Bukefalos 28 år!

Bygga upp ekonomisk buffert

TheRedLightning

Trådstartare
Hur gjorde ni som haft det tufft att gå runt ekonomisk (dvs man lever på gränsen) att bygga upp en buffert?

Vad var det som gjorde att det var tufft att rodda ekonomin runt? Förändrade ni något?

Något jag själv märkt, sen jag blev singel, att det är mycket tuffare att rodda runt allt, speciellt när det kommer oförutsedda utgifter, t ex bilen pajjar, hästen blir sjuk osv. Jag känner själv att det är väldigt svårt att bygga upp en bra buffert när det hela tiden strular..

Själv tänkte jag försöka sälja lite saker jag inte längre har användning av och det jag får tillbaka på skatten ska få bli buffert, men funderar mest på vad man kan göra utöver det.
Till sommaren går jag även upp ca 500kr i lön och hade tänkt försöka öka mitt sparande och pensionen i samband med det. Sparar redan som det är idag, men vill utöka det ytterligare för att slippa hamna i den tuffa sitsen. Jobbar ständigt med att förbättra så gott det går, men det känns som jag fastnat i en ond cirkel just nu. Kommer den vända?
 
Jag drog ner på kostnaderna, det var enda sättet. Antingen det eller dra in mer pengar, vilket är svårt med heltidsjobb -det går ju inte att ta på sig hur mycket som helst.

När det var riktigt tufft (sade upp mig med tre månaders karens i a-kassa) hade jag en deadline att om jag inte hittade jobb så skulle hästen iväg efter tre månader. Jag vågar inte stå längre än så med på-gränsen-ekonomi.
 
Hur gjorde ni som haft det tufft att gå runt ekonomisk (dvs man lever på gränsen) att bygga upp en buffert?

Vad var det som gjorde att det var tufft att rodda ekonomin runt? Förändrade ni något?

Något jag själv märkt, sen jag blev singel, att det är mycket tuffare att rodda runt allt, speciellt när det kommer oförutsedda utgifter, t ex bilen pajjar, hästen blir sjuk osv. Jag känner själv att det är väldigt svårt att bygga upp en bra buffert när det hela tiden strular..

Själv tänkte jag försöka sälja lite saker jag inte längre har användning av och det jag får tillbaka på skatten ska få bli buffert, men funderar mest på vad man kan göra utöver det.
Till sommaren går jag även upp ca 500kr i lön och hade tänkt försöka öka mitt sparande och pensionen i samband med det. Sparar redan som det är idag, men vill utöka det ytterligare för att slippa hamna i den tuffa sitsen. Jobbar ständigt med att förbättra så gott det går, men det känns som jag fastnat i en ond cirkel just nu. Kommer den vända?
Kan du se över dina inköp ? många saker köper man för att man "tror" att man behöver dem.
Har jag en sämre ekonomisk situation så tävlar jag eller tränar inte alls, eller i alla fall väldigt sparsamt då det är ganska kostsamt.
 
Röker du? Snusar? Om du gör det så sparar du massa genom att sluta och det är givetvis inte bara en ekonomiskt vinst utan även en hälsovinst.

Känner du att du har problem att hålla i pengarna och shoppar fastän du egentligen inte skulle, eller du har bara tajt ekonomi? Jag tänker om det är ekonomin som behöver ses över eller om det är dina handlingar som ska ses över, stoppas och du ändra mönster.
 
Det jag gjorde, utöver att ta bort alla onödiga utgifter och försöka hålla mig till budget, var att via banken (Nordea, men fler kanske har så) avrunda köp med kort upp till jämnt 10-tal och mellanskillnaden åkte in på sparkontot. Smärtfritt sparande som jag knappt märkte av, men som gav några extra kronor till bufferten varje månad.
Varje månad när lönen kom så flyttade jag alltid över det som fanns kvar från förra lönen till sparkontot. Ibland var det bara några kronor, ibland nån hundralapp.
 
Vägen till rikedom är att ha låga utgifter sägs det och det stämmer nog rätt så bra. Men jag tror att det absolut viktigaste är att man investerar rätt. Det går inte att spara ihop mycket pengar, man måste göra bra affärer också. Det kan vara allt ifrån att man gör en bra fastighetsaffär eller handlar med aktier man har haft tur med, men jag tror att mycket kan göras med betydligt mindre medel än så.

Tex ser man en för märket och modellen jättebillig sadel så kanske man ska köpa den och försöka sälja den i ett annat forum. Eller om någon frågar om man vet någon som klipper hästar, så förmedlar man inte bara kontakten, utan tänker att man ju själv har en klippsmaskin och egentligen har tiden att klippa. Det är ju 500-700:- in bara sådär. Och då snackar vi oskattade pengar, för handen på hjärtat behöver man inte vara så himla ärlig med småsummor, utan man har de som "bröd och mjölk"-pengar.

Jag är helt inne på vad du menar dock. Det är inte så att min ekonomi har försämrats avsevärt sen jag blev singel, men jag har ändå svårare att få det att gå ihop. Man är helt enkelt dyrare som singel än man är som par. Jag är det i alla fall.
 
Jag minskade mina utgifter rejält, genom att flytta från stad till landet (hehe, ödebyggd). Fick en tjänst på nästan samma lön, men genom att boendekostnaden minskade (sålde lägenhet och köpte hus) och även kostnaden för att hålla häst (från inackorderad på fullservice á 2000 kr till hyra lösdrift á 200 kr) sänktes, började jag få ordning på min ekonomi och bygga upp en buffert.

Att jag därefter utökade antalet hästar är eh... kanske inte att rekommendera. :o

Nu har jag tagit mig i kragen igen och infört köpstopp på allt som inte är måste. Visst är det trist att inte kunna träna och tävla med hästen, men om alternativet är att behöva sälja någon, så är valet enkelt för mig (men vi gör alla olika val).

Så se över utgifterna, vad kan du minska ned på?
 
Kan du se över dina inköp ? många saker köper man för att man "tror" att man behöver dem.
Har jag en sämre ekonomisk situation så tävlar jag eller tränar inte alls, eller i alla fall väldigt sparsamt då det är ganska kostsamt.
De enda inköpen jag gör just nu är nödvändiga sådana, köper inget alls för att "unna mig själv". Minns inte när jag senast unnade mig något. Det enda jag köper är bensin och mat.
 
Röker du? Snusar? Om du gör det så sparar du massa genom att sluta och det är givetvis inte bara en ekonomiskt vinst utan även en hälsovinst.

Känner du att du har problem att hålla i pengarna och shoppar fastän du egentligen inte skulle, eller du har bara tajt ekonomi? Jag tänker om det är ekonomin som behöver ses över eller om det är dina handlingar som ska ses över, stoppas och du ändra mönster.
Shoppa? Oj, det var längesen jag gjorde. Har inte haft råd, köper bara det nödvändigaste just nu när jag inte har råd med annat och gjort länge.
 
Varje månad när lönen kom så flyttade jag alltid över det som fanns kvar från förra lönen till sparkontot. Ibland var det bara några kronor, ibland nån hundralapp.
Det där gör jag alltid när lönen kommer, har inte mer än max 2000kr på kontot som är kopplat till kortet, men tyvärr har jag varit tvungen att använda alla pengar pga oförutsedda händelser, som kommer alla på en gång, hade varit en sak om de varit mer utspritt, men Murphy's lag är väl i farten som vanligt... :/
 
Jag är helt inne på vad du menar dock. Det är inte så att min ekonomi har försämrats avsevärt sen jag blev singel, men jag har ändå svårare att få det att gå ihop. Man är helt enkelt dyrare som singel än man är som par. Jag är det i alla fall.
Det där känner jag igen. Jag minns ju att vi delade på de gemensamma kostnaderna så som hyra, el, internet, mat osv. Nu får jag stå för allt det där själv, vilket ibland ställer till det. Det är förstås inte räkningarna i sig själva som ställer till det, utan snarare de oförutsedda utgifterna, t ex självrisk på bilen 4000 nya bromsrör 3000 medicin till hästen 800 osv. Inga billiga utgifter, men ack så nödvändiga, måste ha en fungerande bil, hästen måste må bra osv.
 
Inga billiga utgifter, men ack så nödvändiga, måste ha en fungerande bil, hästen måste må bra osv.
Jag tror att många utgifter är utgifter som jag heller inte direkt räknat med. Jag vet ju att bilen kostar pengar, men nu får jag ju stå för allting själv. Tidigare var det ju så att sambon köpte vinterdäck och så köpte jag sommardäcken tex. Men nu blir ju jag belastad med allting.

Sen är det ju så att pengarna måste ju komma från någonstans och när man får högre utgifter kan man inte lägga undan lika mycket, och då känns de där oförutsedda utgifterna som kommer mycket mer. Det syns mycket mer på sparkontot.

Idag sitter jag hemma trots att det är fredag för jag måste dra ner på mina utgifter. Jag käkade lunch med vänner på stan idag och det får räcka för denna dagens nöjen. Så sitter jag hemma och surfar och längtar dödens mycket efter lite roliga drinkar och god mat tillsammans med mina vänner, men, men, jag överlever och jag mår bättre om jag inte kostar lika mycket i drift. Men det är surt som fan att inte vara helt ekonomiskt oberoende.
 
Så se över utgifterna, vad kan du minska ned på?
Det enda jag vill dra ner på när det gäller utgifterna är de oförutsedda, för det är dom som ställer till det. Mina vanliga räkningar, mat, bensin osv går runt på min lön med några kronor över att spara (inte många i nuläget, men många droppar små...).

Jag slutade rida på ridskolan, slutade även ta privatlektioner. Jag har minskat ner bensinkostnaderna, så har redan minskat ner på det jag kunde, kan tyvärr inte påverka de oförutsedda direkt, lite svåra att förutse.
 
Jag tror att många utgifter är utgifter som jag heller inte direkt räknat med. Jag vet ju att bilen kostar pengar, men nu får jag ju stå för allting själv. Tidigare var det ju så att sambon köpte vinterdäck och så köpte jag sommardäcken tex. Men nu blir ju jag belastad med allting.

Sen är det ju så att pengarna måste ju komma från någonstans och när man får högre utgifter kan man inte lägga undan lika mycket, och då känns de där oförutsedda utgifterna som kommer mycket mer. Det syns mycket mer på sparkontot.

Idag sitter jag hemma trots att det är fredag för jag måste dra ner på mina utgifter. Jag käkade lunch med vänner på stan idag och det får räcka för denna dagens nöjen. Så sitter jag hemma och surfar och längtar dödens mycket efter lite roliga drinkar och god mat tillsammans med mina vänner, men, men, jag överlever och jag mår bättre om jag inte kostar lika mycket i drift. Men det är surt som fan att inte vara helt ekonomiskt oberoende.
Jag har inte längre något sparkonto, förutom pensionen då. Har varit tvungen att nalla från sparkontona för att inte hamna hos kronofogden.

Längtar som fan till den dagen när man blir ekonomisk oberoende..
 
Jag har inte längre något sparkonto, förutom pensionen då. Har varit tvungen att nalla från sparkontona för att inte hamna hos kronofogden.

Längtar som fan till den dagen när man blir ekonomisk oberoende..

Förlåt för det jag kommer säga nu, men om du måste ta av besparingarna för att inte hamna hos kronofogden så borde du kanske se över om du verkligen skulle ha häst.

Jag vet vad det betyder att ha häst. Jag om någon vet, och jag vet hur det känns att tvingas sälja sin älskade vän men måste man så måste man (dock av andra orsaker än ekonomin).
Men du och ditt välbefinnande går före hästen. Någon annan kan äga och sköta om den och du kan få en bättre ekonomi. För det låter efter det här inlägget som att du borde göra något drastiskt.
 
Varje månad när lönen kom så flyttade jag alltid över det som fanns kvar från förra lönen till sparkontot. Ibland var det bara några kronor, ibland nån hundralapp.

Jag skulle vilja säga att man måste prioritera sparandet för att det ska bli något av det. Om sparandet blir det som är kvar när allt annat redan fått sitt, så blir det ofta inte så mycket. Jag flyttar mitt sparande direkt när det kommer in pengar, och om det sedan efter övriga betalningar blir något kvar så kan jag unna mig något.
 
Se över stallplats, kanske går att ställa på lösdrift och komma ner i kostnad alt ta pass innan och efter jobb? Ett par timmar övertid på jobbet inbringar ju lite extra cash. Skaffa medryttare som betalar en slant? Se över tv och internet, kanske klarar du dig på mobilens internet?
Handla på billigaste affärerna, köp storpack även om du är själv.
Byt till billigare bil? Försök be nån du känner fixa bilen istället för verkstad?
Ffa billigare livstil gällande hästen. Sånt går ju alltid att dra ner på om man är villig att offra mer service och lyx o sånt.
Se över försäkringar o sånt.
 
Jag skulle vilja säga att man måste prioritera sparandet för att det ska bli något av det. Om sparandet blir det som är kvar när allt annat redan fått sitt, så blir det ofta inte så mycket. Jag flyttar mitt sparande direkt när det kommer in pengar, och om det sedan efter övriga betalningar blir något kvar så kan jag unna mig något.
Jag håller med, när det finns utrymme.
Men som ensamstående med två barn var det inte riktigt möjligt och då var jag glad för de små saker som ändå gjorde skillnad.
I en annan livssituation kan jag (och gör jag) på ett annat sätt.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Äldre Spinoff - från en gammal hästtråd. Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 891
Senast: Elektronen
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 881
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 595
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 190
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp