Bukefalos 28 år!

Byte av försäkringsbolag, dolt fel?

cello

Trådstartare
Hej!
Om man bytt försäkringsbolag på en nyinköpt häst - var noga med att fråga om det var någon karens, eller om det kunde vara någon annan situation där försäkringen inte skulle gälla pga bytet, och då fick svar att det inte skulle vara några problem -
Kan bolaget då hävda att de inte ska betala ut ersättning pga dolt fel?
Kan berätta mer om hästen osv om det behövs.
 
Det skiljer från bolag till bolag. Men generellt så får du ersättning i förhållande till hur länge hästen varit kund i just de bolaget. Som då tex dolda fel, räknas om i antal år, det brukar bli skit och ingenting i slutänden. Så det är många gånger asdumt att byta bolag.
 
Hej!
Om man bytt försäkringsbolag på en nyinköpt häst - var noga med att fråga om det var någon karens, eller om det kunde vara någon annan situation där försäkringen inte skulle gälla pga bytet, och då fick svar att det inte skulle vara några problem -
Kan bolaget då hävda att de inte ska betala ut ersättning pga dolt fel?
Kan berätta mer om hästen osv om det behövs.

Karens är en sak, dolt fel ett annat.

Inget bolag täcker skador/sjukdomar som funnits INNAN försäkringen tecknades. Kan bolaget påvisa att sjukdomen/skadan funnits vid övergången, täcker inte försäkringen. Detta är väldigt tydligt i försäkringsvillkoren.

Karens är en helt annan sak.
 
Ja, att karens är en annan sak vet jag. Men ungefär så här frågade jag:

Jag vet att man brukar säga att det är dumt att byta försäkringsbolag på hästar, men jag skulle nog vilja byta till ert och undrar dels om det blir någon karens och dels om det kan uppstå någon situation där försäkringen inte kommer gälla, pga bytet?

Svar: Ingen karens. Nej inga problem, försäkringen kommer täcka som den tidigare.

Är de inte i det läget skyldiga att upplysa att försäkringen inte gäller vid dolda fel??
 
Redogjorde du exakt för vad den tidigare försäkringen innehöll och att du ville ha exakt samma innehåll?

Jag tror att man helt enkelt tänker att den som ringer måste förstå att skador som fanns innan försäkringen tecknades inte kan ingå.
 
Det luriga är att just "dolt fel" är ett begrepp som avänds väldigt felaktigt många gånger men som också kan ha olika innebörd i olika sammanhang.
Som exempel i köplagstiftningarna har det innebörden av något som inte går att hitta om man inte letar efter det, ofta krävs det att hästen är död för att det ska hittas. För många hästköpare/ägare är ett "dolt fel" något som man inte ser med blotta ögat som t ex lösa benbitar. Vilket det inte är enligt köplagstiftningarna eftersom det upptäcks enkelt vid en röntgen.
För försäkringsbolag är det ett absolut krav som Lovisaleonora skriver att det inte fanns innan försäkringen tecknades oavsett vilken typ av fel det är dolt eller inte. Försöker man få ut ersättning för något som fanns innan är det en form av försäkringsbedtägeri.
Det som i juridisk mening är ett "dolt fel" ersätts ofta av en vanlig försäkring, bästa exemplet jag kommer på är om hästen dör av en inreblödning efter ett brustet blodkärl. I de flesta fall kommer försäkringen att gälla för hästen dör men skulle det gå att visa vid obduktion att det var från en medfödd missbildning och att hästen inte har haft obruten försäkring sedan den föddes kan bolaget vägra att betala. Då går istället köplagstiftningarna in och lägger ansvaret på säljaren och vad det innebär beror på vilken av köplagstiftningarna som gäller.
Tyvärr kan det bli en lång och dyr process för hästägaren att driva speciellt om hästen bytt ägare flera gånger sedan den föddes.
 
Masse har beskrivit det bra.

Vissa bolag har karens vid övergång, andra inte. Du får helt enkelt kontrollera villkoren (de skriftliga) för de bolag du är intresserad av att byta till. Ofta har de ingen karens för olycksfall, men en viss period för sjukdom/ledinflammationer etc.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 920
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 751
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp