Byggfläkt i stall?

E

Emanresu

Undrar om någon har koll på lagstiftning eller rekommendationer gällande användandet av byggfläktar i stall. Har meningsskiljaktigheter gällande lämpligheten att använda sig av simpla byggfläktar i stallet - särskilt nattetid, när stallet är oövervakat och hästarna står inne. Är väldigt orolig för risken för stallbrand?

Det här alltså byggfläktar av den här modellen som avses. (En av fläktarna är dock av mycket äldre modell).

Fläktarna används som uppvärmning för att de (fullständigt oisolerade) vattenledningarna inte ska frysa. Fläktarna ställs rakt på stallgolven och jag är bekymrad över att byggfläktarna inte har något dammskydd, de är ju "öppna" och värmeslingorna är ju oskyddade. Det finns ju fullt av damm, hö och strörester på golven (sopas inte särskilt noga kring fläktarna innan de sätts på) och stallet är ju fullt av lättantändliga saker.

Fläktarna har luktat bränt vid flertalet tillfällen, men detta ignoreras gång på gång av de ansvariga. Det rycks på axlarna och ojas litegrann, men annars görs inget.

Så, är byggfläktar verkligen lämpliga som uppvärmning i stall och vad gör man för att minimera brandrisken?
 
Sv: Byggfläkt i stall?

Jag förstår din oro. Själv hade jag aldrig vågat ha min häst i det stallet. Ska man ha lite fördomar är ju inte Jula känt för hög kvalite på sina grejer, det är ju billigt som gäller.

En risk som du inte nämnde är ju att någon häst kommer lös och sparkar till fläkten.

Jag har väl inget bra tips att minimera risken förutom att hålla rent runt omkring fläkten.

Fast en lösning är ju att lägga in värmekablar i vattenrören så att de inte fryser, då behövs ju inga andra uppvärmningssätt.

Annars kan man ju gå över till ljummet vatten i hinkar, fördelen med det är ju att man märker hur mycket hästen dricker.
 
Senast ändrad:
Sv: Byggfläkt i stall?

Byggfläktar är väl märkta precis som lampor med IP nummer eller motsvarande? När jag gick säker hästgårds kursen pratades det om detta, kolla på agria eller LRF om säker gård så kanske du kan hitta något. kommer tyvärr inte ihåg vad som sades då jag själv inte har några planer på att använda byggfläktar
 
Sv: Byggfläkt i stall?

Värmefläktar ska vara klassade för den miljö de ska användas i, jag har dock dålig koll på klassningen för stallmiljö eftersom vi inte själv använder värmekällor i stallet.

Jag tycker din oro är klart befogad!
 
Sv: Byggfläkt i stall?

Det är ok att ha fläkt i stallet om den är godkänd för den miljön och sitter på väggen så att det inte varken dammar eller att hästarna kommer åt den. På golvet ska inga fläktar stå och de måste vara godkända för just stall.

Vi har en fläkt i stallet som går igång själv när det är nollgrader och stänger av sig när det går över några plusgrader igen. Det fungerar utmärkt men som sagt, den sitter väl förankrad på en hylla högt upp på väggen och är gjord för att vara i ett stall.

Jag tycker den lösningen som ditt stall har är som att be om en brand. Väldigt obehagligt att lämna sin häst där förstår jag.
 
Sv: Byggfläkt i stall?

De är inte godkända för häststall. De har för låg IP klassning om de ens har någon. Så om det skulle börja brinna kommer troligen inte försäkringarna att gälla. Om jag inte kommer ihåg fel så kräver häststall minst IP-klass 64. Vilket innebär att all elutrustning ska vara dammtät och striltät (klara att det stänks vatten på dem). Är det risk för att de blir direkt utsatta för vatten så krävs IP 65 som då innebär att de ska vara vattentäta också.

För att det ska vara godkänt med fläkt i ett stall så ska luften den värmer upp tas antingen från utsidan eller från en damfri miljö. Det vill säga att den inte får ta luften från stallet. Den bör också placeras över golvnivå.
 
Sv: Byggfläkt i stall?

I stall och andra brandfarliga rum ska sånt som utvecklar värme, tex lampor och värmefläktar, vara utförda i IP 54 D.

Fläkten ska då vara märkt med IP54D eller vara märkt med "för brandfarliga rum" om den ska användas utan övervakning i ett stall.

Vanliga byggfläktar uppfyller som regel inte detta krav.

Är det bara rören som ska hållas varma så är det bra mycket billigare i längden med rörisolering och värmekabel - att köra en byggfläkt kostar mellan 2-3 kr upp till 10-15 kr i timmen om det är kallgrader så att dom står på "fullt ös".

Isolering eller värmekabel betalar sig ganska fort mao jämfört med att köra med byggfläktar.

Det är ju också en elsäkerhetsfara med att ha en massa sladdar överallt.

Att ställa in en byggfläkt är ju endast en ytterst tillfällig lösning och om det föreligger ett återkommande behov av tillskottsvärme så ska man ju fixa en fast installation - tex finns det utmärkta sandfyllda elelement som funkar bra i djurstallar och som håller en tillräckligt låg yttemperatur för att undvika brandrisken.
 
Sv: Byggfläkt i stall?

Sandfyllda element har jag inte hört talas om, vad är det som är speciellt med dem? Förutom en låg yttertemperatur?
 
Sv: Byggfläkt i stall?

Dom håller en låg temp hela tiden och tack vare sin massa så påverkas dom inte av plötsliga ändringar i temp som tex när man öppnar en dörr, det blir en extra tröghet i värmen jmf med "vanliga" elelement.

Det blir lite grann som när man jämför en klassisk "dammbrännare" med ett oljefyllt elelement eller ett modernt elelement i gjutgranit.

Eftersom det kan vara rejäla luftflöden i ett stall jmf med ett hus, i ett hus får man ha luftströmmar på max 0,6 liter/sekund/kvadratmeter vilket inte ens täcker minimiventilationen för en A-ponny - så i stallet vill man därför ha ett värmesystem som är ganska "trögt".
 
Sv: Byggfläkt i stall?

Det är onekligen en del att ha i åtanke, men kanske ett sådant element kan vara värt att titta närmare på då.

Du som verkar ha koll. I plattan till mitt (nytillträdda) stall är det berett för vattenburen golvvärme (ursprungliga idén var visst att göra en boendedel för människor men istället blev det ett stall) som dock inte är kopplad den allra sista biten. Kan det vara något att lägga pengarna på? Har aldrig hört talas om ett stall med golvvärme, och prislappen med arbete och material skulle enligt rörmokare i runda slängar hamna kring 12-13 000 för inkopplingen.
 
Sv: Byggfläkt i stall?

Det beror på vad du vill uppnå med ett värmetillskott, är det bara rören du vill ha plusgrader på så är det bättre med värmekabel eller system för rundpumpning av vattnet (finns färdiga såna system för 5-10 000 som värmer upp vattnet och sedan pumpar runt det i en slinga med vattenkoppar på slingan).

Skälet till detta är ju att energin är dyrbarare än guld idag, som mest var elpriset uppe på 14 kr per kWh under vintern och elpriserna lär ju inte gå neråt då det dels kommer att ske en anpassning till världsmarknaden i övrigt samtidigt som vår inhemska produktion minskar till följd av avstängda kärnkraftverk och MP dessutom kommer att vilja ha högre energiskatt om de rödgröna vinner valet.

Ur energisynpunkt blir det då bättre att värma rören dierkt vilket leder till minskad energi åtgång.

Är du däremot ute efter tillskottsvärme till hela stallet så kan golvvärme var ett alternativ.

Även golvvärme ger ett trögt system som funkar bra i tex lagerhallar och industrilokaler... och följaktligen borde kunna funka bra i ett stall.

Jag har ingen personlig erfarenhet av golvärme i stall, men det finns dom som påstår att det varma golvet leder till ökad ammoniakavsöndring från boxarna.

För att detta ska ske så måste ju golvet vara varmare än vad det är höst och vår... sådär 5-10 grader i vart fall.

Det var nackdelen... fördelen är att man med golvvärme har stor värmeavgivande yta samtidigt som värmen i byggnaden tillförs på "rätt ställe" eftersom värmen stiger uppåt.

Slutsatsen är att jag tror att golvvärme funkar bra som allmänt värmetillskott i ett stall förutsatt att man håller nere vattentemperaturen så att stallgolvet inte hamnar på mer 10 grader i yttemp. Det finns vanliga standardtermostaters som ger ner så långt som +5 grader så detta är inget problem vid en korrekt installation.
 
Senast ändrad:
Sv: Byggfläkt i stall?

tror de måste vara IP 54 klassade, så de tål både damm och vatten, annars är de ej godkända för stallmiljö. Vet ej vad IP klassningen ligger på, på just denna fläkt som kommer från Jula.
 
Sv: Byggfläkt i stall?

De håller en låg konstant temperatur och är de enda som är godkända för stallmiljö.
 
Sv: Byggfläkt i stall?

jag har en byggfläkt och jag tycker den värmer jättedåligt, väsnas och känns inte säker att lämna. även om mitt stall är mer dammfritt än ett bygge....

enligt mig kan du lika gärna använda ett helt vanligt element, lär vara säkrare än en byggfläkt, dom är ju slutna och inget damm kommer in i dom.

jag har ett vanligt element med fläkt som jag använder när det är jättekallt, sopar golvet runtom jättenoga och har det endast på när jag är i stallet. skulle aldrig i livet våga ha fläkt på över natten, oavsett om det är en bygg eller husfläkt. :crazy: särskilt inte om det luktar bränt! :eek:

behöver ni ha värme på natten så måste ni köpa något som är godkänd för djurstallar, och dom är svindyra. att isolera vattenrören låter betydligt smartare!
 
Sv: Byggfläkt i stall?

Det betyder att den är skyddad mot droppande vatten rakt ovanifrån...

"Kapslingen exponeras för droppande vatten under 10 minuter med 1 mm/min vattenflöde.
Acceptansvillkoren för IPX1 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att
materielens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras."

Lägg noga märke till att droppande sker rakt ovanfrån, hade det varit IPx2 så hade dropparna kommit med 15 graders vinkel.

IPx1 är med andra ord helt värdelöst och hör överhuvudtaget inte hemma nånstans om du frågar mig...

I princip skulle jag anse att allting under IP2x är direkt livsfarlig att hantera och helst skulle jag vilja ha IP32 eller bättre, dock är tex IP20 ganska vanlig i bostäder.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tapetsera på vävd tapet
  • Det här med klädsel
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp