Bukefalos 28 år!

Lycanthrope

Trådstartare
Hur billigt kan man komma undan med golvbyte i en hästtransport, och hur går man till väga?
Vi är händiga och kan säkert göra en del själv, om det inte är alldeles för avancerat.
 
Sv: Byta golv

Det är inte alls svårt att byta golvet. Åtminstone var det inte det på vårt släp.
Det svåra är att hitta rätt sorts golv samt rätt bredd och tjocklek.
Jag hittade till slut - efter en massa ringande - mitt golv hos en karosserifirma som servade lastbilar.
 
Sv: Byta golv

marin plyfa 2,2cm borde räcka, jag har 2,7 i mitt släp och det är liiite väl för tjockt egentligen men hellre för tjock än för tunt XD.

på mitt släp var det bara att skruva ur 4 bultar (2 fram/ 2 bak) och ta ut inredningen så var golvet löst och bara att bäras ut. använde sen gamla golvet som mall för det nya, sågade ut med tigersåg och la in det, sen var det bara att borra ut bult hålen igen och sätta i nya och så var golvet bytt ^_^. ska jag vara ärlig så gjorde pappa och hans kompis allt jobb förutom att ta bort de gamla bultarna och sätta i nya :angel:. men det gick på en dag ^_^.
har en enkelaxlad kylinge, har man sadelkammare i släpet så blir det nog väldigt mycket mer jobb.
 
Sv: Byta golv

Avgörande för hur enkelt det är, är om golvet ligger innanför väggarna eller under. Ligger det under är det inte så roligt för då måste alla väggarna plockas ner för att komma åt att få ut golvet (idiotkonstruktion men tyvärr inte helt ovanlig).
 
Sv: Byta golv

Jag bytte golv i min förra star trailer, åkte till återförsäljaren och köpte ett helt nytt golv färdigt i rätt mått, tjocklek och form de är ju även behandlade.
Det var bara att skruva ur skruvarna, bära ut det gamla golvet och bära in det nya och skruva fast igen, inget sågande eller inpassning.
Det kostade 4000kr och tog 10min att göra.
 
Sv: Byta golv

kl

Ni som har bytt golv själva hur har ni gjort med gummimattan? Jag har hellimmad gummi matta och känner att det kanske är krångligt att få dit den själv igen sen.. eller?
 
Sv: Byta golv

Eftersom jag avskyr hellimmad matta så lade vi dit den och fäste den enbart fram och fram vid sidorna. Detta för att kunna lyfta upp och vädra i bakkant.
 
Sv: Byta golv

har en enkelaxlad kylinge, har man sadelkammare i släpet så blir det nog väldigt mycket mer jobb.
Det är en sådan jag har också.

Golvet sitter inte under väggarna, så verkar ju som att det kan gå ganska smidigt då! :)
Mattan är inte limmad, eftersom jag städar under och vädrar regelbundet.
 
Sv: Byta golv

ett tips då ^_^, stolpen i mitten är inte bultad i golvet utan endast i taket, så för att få loss den så måste en klättra upp med en ring-gaffel nyckel eller liknande och hålla bultarna medan en står inne i transporten och skruvar loss muttrarna ^_^. tog ett bra tag innan jag förstod hur den satt fast :rofl: efter att ha spenderat en halvtimme under och över transporten så kom jag på det :D. var rädd att jag skulle behöva skära loss mattan för att få bort stången :rofl:
 
Sv: Byta golv

Tror inte att det tog 10 min att göra det, och inte att skruvarna bara var att skruva bort.

Jag bytte golv i min förra star trailer, åkte till återförsäljaren och köpte ett helt nytt golv färdigt i rätt mått, tjocklek och form de är ju även behandlade.
Det var bara att skruva ur skruvarna, bära ut det gamla golvet och bära in det nya och skruva fast igen, inget sågande eller inpassning.
Det kostade 4000kr och tog 10min att göra.
 
Sv: Byta golv

Tror inte att det tog 10 min att göra det, och inte att skruvarna bara var att skruva bort.

det tog ca en timme för mig att få bort bultarna från mitt golv, fick först försöka såga loss dem då de var så rostiga att jag inte kunde rubba muttrarna, sen gick inte det då jag inte kom till riktigt. sen så var det mycket svordomar med en hovtång som gällde och efter att ha böjt den rostiga bulten lite hit och dit och sågat lite mera så gick de loss ^_^.
 
Sv: Byta golv

Vill du komma billigt undan gör ni det själva.
Jag fick pris på 890 kr+moms för 21 mm formplyfa som jag skulle få såga själv hos opti*era.

Köp sedan ladugårdslack på Granng*rden och måla kanterna med.
Det borde va billigaste sättet.
Vill du ha 27 mm kostade det några hundringar till.
 
Sv: Byta golv

Och vilken storlek var det på skivan då, längd och bredd.


Vill du komma billigt undan gör ni det själva.
Jag fick pris på 890 kr+moms för 21 mm formplyfa som jag skulle få såga själv hos opti*era.

Köp sedan ladugårdslack på Granng*rden och måla kanterna med.
Det borde va billigaste sättet.
Vill du ha 27 mm kostade det några hundringar till.
 
Sv: Byta golv

Mina takbultar satt som attan. En gick av.

Men funderar på att svetsa bultar på ett plattjärn och sätta dit istället. Sen bara 2 Vingmuttrar.
Det måste ju bli smidigare.. :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Byta golv

*kl*

Åkte till bygghandeln som beställde hem en åt mig. Den hade rätt bredd så behövdes inte sågas till där, men fick lov att såga till formen på fronten. Skivan var ett par mm tjockare än den som låg i sälpet. Kostade 800+moms. Sen var det mycket lätt och smidigt att byta.
 
Sv: Byta golv

Det var äckligt billigt för att vara en bygghandel som tog hem den skivan för det priset, har själv pratat runt med bygghandlare här omkring och det finns ingen som kan ta hem en sliva *slitskyddplyfa* i storleken 1525x3050x21mm av bra kvalitè, under 1800 - 2000 + moms. så det är bara att gratulera att du fick den billigt. Det finns billigare på nätet men kvalitén på dom skivorna är inte den bästa. Beställde hem en sån skiva 21mm tjcok, som kostade ca: 900 + moms hela skivan såg ut som hela havet stormar, den var så vågig och snedvriden, en skiva av den kvaliten hade jag aldrig lagt in i en transport. Sågade man i den så var den inte gjord av björk som dom påståd, lukten var definitivt inte som björkskivor brukar lukta. Även om de såldes som slitskyddsplyfa så var de mycket mjukare än de dyrare skivorna, jag är då tveksam till att de skulle hålla lika bra som en dyrare skiva.

Jag hade nog lagt ner den extra kostnaden på en skiva och fått en av riktigt bra kvalité, tillverkad i Finland.

1525x3050

Jag har en äldre Kylinge 1500 boggie och till den räcker det iaf.
 
Sv: Byta golv

och det finns ingen som kan ta hem en sliva *slitskyddplyfa* i storleken 1525x3050x21mm av bra kvalitè, under 1800 - 2000 + moms. så det är bara att gratulera att du fick den billigt.
Ja, det lät billigt. När jag bytte golv i vår gamla transport härom året har jag för mig att jag betalade runt 1800+m för en skiva 21 mm formplywood av hög kvalitet, tror den var 3050 * 1600. Det var de extra centimetrarna på bredden som gjorde det svårt att hitta billigare.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ev fått tag i en bättre och större transport än den jag har, en Henra Amazon. Bekymret är att väggar och golv behöver bytas. Jag...
Svar
2
· Visningar
891
Senast: true_blue
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 276
Senast: Jeps
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 163
Senast: Inte_Ung
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
702
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp