Busa med hästen?

Septicemia

Trådstartare
Lite nyfiken på hur folk här inne ställer sig till bus och lek med hästar. Har nämligen fått en del negativa kommentarer kring mitt hästeri nu under vintern.

Jag kan grunderna i NH och har lärt hästen så mycket jag kan. Rent vardagshyfs handlar det om, ledarskap och mycket röstkommandon. Har en ungshettis som ska köras in i vår och jag har tydligen väldigt okonventionella träningsmetoder.

Då hästen hästen lyssnar väldigt bra till min röst och litar på mig så kan jag i stort sett ha henne lös, men känner att det är för mycket trafik även på skogsvägarna för att riktigt våga alltid.
Istället har jag henne i grimma och träningsgrimskaft för NH. Jag har henne både vid sidan av mig, bakom och framför. Jag vill kunna skicka fram henne om det skulle behövas och hon ska lita på mig, även om jag går bakom. Är det fel? :confused: Dessutom blir hon ju mycket tryggare inför den dagen hon verkligen ska köras och ska gå "ensam" framför vagnen.

Hon lyssnar väldigt bra på rösten och små signaler, jag kan genom en snabb signal få hästen i trav och lika lätt i galopp eller göra halt, med mig brevid. Jag kan springa "ikapp" med henne och hon stannar så fort jag ber om det. Hon har ingen anledning att göra annat för hon vet om vilket beröm hon får efteråt.
Vi kan leka tafatt på ridbanan och ha jätteroligt, hon är verkligen lyhörd och lekandet blir lika mycket träning som en promenad i skogen.

Däremot så säger väldigt många att det "det är farligt att leka med hästen, hon vet inte vad gränser innebär" och det är tydligen jättefarligt att trava och galoppera med henne när jag springer vid sidan om.
Att ha hästen gåendes framför mig är tydligen ett tecken på bristande respekt från hästens sida enligt många, men min tjej lyssnar på mig på samma vis som om vi tömkörde ute i skogen, fast med en lång lina och inte två. Hon lyssnar på rösthjälperna lika mycket där som om hon går bakom eller vid sidan om.
Självklart så kan olyckor inträffa, men det gäller ju även inom ridningen.

Är det verkligen fel? Jag har ju lika mycket kontroll på hästen vid sidan av som om jag hade ridit. Om inte mer än ridfolket i skogarna omkring oss som kan komma i okontrollerad galopp var som helst utan att ens kunna stanna för bilar...

Dessutom känns det som att mycket av träningen kommer gynna sig i körningen eftersom hon då redan har självförtroendet att gå först, hon lystrar till röstkommandon och är van vid att ha "konstiga" saker runt sig och på.

Ja, vi leker. Men man ska ju inte leka med hästar...eller?
 
Sv: Busa med hästen?

jag leker med min hjäst med,och de funkar jätte bra!men jag vill ha kontroll på leken,altså vi leker typ tafatt och följa john,och inte ngra farliga lekar!:)//becca
 
Sv: Busa med hästen?

Jag har oftast min shettis lös!
Är jag ute och rider följer hon med lös!
På så sätt får hon ju ut sin energi + motion på köpet!
Jag går med henne oxå, och då vet hon att det är jag som bestämmer.
I hagen brukar jag leka med hästarna, precis som du, lite tafatt och så!
 
Sv: Busa med hästen?

KL.
Jag leker ofta med mina två pojkar.
Islandshästar på 4 och 8år.

Dom blir aldrig fräcka eller dumma för det. Snarare mer uppmärksamma och gladare ..
 
Sv: Busa med hästen?

jag leker otroligt mycket med min ponny:).jag brukar släppa honom lös och sen kutar vi båda runt som galningar och sen när jag tycker att det är nog sätter jag mej på huk och då bryter han genast av och kommer fram till mej.vi leker även följa john och andra roliga lekar som tex hinderbana där man går över presening mm.jag tycker att ma ska leka mycket med sin häst då man bygger upp ett bra samspel mellan sej och hästen men man får inte glömma att ha kontroll över leken det trotts allt man själv som är lekledaren:smirk:
 
Sv: Busa med hästen?

Hejsan!
Är helt ny här, vill bara tillägga att jag leker med mitt snart 3åriga tinkersto på liknande sätt, har hittils aldrig haft några problem med ledarskapet.:)

Sandra
 
Sv: Busa med hästen?

Jag tycker att det låter som att du har en fantastisk fin relation med din häst! Och jag tycker absolut att du ska fortsätta med det du gjort hittills.

Jag leker inte med min häst på samma sätt, men vi busar ibland, genom att jag tar med handen och "biter" henne upp emot nacken. (Som hästar gör). Och då svarar hon med att bli busig/skuttig om jag rider.
 
Sv: Busa med hästen?

jag busar varje dag med mina hästar! jag anser att för att ha en bra relation å måste det finna lydnad, arbeta osv samt lek varje dag, för hästarna leker ju varje dag flera ggr om dagen om de har möjlighet till det! ibland leker jag med de lösa och ibland i grimskaftet, det ena som är total förbjudet i lek med mig är att sparka bakut, det spelar ingen roll vart hästen är, det får aldrig sparka bakut!

och det gör de inte heller, förutom när de leker i hagen, och jag ser vilka sparkar de får till:eek:

så jag är glad att de kan detta!

angående positioner... jag tycker att hästen ska vara där jag säger till den, oavsett om det är 2 meter framför eller 2 m bakom eller 2 meter från sidan, en 2 cm från mitt huvud så ska hästen vara där jag anvisar, inte mer med det!
 
Sv: Busa med hästen?

Eftersom du har koll på din häst och verkar veta vad du gör och varför så ser jag inga fel i det!
Det är dom oerfarna med olydiga hästar som inte ska leka hur som helst!
 
Sv: Busa med hästen?

Klart man kan leka med sin häst. Med min syn på hästeri så ska man göra det. Man utvecklar hela tiden sin kommunikation och relation med varandra.
Det är inte farligare än annan hästkontakt, snarare blir riskerna för olyckor och missförstånd mindre med tiden. Glöm bara inte bort övrig uppfostran, utbildning etc.

Precis som du är inne på, så har man glädje av all slags "avvikande" hantering när det kommer till inkörning mm.

När det gäller att ha hästen framför, prova att tömköra utan tömmar. Det är inte så svårt som det låter, så länge man gör tydliga rörelser med armarna.

Fortsätt du att leka! :)

LIA
 
Sv: Busa med hästen?

När jag var yngre lekte jag följa John och likande med min ponny,
men efter ett missförstånd i leken sparkade hon mig rakt i magen
(vilket var jäkla tur nu i efterhand) och sen dess slutade jag helt med sådana lekar.
Och min tjej är inte den typen som skulle gjort en sådan sak i normala fall mot mig,
jag anser att när hon är med mig så lyssnar hon bra och vi har ett förtroende till 100.
När det här hände hade jag ägt henne i 4 år och jag acceperat inte sparkar och liknande, men det hände ändå.

Att leka med måtta är för mig helt okej.
Men när jag ser en häst på ex. ridbanan lös och ägaren springer bredvid och håller på kan jag inte annat än bli negativ.
Lydnadsträning som blir roligt är en sak, att bara latja för saken skull är en annan.
Men som sagt kan allt hända inom ridning.

Det låter annars som du har ett bra samspel med din häst :)!
 
Sv: Busa med hästen?

Till alla:

Vad kul att se att jag inte är ensam om att leka med hästen.
Självklart så finns det gränser för hur man bör leka, men då jag anser att leka egentligen är detsamma som arbeta i mitt fall så är ju gränserna väldigt tydliga då hästen ska göra det jag ber henne om.

Så länge vi leker på mina villkor så är det hästen som lyder mig och inte jag som gör det hästen vill göra. Det är jag som börjar lekandet, och jag som avslutar det.

Självklart är det viktigt med sas riktig träning också, jag tycker bara att jag får ut så mycket mer av den riktiga träningen genom att leka mellan de träningspassen, så därför förstår jag inte varför många är så anti just den typen av umgänge/träning/övningar med hästar.
 
Sv: Busa med hästen?

Vad roligt att höra att så många leker med sina hästar.Jag tror inte heller att det är någon fara med dessa lekar bara de är i rimliga gränser.Har lekt med mina nästans sedan den första dag jag fick hem dem och de verkligen gillar det.Jag pysslar med följa john och agility och brukar släppa loss fantasin rejält när vi är i skogen och leker,det finns mycket spännande banor att laga där.Tafatt är lekar jag undviker för där tror jag att det lätt kan spåra ur till nåt farligt.Sedan vet jag att många brukar leka tafatt med sina utan att nånting farligt har hänt.Det är bara att jag är rätt osäker med att leka den leken och då undviker jag den,så jag säger bara en sak,Lek på alla hästvänner!
 
Sv: Busa med hästen?

Fick ofta höra att "det är ingen hund du skaffat". Sedan sa de att hon blivit lättare att hantera för att hon är gammal. Jag har inte brytt mig om att säga så mycket om det, det har inte kännts lönt. en gång har jag kommenterade jag att det nog inte enbart har med åldern att göra eftersom jag medvetet jobbat med det, sedan sa jag inget mer, de är inte intresserade av att förstå vad jag gör.

Angående ledpositionen så är det inte fel att leda en häst genom att gå bakom den (bara man vet vad man gör som ked allt). Hempfling talar ju om zoner för inflytande över hästen. Starkast har man i zonen framför. I zon 3 (bakom hästen) så behövs ett starkt ledarskap men samtidigt kan man arbeta upp hästens självförtroende. det är inte alls fel, det är väl snarare så att om man leder med "ridskolegreppet" så har man mycket dålig förutsättning att få inflytande över hästen i den positionen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 878
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp