Vad gäller enligt LAS lag och muntligt avtal...

AliciaBow

Trådstartare
Anonymt användarkonto då jag vet att folk i närheten av mig vet vem jag är. De senaste åren har jag studerat och jobbat som vikarie i hemkommunen. Studierna är en kandidat inom en samhällsutbildning, jag håller på med uppsatsen nu och sedan är jag klar. Har sökt ett jobb i kommunen inom en annan del för sommaren, sedan blir det flytt dit jobb finns. Den sommarannonsen kom jag in på intervju, det var en bra intervju och jag fick jobbet för sommaren. Jag har inte skrivit papper men jag har muntligt på mail att jag ska få börja intro kommande vecka och att chefen ska ringa mig dagen efter för att komma överrens om sommarschema.

Det här blev klart i slutet av mars, de första veckorna i april har jag varit utomlands och studerat, därför valde vi att vi skulle ha intron nu i slutet av april, två dygn (personligt assistent jobb). Jag hade räknat med det här jobbet, är lojal mot min arbetsgivare, kommunen har ju liksom varit min arbetsgivare sedan 2015 även om det varit en annan instans i den. Jag har de senaste veckorna hoppat in lite i min gamla instans, och chefen där ringde även till denna instansen som jag fått jobb inom och frågade när de skulle ha mig eftersom han behöver använda mig till dess, och de svarade från nu på måndag. Jag har då alltså varken sökt andra sommarjobb eller tackat ja till sommarjobb på min gamla instans eftersom jag har känt att jag vill prova något annat, och nu har min gamla chef hunnit fylla upp sommarvikarierna där så nu är det kört där.

Igår ringde då min, vad jag trodde, kommande chef och sa att jag inte får jobba där i sommar på grund av att jag har företrädesrätt i kommunen då jag jobbat så mycket och därför tar de inte in mig då jag saknar undersköterskeutbildning. Det ska sägas tydligt att det jobb jag sökt är ett vikariat över sommaren, att det inte krävdes någon utbildning enligt tjänsten utan personlig lämplighet och erfarenhet var det som var viktigast. Erfarenhet har jag och personlig lämplighet, tja, det lär jag ju haft eftersom jag fick ett löfte om jobb som nu dragits tillbaka. Jag går inte heller in på någon LAS lista under just denna perioden som jag har förstått det utan har just bara företräde på de tjänster jag söker i kommunen. Jag trodde ju i min enfald att det var därför jag kommit till intervju och att de faktiskt kollat upp det eftersom det står tydligt i mitt CV var jag jobbat, hur länge, vilken befattning och nummer till den chefen som referens.

Men nu blir det alltså inget. Jag hade räknat med dessa två dygn i april för att få en lön i maj. Jag hade räknat med det här jobbet eftersom det varit "klart" sedan slutet av mars. De har sagt till min chef att jag ska jobba där och jag har tackat nej till andra jobb över sommaren för att jag sagt ja till detta. Det är också få annonser ute för jobb just nu där jag bor, de flesta har stängt för ansökningar i slutet av mars eller mitten av april.

Vad fan gör jag? Har jag någon rättighet alls här (jag är med i facket men vet inte ens om det går att prata med dem, jag är ju bara en sketen vikarie)? Jag har en familj att försörja... Är det kört eller har ni några tips att komma med vad jag ska göra eller är det bara att lägga sig ner och dö, jag kommer ju inte att kunna ens få timmar inom vården i kommunen nu om det här stämmer att de kan göra så här med följden att jag inte kan försörja mitt barn?

Jag VET att kommunen kan dra ner på timmarna för timvikarier när det blir nära LAS, det är jag väl medveten om, men jag är inte där än, hade ju räknat med att jag skulle kunna jobba denna sommar och som sagt, jag fick ju jobb liksom, och funderar därför om det är rätt och riktigt? Ska de inte kolla det INNAN de i så fall tar mig till intervju, och faktiskt, slösar med min tid?
 
Ta hjälp av facket!
Nu har du skrivit lite otydligt, har du det bara muntligt att du fått jobbet eller på mail?:)
Nä alltså jag har fått jobbet muntligt och det ska ju gälla lika som ett skriftligt. Det jag har som styrker att jag har fått jobbet är ett par mail, ett där chefen skriver typ "jag tyckte intervjun kändes väldigt bra och kommer ringa dig i början av veckan för att komma överrens om hur och när du ska jobba", vilket gjordes över telefon (100% tjänst) och ett mail där hon skriver att hennes assistent ska ringa mig "under morgondagen för att boka in intropassen så jag kommer igång".
 
I stort tror jag inte du direkt kommer komma någonstans med "rätt till". Det är synd att det har blivit som det har blivit men det är nog mest bara att gå vidare och försöka göra det bästa av situationen.
 
Nä alltså jag har fått jobbet muntligt och det ska ju gälla lika som ett skriftligt. Det jag har som styrker att jag har fått jobbet är ett par mail, ett där chefen skriver typ "jag tyckte intervjun kändes väldigt bra och kommer ringa dig i början av veckan för att komma överrens om hur och när du ska jobba", vilket gjordes över telefon (100% tjänst) och ett mail där hon skriver att hennes assistent ska ringa mig "under morgondagen för att boka in intropassen så jag kommer igång".
Bokade ni in intropassen?
 
I stort tror jag inte du direkt kommer komma någonstans med "rätt till". Det är synd att det har blivit som det har blivit men det är nog mest bara att gå vidare och försöka göra det bästa av situationen.
Ja kanske. Men då innebär ju det rent krasst att en kommun kan skita i LAS listan , det är t.ex tre assistans jobb ute nu i samma kommun där man inte efterfrågar utbildning utan personlig lämplighet är det viktigaste enligt annonsen, rimligen borde en person som jobbat så pass länge i kommunen att hen har företrädesrätt ha en möjlighet till en sådan tjänst, eller ? Varför finns ens företrädesrätten annars? Jag är inte inne på LAS efter sommarperioden, ett vikariat ger mig LAS först i slutet av hösten. Och jag är inte heller intresserad av en fast tjänst.

För min del kan jag ju hoppa framför ett tåg. Är långt till närmsta kommun och jag vet inte hur jag ska få ihop pengar över sommaren, inga direkta jobb ute just nu i närheten heller.
Bokade ni in intropassen?
Nä. Inte med mig. Det var de vi skulle höras av om i veckan. Till min gamla chef sa hon måndag och onsdag skulle jag gå intro och sedan vara igång helt från maj.
 
Du kanske hittar något här:

https://skl.se/arbetsgivarekollekti...rande/foretradesrattateranstallning.1940.html

Men vet inte riktigt hur det fungerar om du har varit vikarie och inte heltidsanställd.
Tack. Som jag har förstått det så är man vikarie så ska man få en fast anställning efter två års heltid på fem år. Jag har jobbat som timvikarie och samtidigt pluggat och jag har inte kommit upp i dem dagarna, jag har räknat ut att du skulle jag få en heltidsvikarietjänst nu skulle jag vara på laslistan i oktober någon gång. Innan dess har man en gräns där man har företrädesrätt. Det är ju då alltså den gränsen jag har passerat. Jag tog ju för givet att det var just därför jag blev kallad på intervju, i övrigt har jag både en del kurser för just yrket och erfarenhet, och uppenbarligen gillade de personliga egenskaperna också. Jag tog också för givet att företrädesrätten gäller de jobb man söker och poängen med den var att gå före i kön om man var kvalificerad. I den här annonsen har det ju faktiskt inte efterfrågats utbildning utan personliga egenskaper och erfarenhet vilket jag har.

Nä, känns pissigt helt enkelt. Du har säkert rätt i att det bara är att svälja och gå vidare. Samtidigt är det inte första gången den här kommunen bara kör över arbetstagare, det hade känts bättre om jag i alla fall visste att de gör fel här.
 
Tack. Som jag har förstått det så är man vikarie så ska man få en fast anställning efter två års heltid på fem år. Jag har jobbat som timvikarie och samtidigt pluggat och jag har inte kommit upp i dem dagarna, jag har räknat ut att du skulle jag få en heltidsvikarietjänst nu skulle jag vara på laslistan i oktober någon gång. Innan dess har man en gräns där man har företrädesrätt. Det är ju då alltså den gränsen jag har passerat. Jag tog ju för givet att det var just därför jag blev kallad på intervju, i övrigt har jag både en del kurser för just yrket och erfarenhet, och uppenbarligen gillade de personliga egenskaperna också.

Nä, känns pissigt helt enkelt. Du har säkert rätt i att det bara är att svälja och gå vidare. Samtidigt är det inte första gången den här kommunen bara kör över arbetstagare, det hade känts bättre om jag i alla fall visste att de gör fel här.
Om inget annat så gör man moraliskt fel när man lovat dig platsen och sedan ändrar sig på grunderna du uppgivit.
 
Jag har varit i liknande situation en gång. Fått muntligt löfte om jobb inom kommunen, chefen ringde 2-3 veckor innan och sa att dom inte fått dom äskade resurserna så tjänsten drogs tillbaka.
Nu gjorde det inte mig så mycket för inom mitt område är det "välja o vraka" så jag hade annat jobb nån vecka senare.
Men nog fan blir man irriterad.
 
Hade ett muntligt löfte om en ekonomisk lösning för ett uppdrag. Kommunrepresentanten (politiskt tillsatt (S) )hoppade av, blånekade. Bara att låta det vara. Ett par år senare var det dags igen. Mitt emot mig sitter samma skata som förra gången...men jag var förberedd, med demonstrativ tydlighet lägger jag en liten diktafon på bordet, med klar hänvisning till att alla runt bordet inte kan stå för sitt ord.. Reaktionen blev så tydlig att alla förstod vem jag menade..
Avtalet roddes i hamn, nu med både inspelat och givet ord + skrivet kontrakt. Men skatan mådde synbarligt dåligt under alla tre mötena :)
 
Hade ett muntligt löfte om en ekonomisk lösning för ett uppdrag. Kommunrepresentanten (politiskt tillsatt (S) )hoppade av, blånekade. Bara att låta det vara. Ett par år senare var det dags igen. Mitt emot mig sitter samma skata som förra gången...men jag var förberedd, med demonstrativ tydlighet lägger jag en liten diktafon på bordet, med klar hänvisning till att alla runt bordet inte kan stå för sitt ord.. Reaktionen blev så tydlig att alla förstod vem jag menade..
Avtalet roddes i hamn, nu med både inspelat och givet ord + skrivet kontrakt. Men skatan mådde synbarligt dåligt under alla tre mötena :)
Ja, hade jag vetat att de skulle ändra sig en arbetsdag innan jag skulle påbörja intron hade jag ju spelat in samtalet både där vi kommer överrens om sommarschema och där de säger att jag får jobbet. Det hade kanske inte spelat någon roll ändå, man vill ju inte vara på en arbetsplats där man inte är välkommen, men jag hade ju i alla fall haft mer att komma med. Bor i en liten kommun med mycket svågerpolitik, det är konstigt att de med rätt efternamn till och med kan jobba som lärare i den här kommunen utan utbildning, medans en annan blir blåst på ett sommarvikariat i ett jobb där utbildningen inte efterfrågas i annonsen utan där personlig lämplighet och erfarenhet är det viktigaste. Ska dock kontakta facket imorgon och se om det jag har är tillräckligt för att åtminstone snärta till dem på näsan i alla fall.

Bitter? Ja, verkligen :-(
 
Ja, hade jag vetat att de skulle ändra sig en arbetsdag innan jag skulle påbörja intron hade jag ju spelat in samtalet både där vi kommer överrens om sommarschema och där de säger att jag får jobbet. Det hade kanske inte spelat någon roll ändå, man vill ju inte vara på en arbetsplats där man inte är välkommen, men jag hade ju i alla fall haft mer att komma med. Bor i en liten kommun med mycket svågerpolitik, det är konstigt att de med rätt efternamn till och med kan jobba som lärare i den här kommunen utan utbildning, medans en annan blir blåst på ett sommarvikariat i ett jobb där utbildningen inte efterfrågas i annonsen utan där personlig lämplighet och erfarenhet är det viktigaste. Ska dock kontakta facket imorgon och se om det jag har är tillräckligt för att åtminstone snärta till dem på näsan i alla fall.

Bitter? Ja, verkligen :-(
Nu dokumenterar jag alla samtal med telefonens inspelningsmöjlighet...utan att tala om det..
 
Vad fan gör jag? Har jag någon rättighet alls här (jag är med i facket men vet inte ens om det går att prata med dem, jag är ju bara en sketen vikarie)?

Du skall omgående kontakta facket... Omgående.... är du inte nöjd med den hjälp du får på det lokala planet av dina ombud så går du högre upp i den fackliga organisationen för att få hjälp... Facket skall hjälpa dig som medlem oavsett om du är fastanställd, vikarie eller timanställd....
 
Men avtalet kan ju dokumenteras "jag har muntligt på mail att jag ska få börja intro kommande vecka och att chefen ska ringa mig dagen efter för att komma överrens om sommarschema. " Om mailet finns kvar. Och då torde väl saken vara klar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 214
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 257
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp