Checklista inför julen

alazzi

Trådstartare
Jag ligger redan sömnlös och oroar mig för julen. Vi ska ha gäster som stannar i flera dagar och det är mycket som ska ordnas innan.

Nu städar och pyntar jag i slutspurten men jag oroar mig för maten. Litet kylskåp och dåligt med plats för all mat.

Tänkte laga köttbullarna och lussebullarna den 22 eftersom gästerna kommer den dagen. Så färskt som möjligt.

Pepparkakshuset har jag gjort degen till. Gjorde ett pepparkakshus igår, men hade följt en urusel ( på Tastline! VARNING) ritning så det gick inte att få ihop huset. Bara att kasta.

Sillen tar gästerna med sig. Laxen köper jag. Skinka förstås. Diverse korvar. Eftersom ingen av oss är så värst förtjust i vanlig julmat så improviserar vi lite. Jag har lite andra tillbehör som inte ingår i mina barndoms julbord. Oliver i olika former och cornichons i olika smaker.

Har köpt gräsligt mycket godis och chips också. Julwhiskyn blir Talisker.

Hur ser er planering ut? Tips och tankar?
 
Sv: Checklista inför julen

Oj. Min lillasyster med sambo kommer upp den 22-23:e. Skinkan och revbensspjäll hämtas hos slaktaren den 22:a. I övrigt så kommer vi att ha knytkalas, dvs vi har lagt ut på var och en vad som ska tas med. Skinkan och revbensspjällen och köttbullarna ska göras den 23:e så att det bara är att värma på. Förhoppningsvis är det ju så kallt att man kan ställa ut mat på altanen (väl övertäckt förstås). I år blir vi ca 15 pers om alla kommer.

Jag känner mig rätt lugn. Mer stressad över julklappar faktiskt. :)
 
Sv: Checklista inför julen

Vi är borta hela julen, så egentligen behöver jag inte städa och fixa så värst mycket
Julklapparna är nästan klara, det började vi med redan i november.
Har gjort lite julgodis "bara för att", sambon har dock snart ätit upp allt så jag lär få göra lite mer dan innan julafton ;) Ska även försöka mig på att göra en hemmagjord leverpastej, med hjälp av "farmors telefonservice" :D
Granen är redan hämtad, den står ute på balkongen och väntar på att få komma in (dagen innan julafton)
Gardinerna är bytta och resten av pyntet hade jag tänkt plocka fram nästa vecka då jag ska ta tag i storstädningen.

Mitt största bekymmer just nu är hur jag ska lyckas få granen att överleva åtminstonde till nyår :p (busiga katter och ingen som kan vattna under en hel helg)
 
Sv: Checklista inför julen

Plastgran:D;) Vi har busiga katter men det är bara några julgranskulor som gått pga av katterna.
 
Sv: Checklista inför julen

Neeej! Plastgran luktar ju inte gran! (grandoft=jul!!) :p Ingen jul utan riktig gran, så får dom hellre välta hela granen... Hahaha!
Funderar på att preparera den med lite vitpeppar eller nåt annat motbjudande
 
Sv: Checklista inför julen

Jag ska genomföra en liten dröm jag har! Julen i år firas på fjälltur med en kompis. Vi tar väl med nån utevariant av julmat, och hoppas på stjärnklart och fint väder och en bra kväll med renskinn, brasa och varm sovsäck. Blir det äckligt blötväder sover vi inne och gör en tur på dagen:)

Här hemma hos mig har jag julpyntat lite med adventsstjärnor och julgranskulor i fönstren, och köpt goda apelsiner.

Ska ner till familjen i Östergötland och smygfira lite nu i helgen, mest för att lillsyrran uppskattar det så mycket. Har handlat julklappar åt närmaste familjen och jag antar att vi kommer laga galet mkt julmat därnere. Men mamma får bossa så hjälper jag till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp