Bukefalos 28 år!

Checklista för passande/ej passande utrustning?

cahs

Trådstartare
Här har vi en till som kanske gör en "från engelsk ridning till western", men vissa av er har kanske redan lagt märke till det.. Hur eller hur så fick jag en westernsadel i födelsedagspresent (:love:) samt låna en bosal (:love:). Det är bara ett litet bekymmer, jag vill veta exakt vad, hur jag ska kolla på för att uppmärksamma hur sadeln ligger då hästen är under uppbyggnad (ska musklas upp). Jag vet hur jag ska kolla det på min engelska utrustning men ja, westernsadeln är ju lite annorlunda.

Sadeln

Hur ser man, känner man att sadeln är
- För vid? Behöver en tjockare alt. tunnare padd?
- För smal?
- För rak? Ligger inte an under mitten av sadeln, trycker i fram alt. bakkant?
- För svängd?

Om sadeln,
- Glider fram? För smal, för vid, fel bom?
- Glider bak?
- Guppar i bakkant, släpper ryggen vid lättridning eller när man står i stigbyglarna?

Tränset

- Det finns nästan bara westernbett i storlek 12-12,5 cm?
- Hur gör man med bosal, ska den formas eller är den färdigformad när man köpt den?

Mer bra input och avcheckningar är välkomna!
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Min westernsadel då.

Jag tycker att sadeln ligger an bra på min arab och märkena på padden visar upp jämnt tryck från "front jockey", under hela sätet och börjar sedan släppa ryggen under "rear jockey" och ger sedan mindre tryck under skirten bak. Vilket jag gillar då han inte är så lång i ryggen. Det knixiga är att hans höftrörelser är som en brud på catwalken, så paddens bakre del rör sig ständigt och bidrar till ruggad päls. (Detta händer under min hoppsadel också men inte lika mycket pga storleken på padd/schabrak.)

Checklistan är även till för att se om denna westernsadel passar de andra hästarna i stallet eller om jag får ta ut en sadelutprovare för deras engelska sadlar.

Sadel med häst, gjorden är ej helt spänd och sadeln ligger lite längre fram än vad den gör när den fått "gungas på plats med ryttare i". Börjes Built up padd under.
dsc_0086_138523375.jpg
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Ett tips min kolpis fick när hon skulle prova en ny sadel var att lägga ett lakan närmast hästen, på det syns sen dammet och det går att se var sadeln ligger an iallafall....

Är annars själv rätt osäker i detta och tar helst hjälp för att se:p

Kul att du börjat med western!!!:love:
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Tipset med lakan är skitbra :) Rida hästen svettig är också ett bra knep, det är bara det att jag har försökt med detta men han blir inte tillräckligt svettig :eek: Det blir lättare när man inte behöver oroa sig för kälen som går ur marken på grusvägarna och ridbanan har tinat upp.
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Det är jättedåligt med storlekar på westernbett.
Men du måste inte använda westernbett, det går lika bra med vanliga två och tredelade med fasta eller rörliga ringar med.
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

och jag som trodde att ni skulle såga mig totalt men än så länge verkar det hoppfullt!

(synd med westernbetten och storlekarna, de ser ju mycket "roligare" ut än standard rostfritt.)

En fråga till


Träns, curbstrap.

- Bara till stångbett eller även till tränsbett?
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Vilken storlek på bett behöver du? Det finns mindre och större storlekar på westernbett också, men inte lika många olika sorters bett i de storlekarna. Vad för typ av bett är du ute efter?

Curbstrap ska du ha till stångbett och kan du ha till tränsbett, om du vill.

Jag tycker din bosal ser ut att sitta lite högt, men jag är ingen expert på bosal...
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Har för mig att det var 10,5. Inte helt hundra men troligtvis. 11,5 är ju bättre än 12,5... PMa gärna om inköpställen!

Bosalen sänkte jag ridturen efter men den låg på samma ställe iaf = huvudlaget åkte bak på halsen. Konstigt. Jag har iaf valt att avvakta och invänta våren = nya möjligheter att träna och träffa tränarn som kan hjälpa till med inpassning.
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Om du känner efter på nosen på hästen så känner du ju vart de mjuka kilformiga "håligheterna" på var sida om nosbenet slutar. Bosalen ska ligga ungefär en fingerbredd ovanför dessa. Så jag skulle gissa att du behöver sänka bosalen några centimetrar... :)

Det där med sadel är en snårskog, men klämma och känna kan du göra precis som med en engelsksadel. Att den ska ligga still, inte gunga, inte glida...
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Har för mig att det var 10,5. Inte helt hundra men troligtvis. 11,5 är ju bättre än 12,5... PMa gärna om inköpställen!

Bosalen sänkte jag ridturen efter men den låg på samma ställe iaf = huvudlaget åkte bak på halsen. Konstigt. Jag har iaf valt att avvakta och invänta våren = nya möjligheter att träna och träffa tränarn som kan hjälpa till med inpassning.

10,5 har jag inte sett några men 11.5 finns det, ivartfall tränsbett.

Jag köpte ett i svartjärn på Hööks som var 11.5 men i katalogen står det att det endast finns från 12.5......köpte oxå ett nyligen där i affären som var 11.5, det rostfria med kopparinlägg och nåt grejs på ringarna....
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Gud vad tacksam jag är för att ni håller en så bra stämning i tråden. Jag var inte så lite nervös när jag bestämde mig för att starta upp den... :bow:

Jag läste på lite om användandet av curbstrap och den fyller ju samma funktion som en nosgrimma på ett tränsbett, dvs ser till att bettet inte glider igenom munnen på hästen utan att bettet ligger där det ligger. Det var väldigt intressant! (Nu kan ju nosgrimmor användas på annat sätt med, tex felaktigt.)

cowgirl73 Jag får kika :) Tack :)

MittNyaJag Inpassning genom samma sätt som hackamore, sidepull osv. På den hållbara(-ste) delen av nosryggen och fritt från kindbenen?

Jag testade med Built Up-padden under på Lilla T och jag fick uppfattningen om att den låg bättre på honom än min vita. Nästa gång måste jag kolla noggrannare om den verkligen låg an hela vägen eller om jag såg fel, gör den det är det ju toppen-toppen!

Om det gungar är den för bred och kan behöva mer padd under va? Om den inte låg för långt fram eller bak? :d Jag vill plugga sadelinpassning, engelsk som western!
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Haglunds har en sort, titta under betsel, bett, raka så hittar du ett "betsel rakt med led" som går att få i 10,5, det har lite "westernstuk" i utformningen av ringarna tycker jag. Annars går det att hitta små westernbett på amerikanska ebay om man söker på pony under equestrian, tack-western, bits det kommer mest upp stångbett där, men det finns en typ av showbett med bruna ringar med silverpluppar på i små storlekar också.

när det gäller curb strap och tränsbett så är en funktion med det att inte bettet ska glida igenom hästens mun om man ska ta ett tygeltag med ena tygeln för att böja in huvudet mot sidan. Har man en välriden och samarbetsvillig häst så har nog inte curbstrapen så stor betydelse annat än att det kan se fint ut ;) (men även den mest välridna kan ju hamna i en pressad situation...)
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Om huvudlaget till bosalen åker bak kanske bosalen är för lätt? Eller så kan du ha ett pannband? Jag vet inte om det skulle funka bättre med en bosalhanger istället för huvudlag? En bosalhanger har ingen käkrem utan är bara en enkel rem över nacken. Men som sagt jag är ingen expert på bosal.
 
Sv: Checklista för passande/ej passande utrustning?

Ungefär. Ett finger ovanför bdet "mjuka" som sagt. Sen kan man behövas flytta det upp eller ner emellanåt. Rider man långa stunder kan man fördelaktligen höja eller sänka lite någon gång under ridturen!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej. Rider en häst som inte är min. Men jag tycker att sadeln hamnar för långt fram på hästen. Ska kolla med ägaren och se om hon kan...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 461
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 484
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp