Bygga upp bomlös på detta sätt, är det ok?

Little_me

Trådstartare
Har försökt hitta en passande sadel till min häst en längre tid utan resultat. Nu har jag köpt en bomlös och tänkte att kanske den skulle passa. Nåjaaa.... det jag funderar på med denna nu är att människor säger att det är ok att bygga upp bomlösa sadlar med paddar under för att få dem att passa bättre. Ok, jag köper det, men går det att bygga upp bomlösa sadlar på mitten med paddar för att de ska passa? Sadeln rör nämligen inte ryggen mitt under, utan där är det bara luft. Japp, min häst har böjd/svank rygg så där är ett problem när man ska hitta passande sadel. Eller kommer den att "sjunka ner" där som den ska då jag sitter i den? Har inte vågat då jag är osäker på "luften" dit under. Vill inte få punkt-tryck fram och bak och ingen kontakt på mitten.
Hur är det nu då, kan jag bygga upp med paddar mitt under sadeln för att det inte ska finnas något hålrum där eller är det inte ok? På denna sadel så finns det paneler under sadeln, men de är inte tjocka, ca 1-2cm kanske, så då måste man ju ha padd hur som helst eller hur? Eller hur är det?
Någon som kan svara/förklara för mig hur det ligger till med paddar osv.
 
De flesta bomlösa passar rakare ryggar, speciellt de med mindre manke, i alla fall med min erfarenhet (tyvärr). Jag skulle också leta upp en annan modell som kan tänka sig passa mer svängda ryggar.
 
Jag upplever att de s.k "soffkuddemodellerna" passar svängda ryggar bättre än många andra modeller.

Vad är det för sadel du har idag?
 
Fast soffkuddemodellerna kan man ju knappast kalla för sadel? Borde inte vara tillåtet att ha stigbyglar till dem heller.
 
Fast soffkuddemodellerna kan man ju knappast kalla för sadel? Borde inte vara tillåtet att ha stigbyglar till dem heller.

Allt är ju relativt.
En bra soffkuddemodell ex torsion med vettig pad anser inte jag vara några problem att använda stigläder till. Men iallafall jag red med mycket lårkontakt när jag hade soffkuddeSADEL ( ;) ).

Sladdermodell med taskig pad är bäst för lugna skritturer.. (om ens det...).

Oavsett så tycker jag att ingen soffkudde är optimal för ridning i lätt sits men jag får hoppas folk tänker längre än så. Eller nej det gör de förresten inte, har sett alltför många som anser att inte ens pad behövs.
 
Hur är det nu då, kan jag bygga upp med paddar mitt under sadeln för att det inte ska finnas något hålrum där eller är det inte ok? På denna sadel så finns det paneler under sadeln, men de är inte tjocka, ca 1-2cm kanske, så då måste man ju ha padd hur som helst eller hur? Eller hur är det?
Någon som kan svara/förklara för mig hur det ligger till med paddar osv.

Det låter helt klart som att sadeln är för rak för hästen. Jag hade bytt. Angående panelerna så är det svårt att svara utan att veta vad det är för sadel du menar - det finns en uppsjö av bomlösa sadlar idag (eller åtminstone de "semi-bomlösa" - med hårt fram/bakvalv. De helt bomlösa är inte lika många..). Hur tjocka panelerna är/behöver vara beror dels på hur hästens rygg ser ut (vs sadeln) och dels på vad de är gjorda i för material, hur de beter sig osv. Men hur tunna som helst bör de, i mitt tycke, inte vara. Generellt med bomlösa sadlar blir det ett visst punkttryck, vilket ställer en del krav på den stötdämpande förmågan hos materialet som används till paneler eller inlägg i padden.

Angående att bygga upp med padd osv för att justera passformen. En del tillverkare har paneler till sina sadlar för detta ändamål, dvs paneler som är tjockare på ett ställe (t.ex. i fram). Att laborera själv om man inte har kunskapen rekommenderar jag inte för någon sorts sadel - det är lättare och skonsammare för både häst och plånbok att få det rätt från början. Generellt skulle jag dock säga att det bästa (och "enklaste") är att byta till en sadel som lämpar sig för mer svängda ryggar än din nuvarande gör.

Vad är det för sadel du har? Vad är det för typ av sadel du vill ha?
Sensation har ett par modeller som rekommenderas för hästar som är överbyggda/svängda i ryggen.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
712
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 819
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 259
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hejsan:) jag har ett liten fundering:) jag hade en dåligt passande sadel innan men efter köp av ny som passade bra då så har det inte...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 016
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp