Bukefalos 28 år!

Byter galopp bak i svängarna

LucyShow

Trådstartare
Detta handlar inte om mig utan en fundering över en tränares rekommendation. Häst, 7 år i vettig tävlingskondis/musklad, genomgången veterinärt och träffar IR behandlare regelbundet. Byter ofta galopp bak i svängarna. Tränare sagt att den ska bygga muskler och därmed "orka bära sig" och inte slå om bak genom att trimmas 5 dgr/v i en mer samlad form. Vad säger ni om den teorin?
 
Sv: Byter galopp bak i svängarna

Svårt att säga beroende på vad man menar trimma i samlad form 5 dagar / vecka. Om det innebär att man under ridpassen gör mer samlande övningar såsom öppna/sluta övergångar mellan skritt och gallopp och tempoväxlingar mellan arbetstrav - mer samlad trav och liknande i galoppen , då skulle jag tycka att det vore en bra idé så länge man tänker noga på att samla kortare stunder och inte rida varv på varv i en högre samlingsgrad.

Om det är en hopphäst du har så kan du även köra lite studs-intervaller för att stärka upp bak-kärran på hästen.

Sedan tror jag inte att det är bara styrka. Om du har en reglerbar galopp som fungerar både framåt och bakåt så att hästen orkar hålla ett lagom tempo för svängen, då tror jag att det även handlar lite om inramningen. Om de tillåts sladda lite med baken i svängarna så brukar de gärna slå om.
 
Sv: Byter galopp bak i svängarna

Galoppomslag kommer ju ofta av en dålig inre balans hos hästen och även på grund av bristande styrka men att bygga upp en häst med fem dagars samlande rörelser bryter nog ner mer än vad det bygger upp.

För att stärka galoppen brukar man istället rekommendera övergångar mellan trav och galopp eftersom själva galoppfattningen i sig inte bara ökar uppmärksamhet och lydnad utan även kräver sitt muskelarbete och stärker upp.
 
Sv: Byter galopp bak i svängarna

KL

Jag tolkar TS som att hon vill veta vad vi tycker om tränarens rekommendation. Tror inte det rör sig om TS:s häst.

Till TS, jag tycker inte det går att svara på när man inte vet vad som innefattas i träningen. Spontant låter det konstigt dock att den dels har de svaghetsproblemen i galoppen men samtidigt ska kunna gå i en samlad form. Om den är så pass framme i utbildningen att den faktiskt kan gå i en mer samlad form i traven, dvs ett steg till än bara grundutbildad, så skulle jag tro att det ändå är ngt som är fel med hästen eller sadelproblem.

Men jag har själv ingen erfarenhet av att de byter genom svängar. Men min tanke om jag hade haft problemen hade varitcatt hitta övningar som stärker galoppen i sig och inte bara trott att en mer samlad form rent generellt skulle hjälpa. Jag gissar att en helt frisk häst som har de problemen inte har kommit så långt i utbildningen i övrigt att den är redo för samling. Även om det kan vara skillnad mellan hur lätt hästen naturligt har för vissa gångarter så brukar det inte föreligga sådana enorma skillnader.
 
Sv: Byter galopp bak i svängarna

Min slog också om i bak förr men på långsidorna. Det handlar ju om att stärka galoppen. Det behöver man ju inte rida samlat för.

Man kan ju rida samlat 5 dagar i veckan, men bara en del av ridpasset. Kanske sista kvarten innan man skrittar/travar av.
 
Sv: Byter galopp bak i svängarna

svårt att veta vad "7 år i vettig tävlingskondis/musklad" innebär. FÖr någon kanske det beyter startad LC för någon annan tävlar MSV A.
och svårt att veta vad "trimmas 5 dgr/v i en mer samlad form" innebär då jag inte vet hur samlad eller inte samlad den går idag, hör ihop med föregåend frågeställning.

Men min erfarenhet är att det är en fråga om balans och kanske även teknik och inte styrka rent kraft mässigt.
rida mer framåt och jobba på rakriktningen är nog medicinen för att lösa problemet. Sen är frågan om det är ett hästproblem eller ett ryttarprobelm.
Har den samma betende med olka ryttare?
 
Sv: Byter galopp bak i svängarna

KL

Jag tolkar TS som att hon vill veta vad vi tycker om tränarens rekommendation. Tror inte det rör sig om TS:s häst.

QUOTE]

Exakt! Inte min häst och helt en fundering över tränarens rekommendation som jag fann lite konstig..

KL

Spontant låter det konstigt dock att den dels har de svaghetsproblemen i galoppen men samtidigt ska kunna gå i en samlad form.QUOTE]

Precis min tanke men tänkte det kunde vara bra att få input fr andra. Tycker det är bra att fundera i andra banor ibland..
 
Senast ändrad:
Sv: Byter galopp bak i svängarna

svårt att veta vad "7 år i vettig tävlingskondis/musklad" innebär. FÖr någon kanske det beyter startad LC för någon annan tävlar MSV A.
och svårt att veta vad "trimmas 5 dgr/v i en mer samlad form" innebär då jag inte vet hur samlad eller inte samlad den går idag, hör ihop med föregåend frågeställning.

Men min erfarenhet är att det är en fråga om balans och kanske även teknik och inte styrka rent kraft mässigt.
rida mer framåt och jobba på rakriktningen är nog medicinen för att lösa problemet. Sen är frågan om det är ett hästproblem eller ett ryttarprobelm.
Har den samma betende med olka ryttare?

Inte en dressyrhäst, har gått 1,30 som 6-åring, ser helt ok ut i kroppen. Framåt rids det - do not worry! Jag tycker nog det är mer med den ordinarie ryttaren än med den som ibland rider extra, ordinarie är en stark ryttare den extra är mindre stark. Har inte sett den under tränare.
 
Sv: Byter galopp bak i svängarna

ok.
Det är skitvårt att veta vad tränaren menar med "trimma 5dagar/vecakn"
Man kan tolka det på så många sätt.
Någon kanske menar att sätt dig och harva runt i ridhuset och rid bara dressyr. Medan en annan tolkar det som att skippa banträning och fokusera på att gymnastisera hästen och lös problemet genom att rida markjobb.
markjobb inkluderar i min värd bommar, studs och cavalletti.
 
Sv: Byter galopp bak i svängarna

Det är svårt att säga så mycket om upplägget utan att se hästen.

Däremot tycker jag rent generellt att det sällan är styrkerelaterat. Oftast är det en balansgrej.
Unghästar kan ju rent bara inte ha galoppvana och teknik att röra benen. De vet inte hur IOM att de alltid brutit av då det skitit sig etc.
Mer galopperade hästar brukar det då vara balansgrej om de är fräscha.

De lägger balansen på inner fram, blir utåtställda, tappar ytter baks bärande funktion när det åker ut. Antingen slår de om eller så bryter de av till trav.

Galopp är en böjd rörelse som liknar slutan. Tappar man galoppen på en häst kan man tänka sluta. Även genom vändningar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 365
Senast: lil-sis
·
Dressyr Jag har ett litet dilemma och några utbildande frågor jag önskar ni kunde hjälpa mig med. :) Jag har ett 9årigt halvblod som när han...
Svar
19
· Visningar
2 389
Senast: Nominous
·
E
Träning Jag har en fd travare som är 6 år och som jag håller på att "rida" in. Men jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha lite hjälp...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: ponnylollo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp