Byta bomvidd på Wintec

_Peplis_

Trådstartare
Nu har pållan breddat sig..Om jag minns rätt så sitter det ett blått järn i nu. och så har jag ett svart hemma. Men det svarta är ju ännu smalare och visst ska jag väll sätta i ett bredare nu? (rött) För sadeln har börjat glappa något i bakkant och då ska jag väll ha ett bredare?
Sadeln är utprovad av en sadelutrprovare så den låg bra för början iaf...

För dom som inte är insatta i storlekarna men är kunniga på sadlar så är:

Gul= small
Grön=medium/small
Svart=medium
Blå=medium/bred
Röd=bred
Vit= xtrabred.
så här såg hon ut då vi provade ut sadeln

och nu ½ år senare..
 
Det är helt omöjligt att se hur hästens sadelläge ser ut på de där bilderna.

Jag tycker att du ska ta hjälp av någon som är duktig på sadlar och som kan se hästen och sadeln på plats och se hur den ligger på hästen när järnet är bytt.
 
Om sadeln börjar glappa bak brukar det bero på att sadeln har för svängd bom för hästen. Det kan inte vara så att hon har fått lite rakare rygg när hon musklat på sig, eller ändrat ryggformen på något annat sätt? En liten idé bara.. Jag har då aldrig hört att sadeln börjar glappa bak om den är för vid..
 
Jag tror att hon menade att sadeln inte brukar glappa bak om den är för smal..
Tecken på att den är för smal kan var att den ligger för högt över manken, att sadeln inte "kommer ner" på hästen.
Tecken på att den är för vid kan vara att den tippar framåt, blir för låg över manken & glappar bak, men glapp bak kan som sagt även bero på att bommen är för svängd för din hästs rygg.
 
Okej, tackar för det så kan det nog vara. Ska ta ut en sadelprovare snart.
Och ändå köpte vi sadeln för att hon skulle kunna "växa" och jag bara skulle kunna byta järn.. :crazy:
 
Det finns ett måttverktyg speciellt för dessa koppjärn oftast finns dom att låna/hyra hos butiker som säljer järnen
 
Du kan ju köpa ett rött och prova. Dom är ju inte så dyra.
 
Sadel som "guppar" i bakkant.
En sadel kan börja att "guppa" i bakkant av tre skäl.
1. Att hästen satt muskler så att den nu har en rakare rygglinje under arbete. Sadeln blir som en "gungstol" på hästens rygg.
2. Att hästen tappat muskler så att sadelns framvalv nu söker kontakt med hästen. På grund av att det nu inte finns full kontakt så söker sig sadelns stommes framvalv neråt och bakåt, vilket gör att sadeln nu guppar i bakkant.
3. Att stoppningen satt sig i sadeln. Sadeln uppför sig då på samma sätt som i punkt 2.
Många Wintec sadlar är i dag stoppade med luftpaneler. De har mig veterligen aldrig släppt ut någon luft.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 300
Senast: Ace
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 568
Senast: Estivuz
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 217
Utrustning Ja, i dag var vi och provade sadlar som en sadelutprovare tog med sig. Jag är intresserad av en ny dressyrsadel, men utprovaren gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 134
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp