bygga utrymme till hönsen

ameo

Trådstartare
Moderator
Projekten på gården avlöser varandra och nu börjar det bli dags att skapa en ny bostad till hönsen. Men jag känner att jag verkligen inte har minsta aning om hur jag ska konstruera deras nya hem.
De ska få en del av vår tomma ladugård och det blir ganska gott om plats för dem.
Men hur bygger man väggar och sånt bäst? Ska de ha täta väggar eller nätväggar? Osv...

Hur ser bostaden ut till Era höns? Visa gärna bilder som kan ge mig lite inspiration...
 
Jag har ett eget hus till hönsen så det stämmer ju inte riktigt med din situation men tänkte skriva mina erfarenheter ändå.
-Jag har plywoodskivor som väggar målade med fasadfärg. Det är enkelt att skura rent.
-På govlet har jag plastmatta även den är lätt att göra ren.
- Sittpinnarna har jag som en ö mitt på golvet (eller de står mot en vägg) format som hindret svinrygg. Det gör att de kan komma upp på ställningen från bägge håll och ger en bra möjlighet för ett ranglägre djur att komma undan någon som är sur på det.
-En sak jag saknar är att ha ytterdörren uppgöjd från golvet. Det är ett elände med spånet som alltid måste sopas bort innan det går att stänga. Luckan är upphöjd 10 cm och där uppstår nästan aldrig det problemet.
-Sandbadet står på ben vilket jag trivs med eftersom jag då får större golvyta samt en möjlighet att snabbt och enkelt bygga en bur till ett sjukt djur/ruvdjur när mina vanliga ruvburar är svåra att få in (vintertid fastfrusna utanför hönshuset).
 
Har man höns så får man in andra djur som vill äta hönsmat om man inte har det tätt. Så skulle jag bygga ett utrymme skulle jag definitivt ha täta väggar. Och för hönsen skull känns det nog tryggare med hela väggar i en stor lagård. Där kan ju flyga in rovfåglar och räven kan slinka in och störa.
Jag gillar sittpinnar av naturmaterial. Grov björksly är dessutom fint och lätt att byta ut om det blir ofräscht.
 
Jag har byggt om mitt gamla bykhus till hönshus, inte klart ännu men det får bli till sommaren istället. Jag har skivor på väggarna som kommer målas med kalk, jag inbillar mig att det kan ta död på ev kryp. Gamla häsjestörar som sittpinnar, svetsnät i övergången mellan golv och vägg bakom skivorna där ev råttor kan tänkas försöka ta sig in, tröskeln och runt dörrarna klädda med svetsnät pga råttor. Jag har även en värmelampa för att försöka hålla vattnet isfritt men hitills har det ju inte varit så kallt att det varit något problem. Inga bilder tyvärr.

Med tanke på råttor hade jag nätat med svetsnät och inte hönsnät om du ska näta in åt dem. Naturpinnar och inte vanliga runda. Då jag har en ullig höna har jag även en liten trappa som hon kan använda både för att komma upp till redena och sittpinnarna och den använder även kycklingarna innan de blivit så stora att de kan flyga upp .
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 154
Senast: Wille
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 575
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 239
Senast: Angel
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp