Bukefalos 28 år!

Byta golv i hästtransport

F

FjordFia

Jag köpte en hästransport med min pappa för ett par månader sedan. Det enda problemet är att golver var ruttet på ett hörn, så golvet måste vi byta. Är det någon som har erfarenhet av det? Vad för golv är bäst? Köpt eller eget? Hur går man tillväga?

Transporten är ett Fobosläp årgång 84.

Tacksam för svar och hjälp :)

Mvh//Sofia
 
Vi totalrenoverade ett gammalt Tranesläp (boggie) dvs vi blästrade & målade, bytte golv, väggar och lemmen samt lade in nya gummimattor.

Vi köpte Plyfaskivor, kommer tyvärr inte ihåg tjockleken på dem, men tjock skiva till golvet och tunnare till väggarna, totalt kostade allt material ca 4.500:- då (1992), jobbet utförde vi själva 'phuu' :smirk: :)
 
I mitt Fobo ligger golvet i 2 lager, det första är av impregnerat virke och täcker hela transporten. Uppepå har man lagt byggplyfa, en skiva på varje hästsida samt gummimatta som pricken över iet.

Om vi nu behöver byta golv, kommer det först och främst bli det övre lagret på en sida. Man måste alltså inte plocka bort hela golvet bara därför att en sida är rutten, den som gjorde detta hade tänkt till tror jag. :idea:
 
Blev inte släpet betydligt tyngre med impregnerat virke i botten? Tänker på att lastvikten minskar om man åker på invägning...
 
Jag bytte golv (och helrenoverade) mitt Trane från -73 för några år sen. 2500 kr skulle Trane ha för ett orginalgolv. Jag köpte eget, fick då dessutom tjockare (30 mm jmf med 24 mm) och specialgjort transportgolv för lastbilar etc. Kostade 900 kr. Och så en femtiolapp för skruvar. Jobbet är lätt att göra själv.

Gummimatta 2200 kronor.

Sen blev det väl nån tusenlapp i hammarlack och rostskyddsprimer. Några hundra för nytt material till elen (boxar och kabel).

Sidoväggarna (bakre) bytte jag också, fick via kontakter tag i orginalväggar till BILLIGT pris. Det var knepigt att köpa egna eftersom måtten inte stämde med standardmått.

EN sak dock. Min Trane är 152 cm bred, det är standardmått för hästtransporter, 2 hästars. Golv ligger soms tandard på 150 cm i bredd. Jag använde det (det du lägger dem på är 5 cm brett på båda sidorna, iaf på mitt släp) och fyllde upp mellanrummet med silikon.

Att byta det är lätt, ut med det gamla, såga till nytt, lägg in det, borra för skruvarna, sätt fast dem, dra åt muttrar. Täta runt kanterna. Borra hål för pinnen/pinnarna till mellanväggen. På med gummimatta, gör hål i mattan för pinnen/pinnarna till mellanväggen. Ha koll på elen dock, den sitter ofta fast under golvet så man bör lossa den innan man tar ut det gamla, sen fäster man den på nytt under nya golvet.

Sträck på dig och beundra resultatet =)
 
Precis, du får mycket tyngre golv så. jag var inne på att göra så (jag hade också uppruttnat bara på ett ställe på golvet, precis under bommen på ena sidan fram) och tyckte det skulle kännas kymigt att byta hela golvet igen om det blev så. Pappa förklarade dock raskt att visst kunde jag lägga "brädgolv" men då skulle släpet blir tyngre och lastvikten ryka.

(Nu är mitt 30 mm golv tyngre än standard 24 mm som är orginal, men jag har vägt eländet och vet hur mycket vikt jag förlorade)
 
Ett tips är att riva ut golvet och köpa en 3m/m aluminiumplåt.
Den sågar du lätt med en sticksåg med blad för metall,bulta, eller med karosseripopnit fäst golvet i ramen och limma gummimattan med kontaktlim.
Kostnadsskillnaden blir inte så stor, och du får ett lättare golv med obegränsad hållbarhet och lägre vikt.
Ps.Du kan säkert få plåten klippt, på en mekanisk verkstad, om du inte vill såga.
 
När dom bytte golvet på vår transport beställde dom hem och la i själva. Det kostade 2 000kr!
 
Tack så mycket för alla svar :) Ska visa alla mina tips för min far, det är ju han som ska göra jobbet :angel:

Mvh//Sofia
 
3 mm aluminiumplåt! jag vet inte om jag skulle våga lasta två stora hästar på så tunn plåt. Gör du?
/P
 
Sv: Byta golv i hästtransport

Inte den nyaste tråden direkt, men jag måste endå bara fråga:

Är det verkligen bra med två golv i transporten? I min var det 2 golv och det undre golvet fick ingen luft och resulterade i att det började mögla, det övre golvet så ok ut till en början. Nu har jag tagit bort bägge golven helt, men nu står transporten helt golvlös istället. så jag måste få dit nått golv på något sätt.

Fler frågor:

1. Får man köra med en transport utan golv om man bara ska till verkstaden för att de ska sätta dit ett nytt?

2. Jag har aldrig fattat hur jag ska få insatt ett golv utan att först behöva lössa upp ena inneväggen. Går det att få dit ett golv utan att behöva göra det?

3. Jag var korkad nog och råkade såga sönder en sladd, hur kan jag åtgärda detta problem? Kan inget om sånt. Jag får nog inte köra med transporten alls då jag nu sågade sönder den sladden, vilket ledde till att inga lysen funkar och man får ju inte köra utan.

Nu nu står jag här handfallen och fundrar på hur jag på det minst smärtsamma sättet kan få dit nytt golv.

Mkt tacksam från svar från dig och övriga :bow:...
 
Sv: Byta golv i hästtransport

1. Får man köra med en transport utan golv om man bara ska till verkstaden för att de ska sätta dit ett nytt?

Japps, jag körde 12 mil med mitt (6 mil * 2) utan golv utan problem.

2. Jag har aldrig fattat hur jag ska få insatt ett golv utan att först behöva lössa upp ena inneväggen. Går det att få dit ett golv utan att behöva göra det?

Det ska gå ja, alla transporter jag sett så ligger golvet sas 'innanför' mellanväggen? Men kanske är annorlunda på vissa sätt.


3. Jag var korkad nog och råkade såga sönder en sladd, hur kan jag åtgärda detta problem? Kan inget om sånt. Jag får nog inte köra med transporten alls då jag nu sågade sönder den sladden, vilket ledde till att inga lysen funkar och man får ju inte köra utan.

Det går antagligen byta ut sladden. Jag bytte hela elen när jag bytte jobb, materialet för att byta all el är billigt, så vet man bara någon som kan sånt (hej pappa... *s*) så. Men du har ingen bilverkstad nära som kan hjälpa dig byta kabeln du sågade av?

Jag bara tog ut det gamla golvet, sågade till det nya, impregnerade sågkanterna, borrade skruvhål i det, la dir det, skruvade fast och så fick pappa fästa elen undertill igen (då bytte han den med som sagt, tog kanske 30 min totalt med elen). Färdigt.

Då var det betydligt bökigare att byta väggar, urk...
 
Sv: Byta golv i hästtransport

Tack för ditt svar :)!

Ska höra med min pappa, han har ju trots allt elektrikerutbildning bakom sig, ska försöka få honom att komma till stallet nån dag.

ang innerväggen, jo så tänkte jag oxå att det borde gå att byta golv utan att behöva böka med väggarna. Men det var väldigt svårt att få bort de gamla golven, fick såga upp på vissa ställen, annars vete 17 hur jag skulle få bort dem. Men nu när jag ska sätta dit nya så kan jag ju inte hålla på och såga sönder dem först, skulle vara snurrigt att sätta in ett sågat golv.

Det finns ju som en kant vid sidorna, tror det var 10 cm bred, som golvet ska stå på sen. Men jag fattar faktiskt inte hur personerna innan fick dit golvet så att det stod kant i kant mot den yttre väggen, utan att först behöva lossa nån innervägg.
 
Sv: Byta golv i hästtransport

Vad är det för släp? Märke alltså. En del har lite udda lösningar, jag tror Garden State Ås är bäst skickad att hjälpa dig med dina frågor.
 
Sv: Byta golv i hästtransport

Väcker liv i en gammal tråd här...

Golvet i mitt släp är dåligt i ett hörn längst bak mot lämmen, på en yta ca 10 x 50 cm. Vi funderar på om det går att byta halva skivan? Blir det säkert? Det finns en tvärbalk på undersidan ca 15 cm från den bakersta och en mellan hjulen - var är det i så fall bäst att lägga skarven? Jag tänker att mitten borde vara säkrare eftersom hästen då har benen på varsin sida om skarven, så att säga, och att det blir stabilare.
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en christ concord-07 vars golv (trä) behöver bytas, visar sig att gummimattan är gjuten och är på något vis fastlimmad i...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: Marrsan
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 275
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 486
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 770
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp