Bukefalos 28 år!

Chefen drog tillbaka sommarjobbet- ersättning?

Mayalv

Trådstartare
En släkting som bor utomlands skulle komma hem till Sverige i sommar. Hon hade ordnat jobb, skrivit på och fått schema och därmed inte sökt något mer. Nu fick hon bara ett kort meddelande att de kommit på att de nog inte behöver någon i sommar iaf, "tack å hej ändå"- i princip.

Är det bara att gilla läget? Har man ingen rätt till ngn ersättning när schema var satt? (Självklart ska hon söka ngt annat nu men det är inte helt lätt bransch att få jobb i och det var just därför hon var ute i god tid.Hon hade från början två alternativ och valde detta så det är ju extra surt nu)
 
En släkting som bor utomlands skulle komma hem till Sverige i sommar. Hon hade ordnat jobb, skrivit på och fått schema och därmed inte sökt något mer. Nu fick hon bara ett kort meddelande att de kommit på att de nog inte behöver någon i sommar iaf, "tack å hej ändå"- i princip.

Är det bara att gilla läget? Har man ingen rätt till ngn ersättning när schema var satt? (Självklart ska hon söka ngt annat nu men det är inte helt lätt bransch att få jobb i och det var just därför hon var ute i god tid.Hon hade från början två alternativ och valde detta så det är ju extra surt nu)

Jag hade ett avtal med mitt sommarjobb för flera år sen. De avbokade mig pga för lite jobb, men jag fick betalt för två veckor (av tre, tror jag) ändå. Det slutade sedan men att jag fick jobba tillslut ändå, men andra veckor tror jag. Fick iaf betalt för fem veckor tillslut , fast jag jobbade tre :p
 
En släkting som bor utomlands skulle komma hem till Sverige i sommar. Hon hade ordnat jobb, skrivit på och fått schema och därmed inte sökt något mer. Nu fick hon bara ett kort meddelande att de kommit på att de nog inte behöver någon i sommar iaf, "tack å hej ändå"- i princip.

Är det bara att gilla läget? Har man ingen rätt till ngn ersättning när schema var satt? (Självklart ska hon söka ngt annat nu men det är inte helt lätt bransch att få jobb i och det var just därför hon var ute i god tid.Hon hade från början två alternativ och valde detta så det är ju extra surt nu)
Vad säger facket? Och hur ser anställningsavtalet ut?
 
Har man ett påskrivet avtal så gäller det.... I princip gäller även ett muntligt avtal även om det naturligtvis är mycket svårare att påvisa... Skadestånd borde man kunna få i ett sådant här läge....Tyvärr är det väl så att man får driva frågan själv om man inte är med i något fackförbund. Dock kan vissa förbund vara behjälpliga när det gäller sommarjobb för ungdomar så din kompis/vän skall kanske kontakta det förbund som har kollektivavtal på det företaget....
 
Tack för era svar..

Jag vet inte exakt hur avtalet ser ut mer än att de har ett och att hon fått ett schema med bestämda timmar. Tyckte det lät så konstigt att man kan få ett schema med utlovade timmar och att de sedan bara kan dra tillbaka det. Det sätter ju den drabbade i en ekonomiskt väldigt knepig sits. Ska kolla med henne lite mer hur avtalet ser ut, men min gissning är att det inte finns ngt kollektivavtal osv.
 
Tack för era svar..

Jag vet inte exakt hur avtalet ser ut mer än att de har ett och att hon fått ett schema med bestämda timmar. Tyckte det lät så konstigt att man kan få ett schema med utlovade timmar och att de sedan bara kan dra tillbaka det. Det sätter ju den drabbade i en ekonomiskt väldigt knepig sits. Ska kolla med henne lite mer hur avtalet ser ut, men min gissning är att det inte finns ngt kollektivavtal osv.
Det beror även på om det är satt någon provanställningstid, om det är det ha AG rätt att avsluta anställningen utan anledning. Men om det är en tidsbegränsad anställning brukar det inte finnas någon sådan. Det är jättesvårt att säga vilka rättigheter din vän har utan att ha sett det påskrivna anställningskontraktet men okej känns det ju spontant inte.
 
Arbetsgivare har aldrig rätt att dra tillbaka lovade timmar, har en blivit lovad timmar ska man också få betalt dessa timmar även om jobbet uteblir, gäller även muntliga avtal. Detta enligt kommunalsavtal, hur det ser ut för andra vet jag inte tyvärr
 
Det beror även på om det är satt någon provanställningstid, om det är det ha AG rätt att avsluta anställningen utan anledning. Men om det är en tidsbegränsad anställning brukar det inte finnas någon sådan. Det är jättesvårt att säga vilka rättigheter din vän har utan att ha sett det påskrivna anställningskontraktet men okej känns det ju spontant inte.
Även vid en provanställning har arbetsgivaren normalt en uppsägningstid, dock bara 14 dagar
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i...
Svar
15
· Visningar
1 839
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 217
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 645
Senast: Angua
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns tusentals trådar om yrkesval, inkomst och hästeri. Men jag har nu ägnat en timme åt att hitta vad jag söker men...
2
Svar
33
· Visningar
2 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp