Byta veterinär under pågående hältutredning eller inte

Mary

Trådstartare
Svårt att hitta en bra rubrik, men hur hade ni gjort i följande fall?

För fem veckor sedan var jag med en unghäst hos en mkt välkänd o duktig veterinär eftersom hästen inte riktigt ville ta i över större hinder och var lite snubblig i fram. Diagnosen blev gonit (liten urkalkning i bakknät) och lättare överansträngning på den diagonala framkotan. Behandlad och hem o vila och sedan igångskrittning o lite trav. Visade sig sedan även ha haft en liten hovböld på samma framben som var överansträngt.

För tre veckor sedan var vi på ÅB. Inga böjprovsreaktioner men nickade till någon gång på hårt underlag och var lite stel vid själva böjprovet av bakknät så hästen blev behandlad igen men fortsatt igångsättning m trav o lite galopp. Det märktes inga problem i ridningen så här långt.

För en o en halv vecka sedan blev hästen sämre, och nu syns det med blotta ögat. Skumma symptom, ville helst inte belasta trakten på bakhoven ena dagen, bättre nästa, gick med kortare steg tredje osv. Misstänkte hovböld men hovslagaren var o kollade och hittade inget, däremot visade hästen irritation när den skulle hålla upp bakbenet där den har urkalkningen. Teori två är nu att hästen vrickat till sig i snön som var förra helgen. Tyvärr hade jag inte hunnit få på den vinterskorna ännu och på söndagen var det rejäl klampsnö.

Nu till problemet. Veterinären har stängt över storhelgerna och denna veckan har de mer än fullt. Jag ligger på dagligen men det verkar kört att få tid och de öppnar inte förrän 7/1 igen. Då har jag redan tid inbokat för ÅB som var bestämt innan hästen blev sämre. Den är inte jättehalt, ca ½ grad till och från men det känns jobbigt att vänta i tre veckor.

Alternativet är att åka till något annat ställe men det känns inte heller bra. Dels är det nog svårt att få tid där nu också när det börjar dra ihop sig till storhelger och jag är lite orolig att kasta pengarna i sjön om jag byter veterinär mitt i alltihopa och får börja om. Har egentligen ingen annan veterinär just nu som känns klockren att välja till en häst med diffusa symptom.

Så, vad hade ni valt? Vänta tre veckor på erkänt duktig veterinär eller chansa och försöka hitta någon annan veterinär de närmsta dagarna som ska ha tid och som du egentligen inte har någon koll på hur duktig den är på hältor?
 
Sv: Byta veterinär under pågående hältutredning eller inte

Jag hade väntat till den veterinären hade tiden att undersöka hästen. Så länge man själv känner att hästen inte "lider" (eller hur man nu ska uttrycka sig, hoppas du förstår vad jag menar ^^ ) eller att hästen inte blir sämre utav att stå och vänta.

Det är ju alltid lite(mycket) tryggare att vända sig till en veterinär man litar på, än att behöva vända sig till en ny veterinär. Men det är ju också frågan
"Hur länge vill du själv vänta innan du får "svaret" vad som är fel på din häst?".

Följ din magkänsla :)
 
Sv: Byta veterinär under pågående hältutredning eller inte

Jag skulle väntat. Det låter ju inte som det är akut utan hästen klarar väl att få lite semester i hagen fram tills dess?

Bättre att ha en veterinär du litar på :)
 
Sv: Byta veterinär under pågående hältutredning eller inte

Kan du inte ringa behandlande veterinär och få utskrivet en Metacam-kur i avvaktan på ÅB?. Om den vrickat sig är det bra med inflammationsdämpande och du kanske kan mota olle i grind.
 
Sv: Byta veterinär under pågående hältutredning eller inte

Det är väl klart du kan byta om magkänslan tycker så?

Jag hade min häst hos två "erkänt duktiga" veterinärer. Ingen av dem lyckades ställa rätt diagnos, och i stället för att harva på hos dem bytte jag och kom till slut till "rätt" veterinär. Ibland är de välkända veterinärerna lite väl upptagna och uppbokade, och ibland är de inte den bästa lösningen. Alla är inte bäst på allt!
 
Sv: Byta veterinär under pågående hältutredning eller inte

De här helgerna är ett h-vete rent ut sagt om man har otur. Hela Sverige stänger ju ner i tre veckor känns det som. Och det kan mycket väl vara hopplöst att hitta en annan vet/klinik som har tid att ta sig an en hältutredning just nu. Är du nöjd med vets behandling så här långt skulle jag nog vänta om inte hästen blir sämre. Fråga vet om ev metacam och hur mycket hästen bör röra på sig
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 961
Senast: ll.96
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 830
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp