äta tonfisk för mycket länge sedan pga det ohållbara fisket och den stora miljökonsekvensen av det. MSC litar jag inte på för fem öre. :cautious:
Jag brukar följa WWF guide och där är viss tonfisk grön.
https://www.wwf.se/fiskguiden/
 
Jag brukar följa WWF guide och där är viss tonfisk grön.
https://www.wwf.se/fiskguiden/
Ja, WWF påstår det och forskare något annat.

Samtidigt stoltserar organisationer såsom WWF med certifieringen på sin hemsida. Det är ett problem eftersom det betyder att konsumenterna får uppfattningen att allt går rätt till, när sanningen är den motsatta. Den storskaliga fiskeindustrin kan gömma sig bakom en nonsensetikett och fortsätta sin bottentrålarverksamhet i en hållbarhetsförklädnad.

Nu står det ovan om bottentrålning men enligt forskningsrapporten så är det bara sju procent totalt av industrifisket som är hållbart, sju procent. :(
 
Ja, WWF påstår det och forskare något annat.

Samtidigt stoltserar organisationer såsom WWF med certifieringen på sin hemsida. Det är ett problem eftersom det betyder att konsumenterna får uppfattningen att allt går rätt till, när sanningen är den motsatta. Den storskaliga fiskeindustrin kan gömma sig bakom en nonsensetikett och fortsätta sin bottentrålarverksamhet i en hållbarhetsförklädnad.
Det är ju trist att det inte går att lita på dessa stora internationella organisationer.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mest trist att man inte kan lita på fiskeindustrin. 'Bara att se på hur trålarna dammsuger våra egna hav på fisk för att producera fiskmjöl, som sedan säljs bl a till de norska laxodlingarna som inte heller är bra för haven eller laxarna.
Girigheten slår alltid till för just industri.
Men intresseorganisationer skall ju ha en annan drivkraft än pengar.
 
Mest trist att man inte kan lita på fiskeindustrin. 'Bara att se på hur trålarna dammsuger våra egna hav på fisk för att producera fiskmjöl, som sedan säljs bl a till de norska laxodlingarna som inte heller är bra för haven eller laxarna.
Nej, det dags att vi svenska konsumenter gör samma sak med laxen som vi gjorde med det klorblekta toapappret:

Sluta att köpa och äta (norsk) odlad lax!

Den odlade laxen är en katastrof för Östersjön, hela ekosystemet håller på att kollapsa, eftersom den viktiga sillen (strömmingen) och skarpsillen utraderas av storskalig trålning.

"Alla" vet det här men politikerna är löjligt flata, stoppa fisket NU!

https://raddastrommingen.se/strommingskrisen/
 
Försöker köpa den mesta fisken från miljöfiskbilen men de har inte burkfisk som jag hittat. Därav att jag köper tonfisk i olja från Ortiz för de spöfångar deras (om man nu kan lita på det…) Skulle gärna köpa mer burkfisk om jag hade koll på vad som är OK att köpa. Älskar fiskbullar i dillsås tex.
 
Jag tycker mycket om makrill i tomatsås, tonfisk på burk och sardeller till pizza. Men jag såg Lawless Oceans och efter det slutade jag nästan helt att äta fisk och skaldjur. Det känns som att bortsett från abborren man metar själv går det inte att lita på att något inte fångats med stort lidande för djur, människor och ekonsystem.

Det händer väl att jag gör undantag. Det brukar bli ett par burkar spöfångad tonfisk om året, kanske sushi med fisk någon gång (äter annars vegetarisk) och skaldjur om jag hälsar på släktingarna på västkusten. Men det är som sagt undantag.
 
Jag svarade ja men gör undantag för surströmming som jag inte förstår tjusningen med. Sardiner, sardeller, ansjovis och makrill är ju mumma! Men inte särskilt nytt?
 
Jag svarade ja men gör undantag för surströmming som jag inte förstår tjusningen med. Sardiner, sardeller, ansjovis och makrill är ju mumma! Men inte särskilt nytt?
Det har visst blivit en "grej" där det kommer ut nya superdyra "gourmetvarianter" med snygga burkar och etiketter. Enda anledningen till att jag vet detta är att mina favorityoutubare gjorde ett smaktest just på grund av hypen. :D Tror det är framför allt amerikanskt.
 
Jag tycker mycket om makrill i tomatsås, tonfisk på burk och sardeller till pizza. Men jag såg Lawless Oceans och efter det slutade jag nästan helt att äta fisk och skaldjur. Det känns som att bortsett från abborren man metar själv går det inte att lita på att något inte fångats med stort lidande för djur, människor och ekonsystem.

Det händer väl att jag gör undantag. Det brukar bli ett par burkar spöfångad tonfisk om året, kanske sushi med fisk någon gång (äter annars vegetarisk) och skaldjur om jag hälsar på släktingarna på västkusten. Men det är som sagt undantag.

Jag lyssnade på en podcast med liknande namn och det är verkligen bland det värsta jag hört, särskilt avsnittet om slaveri. Slutade helt äta exotisk fisk efter det, men äter ibland färsk fisk härifrån även om en del säkert är odlad, samt inlagd sill till typ jul.
 
Trenden började såvitt jag vet med att en TikTok-profil började lägga upp videos på temat Tinned Fish Date Night, vilket är ungefär lika knäppt som det låter. Det var en tjej som under Covid började göra motsv. charkbrickor med olika sorters konserverad fisk/skaldjur som hon och hennes partner sedan avnjöt som del av sin "date night". De hade en liten bebis och ville ha något som de lätt kunde ha ståendes framme medan de sprang fram och tillbaka för att natta och natta om barnet. Personligen kan jag komma på ungefär 37 andra saker som jag hellre skulle mumsa på under en romantisk kväll med min man, men vem är jag att döma 🤷‍♀️

Trenden har sedan fått fäste tack vare att det är relativt billig, näringstät och praktisk mat att ha hemma. I medelhavsländerna säljs de ofta i fin "instagrammable" förpackning, vilket flera nya varumärken nu har hakat på, och vilket gör att det får än mer spridning via sociala medier.

Den som är nyfiken kan läsa mer här: https://www.bbc.co.uk/food/articles/tinned_fish_board
 
Ibland äter jag makrill i tomatsås på rostad macka, eller så gör jag en röra med makrillen, nån matsked grädde, Sriracha, s&p och en massa fryst dill och har på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp