Bukefalos 28 år!

Busiga vid kallt väder?

M

Malichan

Varför blir vissa hästar busiga när man rider då det är kallt?
 
Sv: Busiga vid kallt väder?

Jag vet inte, men kanske de blir slöare på sommaren när det är varmt och får överskottsenergi av t.ex kraftfodret?
Våra står mer still i hagen på vintern ( håller väl värmen)jämfört med sommaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Busiga vid kallt väder?

Jag vet faktiskt inte det. Våra hästar är inte busigare på vintern än på sommaren.
Men jag tror som lobell skrev, att dom rör inte på sej så mkt på vintern för att spara på energin och sedan vid ridningen så måste allt det "springiga" ut.:angel:
 
Sv: Busiga vid kallt väder?

Ta på dig en päls och gå ut på vintern och jogga en runda och gör samma sak på sommaren. Gissa vilket spm är skönast. :D
Hästar gillar temperaturer runt nollan för deras kroppar passar för den temperaturen. Min står mer still på varma soliga sommardagar än nu på vintern.
 
Sv: Busiga vid kallt väder?

min polle blir hyper pigg av den kalla luften^^
men alla blir väll pigga av kall luft och klar himmel? de bara blir glada helt enkelt :D
 
Sv: Busiga vid kallt väder?

Många hästar jag har hanterat under jullovet har blivit lite tramsiga och busiga bara jag kommit ut genom stalldörren, när det har varit typ mellan -15 och -25. Varför vet jag inte alls, men de har varit så. Inte ens i ridningen alltså, utan i hanteringen påväg ut till hagen typ. =)
 
Sv: Busiga vid kallt väder?

Jag vet inte varför vissa hästar reagerar så mycket på kylan, när det gäller min häst så är det nog mest att han är så glad och tycker det är kul på vintern och sen att han orkar helt enkelt mer än på sommaren när det är för varmt enligt honom.

Önskar jag var som hästarna, bli pigg av vila och kyla. Jag är tvärtom, vila och kyla gör mej bara trött.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver fylla på mitt lager med vinterridbyxor och vill ha era tips! :D Önskvärt är högre midja och gärna softshell/annat lätt...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 066
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Ja om hon hade varit människa så hade hon varit klassens påhittiga buse och fröken hade varit gråhårig. Men jag kommer inte på ett...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Petronilla
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
844
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 240
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp