Bygga bakdel och energi? Köra?

T

trolli

Jag undrar,förutom att rida skolorna i skritt och trav,galoppen har vi inte kommit till än så pass. Vad förutom skolorna och övergångar, skritt/halt/skritt + övergångarstärker bakdelen,överlinjen?
Även om det är någon som har något tips på hur man ska bygga upp energin? Han är pigg och så på arbetet men känns lite trött och tung..

Är det nån som kör sin AR häst? Om det fungerar lika bra med övergångar där som det gör i ridningen? Om det får samma effekt,styrke-och muskel mässigt?
 
Sv: Bygga bakdel och energi? Köra?

Ja de får styrka och kondition, men mer skjutkraft än bärkraft, särskillt om man inte får dem att träna avslappnat och fint i vagnen (tex att hästen pullar och man har för mkt stöd i tömmarna). Så körning kombinerat med dressyrträning tycker jag är bra.
Bara man håller efter spänningar som kan komma av vältränade lårmuskler och rumpmuskler, de kan minska bärytan kraftigt och ge känslan av svag häst som trillar fram på bogarna.

Red femåringen som BARA är travtränad och det ganska rejält, för andra gången igår.
Han gled fint undan för skänkeln och spårade och var lyhörd. Så det går helt klart att kombinera och dom brukar gilla att få springa/dra och sköta sin egen balans och stärka sig mellan skaklarna!
Den här hade nog varit ett riktigt vingel att rida okörd, men nu finns en rejäl bakdel och rygg att sitta på!
 
Sv: Bygga bakdel och energi? Köra?

Jag undrar,förutom att rida skolorna i skritt och trav,galoppen har vi inte kommit till än så pass. Vad förutom skolorna och övergångar, skritt/halt/skritt + övergångarstärker bakdelen,överlinjen?
Även om det är någon som har något tips på hur man ska bygga upp energin? Han är pigg och så på arbetet men känns lite trött och tung..

Är det nån som kör sin AR häst? Om det fungerar lika bra med övergångar där som det gör i ridningen? Om det får samma effekt,styrke-och muskel mässigt?


TÖM körning! :idea:
Det är det bästa dressyr arbete som finns enligt mig. Man kan ta igenom saker på töm som man inte klarar uppsuttet. Och hästen har bara sig själv att bära och stärks därför väldigt bra och grundligt, då dess förutsättningar att arbeta rätt är goda. De brukar även ofta tycka om arbetet väldigt mycket, och bli glada och hitta suget.
 
Sv: Bygga bakdel och energi? Köra?

OK. Ja min häst går väldigt fint för vagnen,inte uppstressad eller ligger på tömmarna,även fast han är fd kallblodstravare. Så han kan gå lång och låg även för vagnen. Det var därför jag undrade om det för något effekt. Jag skulle aldrig kommit på tanken om det var en häst som var mer upp i det blå,den träningen får man inte ut så mycket av..

Tömkör gör jag emellan åt,men känns som om jag kört fast,vi har kommit till en punkt där det känns som vi bara står och trampar. Han kan gå skolorna i skritt och trav,böja,ställa och samla m.m. Det jag saknar är den där extra energin och orken att orka bära upp sig mer. Något tips om vad jag mer kan göra i tömkörningen?
 
Sv: Bygga bakdel och energi? Köra?

Jag kör min häst ibland som komplement till ridningen och tycker det är ypperligt. Då kör jag med en postkandarstång och får genom den en fin sökning. I övergångarna kan jag verkligen se (eftersom jag sitter så högt) hur hon kommer upp med ryggen och likaså i travarbetet. Jag ser ingen som helst skillnad på att dressyrträna henne i vagn eller uppsuttet, men då kör jag inte "travkörning". Det är också kalas att köra i uppförslut så hon måste lägga sig lite i selen och arbeta med hela kroppen. Jag har inte så tung vagn (när jag inte har den lastad med barn eller andra passagerare..:D) så jag anser inte att hon tränar skjutkraft så mycket mer än uppsuttet, beroende på vilken form jag kör i förstås.

Tömköra är också bra men jag varierar gärna, gillar att kunna jogga henne längre sträckor rakt fram utan något på ryggen och det gör jag bäst i vagn (blir så jobbigt att springa :D).

Framför allt älskar hon att dra vagn samt att variation är ett ständigt mantra i min träning av hästen.

Här är vi på söndagstur i kvarteren.

PICT2023.jpg
 
Sv: Bygga bakdel och energi? Köra?

Instämmer med Mackan - hon ser verkligen ut att ha ett jobb! :)
 
Sv: Bygga bakdel och energi? Köra?

Så klart! Hon är ju hela grannskapets "Lilla gubben" och har en viss image att upprätthålla... Hon älskar barnen och att få vara i centrum.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 638
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 274
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 610
Senast: Boj
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp