Bukefalos 28 år!

"caslickoperation

L

lighty

Efter att ha sett en länk till och läst på djurens rätts hemsida där de skriver om galopp å framför allt trav så såg jag att där stod om ingreppet som kallas caslickoperation, då man syr ihop vulvaläpparna på stoet och bara lämnar en liten öppning för urin att pasera..för att förhindra luftsugning när de springer..
å att de som en "biverkan" spricker mer okontrollerat vid fölning..

en banveterinär som tydligen ville vara anonym gissade att det var ca var 10: de sto inom travet som har en ihopsydd slidmynning och att det var ännu mer inom galoppen..

jag som inte är direkt insatt i vare sig trav eller galopp tycker att det här låter lite hemskt..med tanke på att stoet spricker så mkt vid fölning och så..
så jag ville bara fråga er andra som är insatta i galoppen om det här är så vanligt som de säger å hur det påverkar hästen? å är det ett stort problem för hästen när de suger in luft osv..:confused:
tack för svar:laugh:
 
Sv: "caslickoperation

Men man klipper väl upp stona före fölning om de är ihopsydda, inte låter man det vara:confused:
 
Sv: "caslickoperation

Har aldrig hört talas om det innom galoppsport. Ingen av stona i "mitt" stall är det i alla fall.
 
Sv: "caslickoperation

Caslick är en ganska vanlig liten "operation" mam gör på avelsston för att skydda stoet och fostret ifrån infektioner efter betäckningen.
Man skär bort lite av skinnet på var sida om vulvan samt syr ihop sidorna med några stygn.
Man klipper sedan upp stoet en vecka eller så innan fölning om man inte kan bevaka stoet hela tiden inför fölningen annars finns det som sagt vad risk att de spricker fel eftersom ärrbildningen är hållbarare en slidan själv.
En del uppfödare klipper upp stoet under fölningen och stoet känner då inte det.
Så rätt använt är det alltså för stoets välmående man gör detta.
 
Sv: "caslickoperation

Men det finns tränare som syr sina hästar som löper!

Detta är lite av en "trend" grej. Vissa gör det aldrig och andra syr i princip alla sina ston...
 
Sv: "caslickoperation

kl

Vi har under åren haft ett gäng märrar som behövt sys. På vissa av dem mar man hört tydligt hur det sugits in luft i vaginan under arbetet. Det är också dessa märrar som gått med piskande svans och med lite "handbromsen i" någon har också visat koliksymptom efter snabbjobb. Efter att de blivit sydda har nästan samtliga bättrats betydligt och börjat vinna lopp. Fast visst har en och annan bara varit odräglig pissmärr också!

När det kommit till fölningar så har vi som skrivits tidigare försökt hinna få veterinären att klippa dem innan fölning men på någon enstaka som fölat för tidigt har jag fått klippa själv (äckligt men faktiskt har inte stoet reagerat).
 
Sv: "caslickoperation

Mitt sto är sydd. Hennes vulva lutar inte. (Om den gjorde det så skulle jag inte ha försökt få henne dräktig, för jag tycker inte att man ska avla på ston med extremt lutanade vulva. Dumt att föra en sån "defekt" vidare, tycker jag.) Men hennes vulva är lite, lite slapp. Inte så att hon suger in luft i arbete, s.k. "windsucker", men uppenbarligen får hon in bakterier ganska lätt. Det har lett till att det inte har blivit något föl på 3 försök och det kanske är lika bra, eller hur man ska säga. Går det inte så finns det ju någon mening med det.

Hon är undersökt av flera veterinärer som inte tycker att hon behöver vara sydd, och därför var hon inte det under ett par år. Men i våras bad jag att få henne ihopsydd igen efter att bakterierna var behandlade på alla tänkbara vis, för att förhoppningvis inte få in så mycket nya.

Har också hört att man klipper upp det några veckor före förväntad fölning, men om man missar det så kan vulvan spricka bredvid ärret. Har stött på "seriösa" uppfödare som anser att man inte behöver klippa upp, men jag tycker att det verkar oschysst att stoet ska behöva spricka när det är så pass enkelt att klippa.
 
Sv: "caslickoperation

I usa när jag jobbade där så sydde vi ihop ALLA ston i träning vid 2års ålder. Sen får man givetvis öppna dom vid betäckning osv.
 
Sv: "caslickoperation

Men man klipper väl upp stona före fölning om de är ihopsydda, inte låter man det vara:confused:

Ja det gör man.


Jag tror att fullblod lättare får problem ev, i alla fall vet jag ston som inte haft problem bara när de sprungit fort utan vid allt arbete öht, då fått svåra smärtor av indragen luft. Jag tror benägenheten kan vara ärftlig att suga in luft vilket är mkt smärtsamt för hästen.

Det har märkts genom stor irritation vid beröring av buken, gått emot skänkeln osv. Jag kan snarare undra om det förekommer även bland andra raser men man gör inget och tänker istället "grinigt sto" när hon går emot skänkeln, är "kittlig" osv:crazy:
 
Sv: "caslickoperation

Hmm... Jag är lite fundersam över mitt sto, som bevisligen får in bakterier om hon inte är sydd, men som varken har lutande vulva eller suger in luft så att det märks. Inte känslig vid beröring av magen eller grinig mot skänkeln.

Tror säkert att din teori kan ha viss grund, alltså även på andra raser. Men mitt sto är ett mysterium...
 
Sv: "caslickoperation

Jag vet inte men kan hon vara lite "slapp" så att det är ganska öppet hela tiden:confused: Eller om ändtarmen sitter lite "långt in" så att hon får in bakterier genom att delar av träck fastnar på vägen liksom?
 
Sv: "caslickoperation

Verkar inte så, och hon är ju undersökt av flera veterinärer som ifrågasatte varför jag ville ha henne sydd överhuvudtaget. Är lika förvirrad som du. :crazy:
 
Sv: "caslickoperation

KL
Hur låter det när dom suger in luft? Hör man det när man rider själv, eller hörs det bara "bakom"?

Mvh Lena
 
Sv: "caslickoperation

Det finns alla varianter, vi har haft några som "kluckade" ordentligt och ett par som inte hörts alls.
 
Sv: "caslickoperation

min är sydd och lider inte det minsta.
har inte "klippt upp" efter att hon togs ur träning, skulle hon betäckas och föla så skulle jag givetvis ta bort det INNAN.
 
Sv: "caslickoperation

Fast drar hon in träck så kan hon få bakterier som resorberar fostret om hon går osydd hela dräktighetstiden. Det bästa brukar i så fall vara att klippa upp, betäcka och sy ihop igen. Sen klippa upp när det närmar sig fölning.
 
Sv: "caslickoperation

ok!

Antar att jag måste sätta mig in mer i det där den dagen hon ev. betäcks. Men som det ser ut nu så ska pålle inte få bebis :)
 
Sv: "caslickoperation

Det har märkts genom stor irritation vid beröring av buken, gått emot skänkeln osv. Jag kan snarare undra om det förekommer även bland andra raser men man gör inget och tänker istället "grinigt sto" när hon går emot skänkeln, är "kittlig" osv:crazy:

*kl

Kan inget om detta, ska väl börja med att sägas :o

Men jag undrar, är detta inte mer ett problem vid "extrema" situationer som tex galoppträning? Tänkte att jag har ju aldrig hört talas om det och jag har bara sysslat med "vanliga" ridhästar, däremot på en relativt hög nivå så man borde ju ha hört talas om det om det var vanligt...:confused:

Känns ju lite konstigt att hästar som lever ett ganska stillsamt liv, vilket man kan tycka att de flesta ridhästar gör jämfört med tex galoppörer, ska lida av dessa problem. Isf borde ju hästen som art vara felkonstruerad om detta var vanligt och generellt förekommande, eller är jag helt ute och cyklar nu..?:p
 
Sv: "caslickoperation

hopp, galopp och trav.

brunte (brunta) i skogen drabbas nog sällan eller aldrig :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hyra ut lägenhet möblerad
  • Semestertips
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp