Bygga egna hästboxar

Sv: Bygga egna hästboxar

Det är inga problem mellan hästarna och absolut inte vid matdags. Dom är väldigt sams, så pass sams så storhästen fick dricka ur grannens vattenhink och även äta från hönätet. Den som spar han har, tänkte han väl:D
Löste detta med ett halvgaller så nu är det bara saltstenen som dom delar.

Man får se till att sätta krubborna i motsatta hörn och höt så blir det inga problem.
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Livar upp den här tråden.

Ska byta mellanväggar i mina boxar till våren är tanken.

Jag undrar vilket material som är bäst att välja?
Boxfronterna är färdigköpta (ej av mig, vi köpte gården nyligen).

Vill ha ett tåligt och lättunderhållet material (trä).

Jag är helt nollställd på virke så behöver veta alla dimensioner, material etc och vad det "heter" när jag ska till bygghandeln och handla det.

Tack på förhand!
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Ett litet tips :) ska ni gjuta golv så tänk på att ha en liten lutning på golvet mot stallgången . Då kan vattnet rinna ur boxarna självmant . Bra om du vill tvätta stallet eller om vattenkoppar elle dylikt går sönder tex en natt.

Gjut sedan in en golvbrunn i stallgången tex...:D
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Finns mycket olika material...vill du ha brädvaggar tex..så jag har 2 tum x 6 tum , de håller för sparkar o dylikt. Tämligen billigt...

Annars har du tex byggskivor i olika kvalitet o pris . De man använder vid formgjutning är vattentåliga kan dock behöva slipas för att målas ( de är rödbruna ) rätt dyrt.

åk till en bygghandel o kolla va de har av skivor o pris..
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Det mest lättunderhållna materialet att ha i boxväggar är plastplank. De är gjorda av återvinningsplast, håller länge och lätta att göra rena
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Puttar upp.

Någon här måste väl ha byggt egna boxar...? :wtf:

Vi har gjort våra boxväggar av vanliga liggande 45 mm-reglar med en U-profil på översta så att väggen inte går att gnaga på. Dessa reglar har vi sedan målat med fasadfärg. Vi är mycket nöjda med detta, men i Att bygga häststall-boken så föredras andra material avseende hygien, gnagningsmotstånd, underhållsbehov och pris.

Men du har färdiga boxfronter så antar jag att du vill att resten av väggarna ska matcha dessa?
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Finns mycket olika material...vill du ha brädvaggar tex..så jag har 2 tum x 6 tum , de håller för sparkar o dylikt. Tämligen billigt...

Annars har du tex byggskivor i olika kvalitet o pris . De man använder vid formgjutning är vattentåliga kan dock behöva slipas för att målas ( de är rödbruna ) rätt dyrt.

åk till en bygghandel o kolla va de har av skivor o pris..

Jag har nog tänkt mer brädvägg. Idag är det någon form av skivor, tycker inte de känns helt "rätt" :)

men brädor 2tum x 6 tum är det jag ska leta efter då helt enkelt?
säger man alltså "jag ska ha brädor 2 tum x 6 tum" när man går in på bygghandeln? :) :banghead:
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Det mest lättunderhållna materialet att ha i boxväggar är plastplank. De är gjorda av återvinningsplast, håller länge och lätta att göra rena

Plastplank, okej... Kanske ser konstigt ut om själva boxdörrarna är av trä... eller?
Var köper man såna? :)
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Vi har gjort våra boxväggar av vanliga liggande 45 mm-reglar med en U-profil på översta så att väggen inte går att gnaga på. Dessa reglar har vi sedan målat med fasadfärg. Vi är mycket nöjda med detta, men i Att bygga häststall-boken så föredras andra material avseende hygien, gnagningsmotstånd, underhållsbehov och pris.

Men du har färdiga boxfronter så antar jag att du vill att resten av väggarna ska matcha dessa?

Funkar de mot sparkar? Jag vill ha ett tåligt stall (har inga hästar som står och sparkar idag men vill ha ett stall som tål allt).

Idag är mellanväggarna svarta och boxdörrarna/fronterna i betsat (tror jag) trä.
Så visst, det ser lite omatchat ut redan nu och vill ju att det ska matcha någorlunda :p alternativet är att ta bort även boxdörrar och fronter (och sälja dem, har förstått att det finns en marknad för det) och även bygga dem själv... vet inte om det blir dyrare/billigare.
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Jag har stått i ett stall med plastplank. Det var en del som sparkade rejält, men det höll. Länge trodde jag att det var trä som var behandlat på något sätt.

Om jag skulle bygga eget skulle jag definitivt välja plastplank. Det var lätt att hålla rent, mycket tåligt som sagt var snyggt.
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Jag har nog tänkt mer brädvägg. Idag är det någon form av skivor, tycker inte de känns helt "rätt" :)

men brädor 2tum x 6 tum är det jag ska leta efter då helt enkelt?
säger man alltså "jag ska ha brädor 2 tum x 6 tum" när man går in på bygghandeln? :) :banghead:

Jag skulle säga att "två tum sex" var det gamla sättet att säga om de reglar som idag heter 45 mm x 145 mm. Vår lokala byggvaruhandel märker alla sina brädor och plankor i mm och så gör även Byggmax.
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Funkar de mot sparkar? Jag vill ha ett tåligt stall (har inga hästar som står och sparkar idag men vill ha ett stall som tål allt).

Nej, i vanliga furureglar så blir det märken och det kan gå små flisor efter sparkar för de är såpass mjuka! I Bygga häststall-boken så rekommenderar de i stället att man köper reglar av ädelträ om man vill ha det riktigt sparktåligt.

Min häst har varit en storsparkare och gjort märken i så väl furureglar som i ekplankor (som jag antar klassas som ädelträ) och för att skydda väggarna och hennes hovar (och övriga hästar i stallet från ljudet) så fick vi klä insidan av hennes box med gummimattor som hängde en liten bit innan för väggen så det blev en luftspalt bakom.

Nu har vi lösdrift (vars väggar då är av liggande 45 mm-furureglar) istället och där sparkar hon aldrig.
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Forts

Reglar brukar man kalla det virke som är 45 mm (~2 tum) tjocka
Pratar man om brädor menar man oftas ytterpanel/panelbrädor som är 21/22 mm tjocka.

Gå in på t ex BM:s hemsida och kolla lite på vad virke heter - läkt, spontat, trall, tryckt.. Inte särskilt komplicerat!
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Hur fäster man lämpligast väggarna mot golvet?
Vad är bäst/lättast/billigast/tåligast? :banghead:
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Hur fäster man lämpligast väggarna mot golvet?
Vad är bäst/lättast/billigast/tåligast? :banghead:

Det beror på vilken vägg man till sist bestämmer sig för.. En del har en U-profil (metall) mot golvet och ställer skiva eller stående plank i den (och motsvarande U-profil överst sedan).

Vi har stolpar och på dessa har vi liggande reglar direkt från golvet och upp (nedersta regeln är tryckimpregnerad - och så räknar vi med att få byta ut den efter x år. Vi har permanentbädd men reglarna är fortf fräscha efter 7 år). På något ställe där golvet är lite ojämnt har vi gjutit i lite för att det inte ska bli en skarv att t ex fastna med en traktarm i. Gjutningen är ju bara att knacka bort ifall man vill byta nedersta regeln.

I förra stallet så gjöt vi en sockel/ram runt varje box, gjöt fast stolpskor i denna sockel och byggde sedan upp väggarna på samma sätt som i nuvarande stall.
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Det beror på vilken vägg man till sist bestämmer sig för.. En del har en U-profil (metall) mot golvet och ställer skiva eller stående plank i den (och motsvarande U-profil överst sedan).

Vi har stolpar och på dessa har vi liggande reglar direkt från golvet och upp (nedersta regeln är tryckimpregnerad - och så räknar vi med att få byta ut den efter x år. Vi har permanentbädd men reglarna är fortf fräscha efter 7 år). På något ställe där golvet är lite ojämnt har vi gjutit i lite för att det inte ska bli en skarv att t ex fastna med en traktarm i. Gjutningen är ju bara att knacka bort ifall man vill byta nedersta regeln.

I förra stallet så gjöt vi en sockel/ram runt varje box, gjöt fast stolpskor i denna sockel och byggde sedan upp väggarna på samma sätt som i nuvarande stall.

har du någon närbild på hur ni har gjort?
det är ju min sambo som kommer få sköta det tekniska med mig som hjälpreda så kanske han förstår men är ju alltid enklare med bilder :)

vi vill nog köra med reglar, men osäker på stående eller liggande, är något att föredra framför det andra?

Fäster man inte reglarna på något sätt i marken med någon bult eller så då?
De bara "är"?
 
Sv: Bygga egna hästboxar

har du någon närbild på hur ni har gjort?
det är ju min sambo som kommer få sköta det tekniska med mig som hjälpreda så kanske han förstår men är ju alltid enklare med bilder :)

vi vill nog köra med reglar, men osäker på stående eller liggande, är något att föredra framför det andra?

Fäster man inte reglarna på något sätt i marken med någon bult eller så då?
De bara "är"?

Har inga bilder!

Har fått för mig att de flesta har stående reglar i U-profil - men jag tycker att det är smidigt med liggande reglar som ej är spontade. Då går det att byta ut en regel om det skulle behövas utan att behöver göra något mer än att skruva loss just den regeln.

Reglarna fäster man i stolpar och stolparna måste förstås vara fästa i golvet. Ett sätt att fästa stolparna är att man använder stolpskor http://www.byggmax.com/sv-se/byggva.../plint-och-gjutror/justerbar-stolpsko-p238611

Gjuter man en ram runt boxarna (man bygger en sarg med plankor och gjuter ner i den) så kommer stolparna upp en bit från golvet = suger inte urin.
 
Sv: Bygga egna hästboxar

KL

Vi har som FlipTheFrog.


Liggande 145mmreglar i u-profil. Den nedersta plankan har vi målat med någon särskild färg som var urinbeständig. Stallet har stått i tio år nu och det enda vi behövat bytat är den översta plankan i min hästs box. Han käkade endel på trät så den byttes till en ny och sen sattes galler. Efter det har träet fått vara i fred.

Rejält och stadigt.

Bilder:
http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/DSC_2776_zpsac90ab18.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v221/Oliver7/DSC_2775_zps6823163b.jpg
 
Sv: Bygga egna hästboxar

Har inga bilder!

Hittade just en som är tagen efter utmockningen av bädden i somras. Det är förvisso ingen närbild, men man kan iaf se de liggande reglarna och lite av stolparna. 90x90-stolpar och 45x145 mm furureglar där nedersta är tryckimpregnerad, allt är målat med fasadfärg. Profiler, galler och dörren har vi fått gjorda hos lokala smeden.

Stallet är 7 år gammalt, vi har inte behövt byta något ännu - men då går ju hästarna på lösdrift så de har ingen anledningen att stå inne och sparka.. Furureglar är som sagt tidigare ganska så mjuka så det blir lätt märken i dem!

stall_zps79731f5c.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Pilot
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 348
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 548
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp